• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Moodle on HAMKin ja HAMIn virallinen oppimisympäristö

Ehdoilla ei löytynyt nostoja


Kuuntele

Moodle on HAMKin ja HAMIn virallinen oppimisympäristö

bannerikuva_moodle

Sisältö


    Kuuntele

    ​Järjestelmän kuvaus

    Moodle on avoimeen lähdekoodiin perustuva oppimisympäristö, jota käytetään kaikissa HAMKin ja HAMIn koulutuksissa. Moodlesta löytyvät toteutusten työtilat, joissa tapahtuva työskentely tukee oppimisprosessia. Oppimateriaalien jakaminen, tehtävien annot ja niiden palautukset sekä arviointi tapahtuvat Moodlessa. HAMKin Moodle osoitteessa https://learn.hamk.fi

    HAMKin Moodlen versio on tällä hetkellä 3.9. Versiopäivitys tehdään yleensä kerran vuodessa kesällä.

    Verkko-oppimisympäristöt, niiden käyttö ja rajoitukset HAMKissa 

    • Moodle (learn.hamk.fi) on HAMKin virallinen verkko-oppimisympäristö, joka on suunniteltu ja valittu virallisen hankinta- ja käyttöönottoprosessin mukaisesti. 
    • Opiskelijoiden kannalta on helpompaa, jos/kun kaikessa verkko-opiskelussa käytetään samaa verkko-oppimisympäristöä. 
    • Arviointien perusteena oleva aineisto pitää HAMKin arkistonmuodostussuunnitelman mukaisesti säilyttää vuoden ajan (lakisääteisesti puoli vuotta). Moodlesta säilytetään sisällön varmuuskopioita 18 kk ajan, joten vaaditut säilytysajat täyttyvät. Teamsissa ei ole varmuuskopiointia. 
    • Kesällä 2021 käyttöönotettava Moodle-versio mahdollistaa OneDriven ja Moodlen yhteiskäytön. 
    • Moodlen keräämää tietoa opiskelijan toiminnasta voidaan hyödyntää opiskelijoiden ohjauksessa, sillä se on yksilökohtaista. Samaa tietoa voidaan tarkastella myös ryhmä- ja työtilakohtaisina raportteina ja analytiikkakaavioina. Teamsin analytiikka tarjoaa vain ryhmäkohtaista analytiikkatietoa – ainoa opiskelijakohtainen tieto on tehtävän palautus.  
    • Pepin ja Moodlen välillä on integraatio, jonka avulla luodaan työtiloja ja liitetään opettajat ja toteutukselle hyväksytyt opiskelijat automattisesti työtiloihin.  
    • Tiedonhallinnan näkökulmasta Moodle mahdollistaa myös salassa pidettävän tiedon käsittelyn, näitä ovat esimerkiksi sanalliset arvioinnit ja suoritukset. Teams ei tällä hetkellä sovellu salassa pidettävän tiedon käsittelyyn HAMKin tiedonluokitteluperiaatteiden mukaisesti.  
    • Teamsia voi käyttää esimerkiksi oppimistehtävien yhteisölliseen työstämiseen moduulin aikana. Lopulliset tehtävät palautetaan aina Moodleen, jotta arvioinnin perusteena olevat tiedot voidaan säilyttää säännösten mukaisesti. 
    • Opintojaksojen arviointi pitää aina kirjata Peppiin.

    Moodlen ja Teamsin käyttömahdollisuuksien ja -rajoitusten vertailu  

    Toiminto  Moodle  Teams 
    Opiskelijan ohjaus / oppimisanalytiikka  tarkka henkilökohtainen tieto saatavissa  vain ylimalkainen yleistieto, ei opiskelijakohtaista lokitietoa 
    Näkymä ja rakenne  järjestys vapaasti muokattavissa,  
    tarjolla useampi asetteluvaihtoehto 
    kanavien otsikot pakotetusti aakkostettu. Kanavilla sisällöt ja välilehdet 
    Viestintä  työtilassa yksi ilmoitustaulu-keskustelualue, muita voi lisätä  jokaisella kanavalla pakotetusti yleiskeskustelualue 
    Sovellukset  laaja valikoima vakiosovelluksia  oletuksena vain tehtävä ja visa 
    Lisäsovellukset,  
    esim. Thinglink 
    upottamalla mitä tahansa   runsas valikoima lisäosia, voi aiheuttaa opiskelijanäkymään kaaoksen 
    Saavutettavuus  ReadSpeaker-lisäosa käytössä  tehtävissä ja sisällöissä Syventävä lukuohjelma opiskelijan käytettävissä. Kanavalistan lukeminen? 
    Mobiilikäyttö  responsiivinen + mobiilisovellus, toimii myös puhelimella  mobiilisovellus, puhelimen näyttö liian pieni 
    Arviointi  kertyy arviointikirjaan  kertyy Arvosanat-sivulle 
    Arviointiin liittyvän aineiston säilytys  säännölliset varmuuskopiot,  
    tallessa vähintään 18 kk 
    ei varmuuskopiointia,  
    käyttämätön tiimi häviää 6 kk kuluttua  
    Roskakori  6 kk, opettaja voi itse palauttaa  3 kk, opettaja voi itse palauttaa  
    Salassa pidettävän aineiston sijainti ja ympäristön ylläpito  HAMKin konesalissa, ylläpitäjinä HAMK ja suomalainen Mediamaisteri Oy  Microsoftin pilvipalvelu, joka toimii (pääsääntöisesti) EU-alueella 
    Salassa pidettävän aineiston käsittely  saa käsitellä  ei saa käsitellä 
    Opiskelijoiden liittyminen  Pepissä hyväksytyt siirtyvät automaattisesti Moodleen  täysin käsityötä 
    Vuorovaikutteinen työskentely  edellyttää siirtymistä toiseen palveluun  kokoukset ja reaaliaikaiset keskustelut  
    Plagiaattitarkistus  integroitu, Urkund/Ouriginal-palvelu käytössä  integroitavissa, edellyttäisi Turnitin-palvelun hankintaa (kilpaileva palvelu Urkund/Ouriginalille) 

    Opettajan ohjeet

    Opettajan opas HAMK ​Moodleen​

    Opiskelijan ohjeet

    Opiskelijan pikaopas HAMK Moodleen

    Student’s Guide

    Brief instructions for using HAMK Moodle

    Mobiilikäyttö

    HAMKin Moodlea voi käyttää mobiilisti selaimen kautta. Sisällöt asettuvat kaikkien laitteiden näytölle


    Voit suorittaa tähän liittyen osaamismerkin (vain HAMKin henkilökunta):

    Moodle-osaaja

    Tutustu valmennuksiin

    Osaamismerkit

    • Moodle -osaamismerkki (HAMK henkilökunta)
    Päivitetty 1 kuukausi sitten
    Kategoriat: Moodle
    Avainsanat: Moodle, ohjaus, Opettaja, Oppimisalustat, oppimisympäristö, saavutettavuus, student, työskentely, Työskentely ja ohjaus
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Backup Teacher Moodlessa
    • Pääsyrajoitettu Moodle-tentti omalla koneella tai EXAM-tenttiakvaariossa
    • Oman Moodle-etusivun muokkaaminen
    • Moodlen virtuaaliseinä
    • Lisätehtävistä lisäpisteitä Moodlessa

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.