• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Sivustokartta

Kuuntele

Artikkelit

  • Äänenlaadun parantaminen Zoom-tallenteisiin
  • Adobe Express — visuaalisia sisältöjä vaivattomasti
  • Adoben ohjelmien asennusohje
  • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
  • Alityötila
  • Arviointiasteikon käyttäminen arviointikirjassa
  • Avoin oppimateriaali
  • Avustava teknologia – saavutettavuus
  • Backup Teacher Moodlessa
  • Blogikirjoituksia digipedagogiikan aihepiiristä
  • Blogikirjoituksia hybridiopetuksen- ja työskentelyn aihepiiristä
  • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
  • CampusOnline-kurssien kirjautumisessa huomioitavaa
  • ChatGPT
  • Closed Captions -toiminto Zoomissa
  • DigiCampus ESA-osahankkeen tuotokset
  • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
  • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
  • eDuuni
  • eMateriaalien saavutettavuus -webinaari
  • ePortfoliolla osaaminen näkyviin sähköisesti
  • Erilaisten opiskelijoiden huomioiminen verkko-opetuksessa
  • Etätentti, etävalvottu tentti
  • Exam-tentti
  • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
  • EXAMin usein kysytyt kysymykset
  • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • H5P-tehtävät joustavasti käyttöön sisältöpankista
  • HAMKin avoimen oppimisen ja oppimateriaalin periaatteet 
  • HAMKin digipedamentorit ja digitukihenkilöt
  • HAMKin EXAM-järjestelmän saavutettavuusseloste
  • HAMKin tenttiakvaariot
  • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
  • HAMKissa opetuksessa käytetyt palvelut ja työkalut
  • Henkilötietoja sisältävän paperiaineiston tuhoaminen
  • Henkilötietojen käsittely toiminnan kehittämisessä
  • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
  • Henkilötietojen käsittelyn sopimukset (DPA)
  • Hybridiopetus – samanaikaisesti etänä ja läsnä
  • Hybridiopetustilat Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksella
  • Hybridisalkun (sis. “salkkumikin”) käyttöohje
  • Ilmoittautumisohje
  • Jaettujen kanavien käyttö ja hallinnointi Teamsissa
  • Jäsenten lisääminen Teamsin tiimiin
  • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
  • Kaltura Captions tekstitysten lisäämiseen ja muokkaukseen
  • Kaltura Express Capture
  • Kaltura Hotspots
  • Kaltura Personal Capturen asennus
  • Kaltura Timeline
  • Kaltura Video Editor
  • Kaltura videon lisääminen kanavalle
  • Kaltura videon nosto Moodleen Kaltura Video Resource -aineistona
  • Kaltura-video osana Moodle-keskustelualueen viestiä tai video tehtävänpalautuksena
  • Kaltura-videoiden hyödyntäminen Moodlessa
  • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
  • Kaltura-videon jakaminen: linkittäminen tai upottaminen muuhun materiaaliin
  • Kaltura-videon lataus palveluun
  • Kaltura-videonjakopalvelu
  • Kalturan analytiikkatyökalut auttavat opiskelijan ohjauksessa
  • Kalturan evästeet / 3rd party cookies
  • Kalturan kanavasoittolistat
  • Kalturan kanavat
  • Kalturan kontrastien parantaminen
  • Kalturan omien videoiden lajittelu ja hakeminen My Media -listauksesta
  • Kalturan Quiz-videot
  • Kalturan soittolistat
  • Kalturan videoiden muokkausoikeuden lisääminen toiselle käyttäjälle ja videon omistajan vaihtaminen
  • Kalturan videoiden ryhmittely
  • Kalturassa aiemmin julkaistun videon kategorian vaihtaminen
  • Käsikirjoitus – Storyboard
  • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
  • Keskusteluviestien näkyminen Teams-kokouksissa
  • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
  • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
  • Kutsumattomia vieraita Zoom-istunnoissa? Toimintaohjeet yllättävien tilanteiden varalle
  • Kuuloon, näköön ja motoriikkaan liittyvien haasteiden huomioiminen verkko-opetuksessa
  • Kuvaruutukaappaus Kaltura Personal Capture -sovelluksella
  • Kuvausluvat opetuksessa
  • Laadukas moduulitoteutus
  • Laadukkaan materiaalin teknisiä määritteitä
  • Laatukriteeristö
  • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Laskenta Moodlen arviointikirjassa
  • Lightboard – ohjeet
  • Liittyminen Zoom-istuntoon
  • Lisätehtävistä lisäpisteitä Moodlessa
  • Luonnos- Blueprint
  • Microsoft 365 palvelut (ent. Office 365)
  • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
  • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
  • Microsoft Teamsin pienryhmätilat eli “Breakout Roomit”
  • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
  • Microsoftin analytiikkatyökalut auttavat opiskelijan ohjauksessa
  • Microsoftin syventävä lukuohjelma
  • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
  • Mitä tietoja osallistujat näkevät Zoom-istunnon aikana tai tallenteella
  • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
  • Miten parannan tekstini saavutettavuutta oppimateriaaleissa ja ohjeissa?
  • Miten tilata tekstitys videoon?
  • Miten toimia videota kuvatessa? 
  • Moduulin esittelyvideoprojektin vaiheet
  • Moduulitoteutuksen suunnittelun vaiheet
  • MOOC-tarjonnan käyttötarkoitukset ja kriteerit
  • Moodle on HAMKin ja HAMIn virallinen oppimisympäristö
  • Moodle työtilan osioiden korostaminen
  • Moodle-työpöytä
  • Moodle-työtilaan liittyminen
  • Moodle-työtilan päiväykset kerralla kuntoon
  • Moodle-työtilan perusasetukset
  • Moodle-työtilan perustaminen
  • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
  • Moodle-työtilat eri tavoin rakentuville moduuleille
  • Moodle-työtilat toteutuksille
  • Moodle-työtilojen metalinkitys
  • Moodlen analytiikkatyökalut auttavat opiskelijan ohjauksessa
  • Moodlen arviointi ja arviointikirja
  • Moodlen arviointimatriisi
  • Moodlen automaattiset muistutusviestit
  • Moodlen H5P-sisällöt
  • Moodlen Kaltura Media Gallery
  • Moodlen keskustelualueet
  • Moodlen kielen vaihtaminen
  • Moodlen kuvagallerian käyttö
  • Moodlen läsnäolo
  • Moodlen oppimisanalytiikkatyökalut opiskelijalle
  • Moodlen oppimispäiväkirja
  • Moodlen profiilitiedot
  • Moodlen roskakori
  • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
  • Moodlen ryhmätyöt
  • Moodlen tehtävä
  • Moodlen tehtävän palautus
  • Moodlen tekstieditorin painikkeet
  • Moodlen tekstieditorissa uusia toimintoja
  • Moodlen tentti
  • Moodlen toiminta keskustelualueilla
  • Moodlen videotehtävän arviointi
  • Moodlen virtuaaliseinä
  • MS Viva Learning
  • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
  • Näin luot Teams-verkkotapaamiselle pitkäkestoisen linkin
  • Näin teet dokumentista saavutettavan
  • Näin teet ruutukaappausvideon
  • Näin tuotat Swaylla saavutettavaa opetusmateriaalia
  • Navigointi Teamsissa ja yleiset käytön asetukset
  • Näytön jakamisen vaihtoehdot Teamsissa
  • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
  • O365n Kielen vaihtaminen Office 365n työpöytäsovelluksessa
  • Ohjaa opiskelijan toimintaa ehdoilla ja rajoituksilla Moodlessa
  • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
  • Ohjeita Zoom-istuntoon osallistuville
  • Oman Moodle-etusivun muokkaaminen
  • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
  • OneDrive-lisäosan avulla lataat Moodle-työtilaan tiedostokopion helposti
  • OneNote digitaalisiin muistiinpanoihin
  • Open Broadcaster Software / OBS
  • Opettajan EXAM-ohjeet
  • Opettajan Moodle-ohjeita
  • Opetuksen suunnittelu ja valmistelu Pepissä ja Moodlessa
  • Opetus ja opiskelu verkossa
  • Opinnäytetyöhön liittyviä esimerkkejä
  • Opinnoille ilmoittautuminen (Opiskelijan Pakki-ohjeet)
  • Opiskelija palauttaa Moodle-tehtävään Kaltura-videon
  • Opiskelijan EXAM-ohjeet
  • Opiskelijan Moodle-ohjeet
  • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
  • Opiskelijoiden Zoom-tunnusten käytön yhtenäistäminen
  • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
  • Osaamismerkit HAMKissa
  • Osaamismerkkien näyttäminen Moodlessa
  • Pääsyrajoitettu Moodle-tentti omalla koneella tai EXAM-tenttiakvaariossa
  • Palaute ja kehittäminen
  • Palveluita ePortfolioiden rakentamiseen
  • Peppi ja Pakki opintojen ohjaukseen
  • Piirtopöydän tai kosketusnäytön hyödyntäminen opetuksessa
  • Pikanäppäinten hyödyntäminen
  • Plagioinnin tarkastamisen ohjeet
  • Planner tehtävien hallinnointiin
  • Poikkeuspääsyt ja pidennetty yksilöllinen tenttiaika Moodlessa
  • Polls-kyselyt
  • Pollsien eli kyselyiden luominen Teams-kokoukseen
  • PowerPoint näytön ja diojen tallentaminen
  • PowerPoint- ja PowerPoint online -ohjelmat pähkinänkuoressa
  • Reaaliaikainen tekstitys ja käännös PowerPointissa
  • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
  • Saavutettava Excel
  • Safe Exam Browser sulkee muut ohjelmat Moodle-tentin ajaksi
  • Sc­reencast-O-Ma­tic ruututallennuksiin, editointiin ja tekstitysten tuottamiseen
  • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
  • Siteimprove-laajennuksen käyttö Moodle-työtilan saavutettavuuden arvioinnissa
  • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
  • Suoritusten merkintä käsin Moodlessa
  • Suoritusten seuranta Moodlessa
  • Sway interaktiivisten materiaalien luomiseen
  • Tapahtumakäsikirja
  • Teams webinaari eli verkkoseminaari
  • Teams-verkkoistunnon tallennus ja tallenteen jakaminen
  • Teamsin hakutoiminto
  • Teamsin ja Zoomin toimintojen vertailua
  • Teamsin kanavat ja työskentely niissä
  • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
  • Teamsin kyselyt Forms-sovelluksella
  • Teamsin tehtävien hallinta Plannerissa
  • Teamsin tiedostot
  • Teamsin verkkotapaamiset
  • Tehtävän arviointi Moodlessa
  • Tekoäly (AI)
  • Tekstin liittäminen Moodle-työtilaan
  • Tekstittäjän tarkistuslista
  • Tekstitystiedoston tuottaminen Screencast-O-Maticilla
  • Tenttiakvaarion ja EXAMin käyttösäännöt
  • Tenttivierailu Hämeen ammattikorkeakoulussa (vierailijan ohje)
  • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
  • ThingLink osaksi PowerPoint-esitystä 
  • Tiedon luokittelu
  • Tiedostojen ja ohjelmien haku
  • Tiedoston lisääminen videosivulle Kalturaan
  • Tietosuoja – Rekisteröidyn informointi
  • Tietosuoja – vaikutustenarviointi
  • Tietosuoja opinnäytetöissä
  • Tietosuoja tutkimuksessa
  • Tietosuojan käsitteet
  • Toiminta Zoom-istunnon osallistujana
  • Toimintojen automatisointi Moodlessa
  • Toteutuksen rakentaminen työtilaan
  • Tulostimen asentamien
  • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
  • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
  • unlimited.hamk.fi
  • Vanhalla H5P-työkalulla tuotettujen sisältöjen tuominen sisältöpankkiin
  • VDI – virtuaalinen työasema
  • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
  • Verkkotapahtuman järjestäjän muistilista
  • Verkossa järjestettävien seminaarien ja webinaarien tekninen tuki
  • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
  • Videointiohjeita
  • Videointitilat Forssassa
  • Videointitilat Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksessa
  • Videomateriaalin tuottaminen
  • Videon editointi
  • Videon käsikirjoittaminen
  • Videon lataaminen Kalturaan Moodlen kautta
  • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
  • Videotuotanto
  • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
  • Vuorovaikutuksen lisääminen Zoom-istuntoon
  • Wave-laajennuksen käyttö
  • Webropol -palvelut
  • Webropol kyselyt ja tietosuoja
  • Word -dokumentin muuntaminen EPUB -tiedostoksi
  • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
  • Yksityisten kanavien käyttö ja hallinnointi Teamsissa
  • Yoast SEO -työkalu auttaa hakukoneoptimoinnissa
  • YouTube-videon lisäys Kalturaan
  • Zoom ääni- ja videoasetukset
  • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
  • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
  • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
  • Zoom istuntoon osallistuvien gallerianäkymä
  • Zoom LTI Pro -aktiviteetti Moodlessa
  • Zoom pienryhmätyöskentely
  • Zoom verkkoistunnon osallistujien roolit
  • Zoom-istunnon odotushuone, Waiting Room
  • Zoom-istunnon tulkkaus Interpretation-toiminnolla
  • Zoom-istuntojen tyypit
  • ZOOM-palvelu
  • Zoom-sovelluksen päivittäminen
  • Zoom-webinaarit
  • Zoomin Focus Mode
  • Zoomin henkilökohtainen istuntotila
  • Zoomin tietosuoja
  • Zoomin usein kysytyt kysymykset
  • Zoomin yleiset käyttöön liittyvät asetukset

Sivut

  • Alasottoilmoitus
  • Etusivu
  • Evästeet
  • HAMKissa käytetyt palvelut ja työkalut
  • Kaikki kategoriat
  • Opetus ja opiskelu verkossa
  • Saavutettavuus
  • Saavutettavuusseloste
  • Search Results
  • Sivustokartta
  • Tietosuojaseloste

Footer

Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
PL 230 13101 Hämeenlinna
03 6461
HAMK@HAMK.FI

Tietosuoja
Evästeet
Alasottoilmoitus
Saavutettavuusseloste
Sivustokartta

cc-lisenssi

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.