• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Moduulitoteutuksen suunnittelun vaiheet
          • Opetuksen suunnittelu ja valmistelu Pepissä ja Moodlessa
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moduulin suunnittelu ja toteutus
          • Toteutuksen rakentaminen työtilaan
          • Käsikirjoitus – Storyboard
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Osaamismerkit HAMKissa
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Näytä kaikki
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
          • eMateriaalien saavutettavuus -webinaari
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Moodle-valmennukset
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
          • Näytä kaikki
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: käytön aloittaminen
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Työyhteisöviestintä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Kyselyt näppärästi Formsilla -valmennus
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage-palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Etäsession tallennus Teamsissa ja videon jakaminen Streamin kautta
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Näytä kaikki

Moodlen arviointimatriisi


Kuuntele

Moodlen arviointimatriisi

Sisältö


    Kuuntele

    Tehtävään voi perinteisen arviointitavan (arvosana + palaute) sijasta ottaa käyttöön monipuolisemman arviointimatriisin tai arviointifraasit. Arviointimatriisi on taulukkomuotoinen työkalu arviointiin. Matriisi koostuu oppimistavoitteiden pohjalta luoduista arviointikriteereistä, joita arvioidaan osaamistason mukaan. Opettaja pisteyttää osaamistasot ja Moodle laskee pisteiden perusteella opiskelijalle/pienryhmälle arvosanan tehtävästä (yksinkertainen painotettu keskiarvo). Arviointimatriisia voi käyttää vain tehtävässä.

    Arviointimatriisi helpottaa ja yhtenäistää arviointia varsinkin suurten ryhmien kanssa, kun voi käyttää valmiita sanallisia palautteita numeerisen tai yhden sanan sanallisen arvosanan lisäksi ilman, että tarvitsee kirjoittaa sanallisia palautteita erikseen joka opiskelijalle. Valmiiden, ennalta mietittyjen lauseiden lisäksi voi vielä antaa erillistä sanallista palautetta. Arviointimatriisia voi käyttää myös pienryhmätehtävien arvioinnissa.

    Arviointimatriisin käyttöönotto ja määrittäminen

    Arviointimatriisin käyttöönoton vaiheet:

    1. Lisää tehtävä-aktiviteetti
    2. Muokkaa tehtävään haluamasi asetukset
    3. Valitse Arviointi-asetuksista kohdasta Arviointimenetelmä Arviointimatriisi
    Moodlen tehtävän asetusten kohta, jossa valitaan arviointimenetelmäksi arviointimatriisi
    1. Tallenna tehtävä, valitse Tallenna ja näytä -painike.
    2. Luo uusi arviointimatriisi tai käytä mallia
    3. Määrittele kriteerit ja osaamistasot
    4. Määrittele muut asetukset.
    5. Tallenna

    Seuraavassa on selvitetty tarkemmin joitakin edellisistä vaiheista.
    Kun lähdet luomaan uutta arviointimatriisia, klikkaa Määrittele uusi edistynyt arviointimenetelmä.

    Uuden arviointimentelmän (matriisin) määrittelyn valitseminen

    Anna matriisille nimi ja kuvaus tarvittaessa.

    Määrittele ensimmäinen arviointikriteeri klikkaamalla kohtaa Arviointikriteerin muokkaus.

    Määritellään arviointikriteeri

    Määrittele osaamistasot eli arviointilauseet klikkaamalla Muokkaa osaamistasoa -kohtia.

    Muokataan osaamistaso eli arviointilause

    Määrittele kullekin osaamistasolle pistemäärä. Lisää osaamistasoja saat Lisää osaamistaso -painikkeesta.
    Uuden arviointikriteerin voit lisätä Lisää arviointikriteeri -painikkeesta.

    Uuden arviointikriteerin ja osaamistason lisäys

    Arvioidessa pitää määritellä pisteet jokaiselle arviointikriteerille. Usein on useamman opettajan arvioitavana olevassa kokoavassa tehtävässä määritelty kuvassa näkyvien pistevaihtoehtojen lisäksi 0 pistettä: Ei vielä arvioitu, jotta eri kriteerien arviointi onnistuu eri aikaan.

    Kun kriteerit ja osaamistasot on määritelty, valitaan sopivat asetukset. Usein oletusasetukset ovat sopivat.

    Arviointimatriisin asetukset

    Lopuksi tallenna arviointimatriisi käyttöön tai luonnoksena. Luonnoksena pääset muokkaamaan sitä vielä tarvittaessa myöhemmin.

    Alla esimerkki arviointimatriisisista, jossa on kriteerit osaamistasot määritelty.

    Esimerkki valmiista arviointimatriisista

    Arvioinnin antaminen arviointimatriisin kautta

    Kun arvioit opiskelijan/pienryhmän palautusta, näkymä on seuraavanlainen. Klikkaamalla oikean yläkulman rastista voit suurentaa matriisin näkymän.

    Näkymä, kun ollaan arvioimassa palautusta. Opettaja valitsee halutun osaamistason kriteereittäin.

    Klikkaa kunkin kriteerin kohdalla opiskelijalle valitsemasi arviointitaso, mukaan tulee myös siihen liitetty teksti. Lisäksi jokaisen kriteerin kohdalle voi vielä kirjoittaa lisäkommentteja.

    Arviointimatriisin näkymä, kun osaamistasot on valittu ja lisätty vielä lisäkommentti

    Opiskelijanäkymä

    Asetuksista riippuen opiskelija näkee arviointikriteerit. Ne voidaan näyttää jo tehtävänannossa.

    Arviointimatriisin näkymä opiskelijalle enenn arviointia

    Kun arviointi on annettu, opiskelijanäkymä on seuraavanlainen, jos kriteerit on valittu opiskelijalle näkyväksi.

    Arviointimatriisin näkymä opiskelijalle arvioinnin jälkeen
    • Arviointimatriisin esittely ja esimerkkejä Moodle.org-ohjeissa suomeksi
    • Arviointimatriisin esittely ja esimerkkejä Moodle.org-ohjeissa englanniksi

    Päivitetty 2 kuukautta sitten
    Kategoriat: Moodle
    Avainsanat: Aktiviteettejä aineistoja ja toimintoja Moodlessa, arviointi, Moodle, suunnittele ja rakenna Moodlessa, Toimintojen automatisointi Moodlessa
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Arviointiasteikon käyttäminen arviointikirjassa
    • Safe Exam Browser sulkee muut ohjelmat Moodle-tentin ajaksi
    • Osaamismerkkien näyttäminen Moodlessa
    • H5P tasks in Moodle
    • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.