• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Moodle

Moodle

Kuuntele

Moodle

bannerikuva_moodle

Moodle on HAMKissa käytössä oleva verkko-oppimisalusta.
Nämä ohjeet esittelevät HAMK Moodlen perustoiminnot. Huomaa, että HAMK Moodle ja muut Moodle-ympäristöt eivät ole identtisiä, joten toiminnoissa ja ohjeissa saattaa olla eroja.

  • Moodle on HAMKin ja HAMIn virallinen oppimisympäristö
  • Oman Moodle-etusivun muokkaaminen
  • Moodle-työtilan perustaminen
  • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
  • Moodlen roskakori
  • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
  • Moodlen arviointimatriisi
  • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
  • Zoom LTI Pro -aktiviteetti Moodlessa
  • Moodlen analytiikkatyökalut auttavat opiskelijan ohjauksessa
  • Moodle-työtilat eri tavoin rakentuville moduuleille
  • H5P-tehtävät joustavasti käyttöön sisältöpankista
  • Kaltura videon nosto Moodleen Kaltura Video Resource -aineistona
  • Moodlen Kaltura Media Gallery
  • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
  • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
  • Toteutuksen rakentaminen työtilaan
  • Tehtävän arviointi Moodlessa
  • Kaltura-video osana Moodle-keskustelualueen viestiä tai video tehtävänpalautuksena
  • Moodle-työtilat toteutuksille
  • Moodle-työtilojen metalinkitys
  • Moodle-työtilan perusasetukset
  • Moodlen arviointi ja arviointikirja
  • Opettajan Moodle-ohjeita
  • Ohjaa opiskelijan toimintaa ehdoilla ja rajoituksilla Moodlessa
  • Moodlen oppimispäiväkirja
  • Suoritusten seuranta Moodlessa
  • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
  • Moodlen ryhmätyöt
  • Moodle työtilan osioiden korostaminen
  • Moodlen H5P-sisällöt
  • Opiskelija palauttaa Moodle-tehtävään Kaltura-videon
  • Moodlen videotehtävän arviointi
  • Moodlen tentti
  • Moodlen tehtävä
  • Moodlen profiilitiedot
  • Moodle-työtilaan liittyminen
  • Moodlen toiminta keskustelualueilla
  • Opetuksen suunnittelu ja valmistelu Pepissä ja Moodlessa
  • Moodlen kielen vaihtaminen
  • Moodlen automaattiset muistutusviestit
  • Suoritusten merkintä käsin Moodlessa
  • Toimintojen automatisointi Moodlessa
  • Laskenta Moodlen arviointikirjassa
  • Moodlen keskustelualueet
  • Plagioinnin tarkastamisen ohjeet
  • Moodlen oppimisanalytiikkatyökalut opiskelijalle
  • Siteimprove-laajennuksen käyttö Moodle-työtilan saavutettavuuden arvioinnissa
  • Moodle-työtilan päiväykset kerralla kuntoon
  • Wave-laajennuksen käyttö
  • Pääsyrajoitettu Moodle-tentti omalla koneella tai EXAM-tenttiakvaariossa
  • Moodlen kuvagallerian käyttö
  • Safe Exam Browser sulkee muut ohjelmat Moodle-tentin ajaksi
  • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
  • Moodlen tekstieditorin painikkeet
  • Moodlen virtuaaliseinä
  • Alityötila
  • Arviointiasteikon käyttäminen arviointikirjassa
  • Moodle-työpöytä
  • Poikkeuspääsyt ja pidennetty yksilöllinen tenttiaika Moodlessa
  • Moodlen tekstieditorissa uusia toimintoja
  • OneDrive-lisäosan avulla lataat Moodle-työtilaan tiedostokopion helposti
  • Kaltura-videoiden hyödyntäminen Moodlessa
  • Backup Teacher Moodlessa
  • Tekstin liittäminen Moodle-työtilaan
  • Vanhalla H5P-työkalulla tuotettujen sisältöjen tuominen sisältöpankkiin
  • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
  • Osaamismerkkien näyttäminen Moodlessa
  • Lisätehtävistä lisäpisteitä Moodlessa

Footer

Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
PL 230 13101 Hämeenlinna
03 6461
HAMK@HAMK.FI

Tietosuoja
Evästeet
Alasottoilmoitus
Saavutettavuusseloste
Sivustokartta

cc-lisenssi

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.