• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä


Kuuntele

ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä

bannerikuva_avoimuus

Sisältö


    Kuuntele

    ReadSpeaker on verkkosivuilla toimiva työkalu, jonka avulla voi muun muassa kunnella verkkotekstejä, rajata tekstin lukunäkymää sekä suurentaa ruudulla näkyvää tekstiä. Työkalusta voi olla apuja lukemisen ja hahmottamisen pulmiin, mutta myös tilanteissa, joissa mieluummin kuuntelee tekstejä kuin lukee niitä itse.

    ReadSpeakerin toiminnot HAMKin verkkosivuilla ja Moodlessa

    ReadSpeaker-painike on käytössä HAMKin verkkosivuilla. Learn/Moodle-oppimisympäristössä on samat toiminnot sisältävä ReadSpeaker-lohko. Lohko on käytössä kaikilla Moodlen sivuilla.

    Työkalun perusnäkymästä voit avata yksityiskohtaisemman työkaluvalikon (1) tai käynnistää verkkosivun tekstin lukemisen suoraan (2).

    Voit avata ReadSpeaker-valikosta joko yksityiskohtaisemman työkaluvalikon tai aloittaa tekstin kuuntelun.
    • Kun käynnistät lukemisen, avautuu uusi valikkonäkymä.
    • Voit keskeyttää, pysäyttää tai siirtyä toiseen kohtaan lukemisessa.
    • Voit vaihtaa lukijan äänenvoimakkuutta ja lukunopeutta.
    • Lukija sulkeutuu valintapalkin oikean reunan rastista.
    n käynnistät lukemisen, avautuu uusi valikkonäkymä. Voit keskeyttää, pysäyttää tai siirtyä toiseen kohtaan lukemisessa. Voit vaihtaa lukijan äänenvoimakkuutta ja lukunopeutta. Lukija sulkeutuu valintapalkin oikean reunan rastista.
    • Yksityiskohtaisemmasta työkaluvalikosta avautuvat seuraavat toiminnot:
    1. Asetukset
    2. Lukukielen valinta
    3. Lue osoittamalla -toiminto
    4. Suurenna teksti -toiminto
    5. Tekstitila
    6. Kohdistin
    7. Tallenna mp3 tiedosto
    8. Ohje
    Readspeaker yksityiskohtaisempi valikko.
    1. Asetuksista saat valittua ruudunlukijan korostusasetukset eli sanan tai lauseen taustavärin lukijan etenemisen mukaan. Myös luettavan tekstin fontin väri on mahdollista vaihtaa. Asetuksista voit määritellä myös lukunopeuden sekä äänenvoimakkuuden.
    2. Lukukielen valinta –kohdasta voit tarvittaessa vaihtaa lukijan kielen Moodle-sivun mukaiseksi kieleksi, jotta luettu teksti kuulostaa oikein äännetyltä. Verkkosivulla lukija lukee tekstin automaattisesti oikealla kielellä, ja siksi valintapainiketta ei siellä ole.
    3. Lue osoittamalla -toiminnon avulla voit vaihtaa ruudulta luettavaa tekstiä sen mukaan mihin osoitat hiirellä. Toiminto laitetaan pois päältä samasta kohdasta. Luettava teksti näkyy sivun alareunassa värillisellä pohjalla ja luettava sana toisella taustavärillä korostettuna. ReadSpeaker korostaa tekstirivejä

    4. Suurenna teksti -valinnalla saat suurennettua tekstiä.
    5. Tekstitila avaa selainikkunan erilliseksi teksti-ikkunaksi, jonka fontti on saavutettavaa. Teksti-ikkunan sisällä voit käynnistää lukijan, suurentaa tekstin kokoa tai vaihtaa tekstin väriä ja taustaväriä. Tekstitilan saa avattua koko näytön suuruiseksi oikeasta yläkulmasta “Suurenna ponnahdusikkuna” valinnalla.
    6. Kohdistimen avulla voit rajata tekstistä näkyville muutaman rivin korkuisen kaistaleen, jonka tarkempaa korkeutta voit itse säädellä oikean reunan + ja – painikkeista. Kohdistimen saa pois päältä viivaimen oikean päädyn rastista.
      ReadSpeakerilla voit korostaa haluamasi määrän tekstirivejä

    7. Tallenna mp3 tiedosto -toiminto tallentaa avoinna olevan verkkosivun puhuttuna mp3-tiedostona, jonka voit tallentaa esimerkiksi omalle tietokoneellesi tai kuunnella sen vaikka mediasoittimella. Huomaa, että tallenne on ruudunlukijan puhumaa tekstiä eli se voi sisältää myös valikkojen tekstejä.
    8. Ohje kertoo sinulle tarkemmin ReadSpeaker webReaderin käytöstä ja ominaisuuksista. Ohjeessa on kerrottu myös näppäinkomennot eri toimintojen aktivoimiseksi sekä näppäinnavigoinnin käytöstä verkkosivuilla.

    Lisätietoa ReadSpeakerista

    • ReadSpeakerin Youtube -kanava, jossa paljon englanninkielisiä videoita
    • ReadSpeakerin tuotesivut

    Päivitetty 6 kuukautta sitten
    Kategoriat: Moodle, Opetus ja ohjaus, Saavutettavuus, Verkko-opetus
    Avainsanat: avustava teknologia, lue ääneen, Moodle, opiskelija, saavutettavuus, Verkko-opiskelu
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Pääsyrajoitettu Moodle-tentti omalla koneella tai EXAM-tenttiakvaariossa
    • Oman Moodle-etusivun muokkaaminen
    • Moodlen virtuaaliseinä
    • Lisätehtävistä lisäpisteitä Moodlessa
    • Poikkeuspääsyt ja pidennetty yksilöllinen tenttiaika Moodlessa

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.