• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Moodle-työtilan perustaminen


Kuuntele

Moodle-työtilan perustaminen

bannerikuva_moodle

Sisältö


    Kuuntele

    Moodle-työtilojen ja osallistujien hallinnointi tehdään Pepissä. Tämä koskee kaikkia toteutuksia, jotka löytyvät Pepistä. Varmistathan, että olet määritellyt Pepin toteutukselle opettajatiedot intrassa olevan Koulutussuunnittelu -> Suunnittelijan ohje toteutuksen tekemiseksi mukaisesti.

    Moodle-työtilan tiedot tuodaan suoraan Pepistä seuraavasti:

    • Työtilan nimi = Moduulin tai opintojaksototeutuksen nimi ja Peppi-tunnus
      Työtilan lyhenne = Moduulin tai opintojaksototeutuksen Peppi-tunnus
      Työtilan näkyvyys = Piilota (Opettaja käy laittamassa näkyviin, kun työtila on valmis julkaistavaksi.)
    • Osallistujat: Työtilaan liitetään automaattisesti toteutuksen vastuuhenkilö ja opettajat sekä toteutukselle hyväksytyt opiskelijat. Jos opiskelijan ilmoittautuminen toteutukselle hylätään tai perutaan, opiskelija siirtyy Moodle-työtilassa keskeytetty-tilaan ja hänet liitetään toteutuksen exusers-ryhmään. Opettaja voi poistaa nämä keskeytetty-tilassa olevat henkilöt käsin Moodle-työtilan osallistujalistalta. 

    Moodle-työtilan perustaminen Pepissä

    1. Avaa Pepissä toteutuksen tiedot -> vas. valikosta Oppimisympäristöt
    2. klikkaa “Lisää/Yhdistä työtila Moodleen” -painiketta.
    3. Klikkaa Tallenna-painiketta. Moodle-työtila muodostuu muutamassa sekunnissa. Sinne liitetään heti kaikki toteutuksen opettajat.
    4. Mikäli saat virheilmoituksen “Työtilan luontipyyntö on lähetetty, mutta työtilaa ei ole vielä luotu”, tee tiketti ServiceDeskiin (kategoria IT-palvelut, viestiin myös tieto Peppi-toteutuskoodista).

    HUOM! Pelkkä linkki ei siirrä henkilöitä.

    Moodle-työtilan sisältöjen kopiointi tehdään Moodlessa ohjeen mukaisesti.

    Olemassa olevan Moodle-työtilan yhdistäminen Peppi-toteutukselle

    Mikäli Moodleen on jo luotu työtila, jota haluat käyttää Peppi-toteutuksella, työtila yhdistetään Peppi-toteutukselle seuraavasti:

    1. Avaa Pepin toteutussuunnitelmassa Oppimisympäristöt-välilehti
    2. Klikkaa Lisää työtila Moodleen -painiketta.
    3. Kopioi olemassa olevan Moodle-työtilan asetuksista Työtilan lyhenne.
      Moodle kurssin asetukset lyhenne
    4. Liitä lyhenne Pepissä Oppimisympäristöt / Lisää työtila oppimisympäristöön, kenttään Liitä olemassaolevaan Moodle-työtilaan.
    5. Tallenna. Yhdistäminen tapahtuu heti. 

    Moodlessa kaikki työtilaan Pepin kautta liitetyt toteutukset näkyvät Osallistujat/Ryhmät-listalla kunkin toteutuksen toteutustunnuksella, kunkin toteutuksen henkilö oman toteutuksensa ryhmässä. Älä poista menossa olevien toteutusten ryhmiä, älä myöskään nimeä niitä uudelleen. Jos olet luonut vanhasta Moodle-työtilasta kopion uutta toteutusta varten, voit poistaa aiempien vuosien toteutusryhmien nimet Osallistujat/Ryhmät-listalta.

    Monta Peppi-toteutusta yhdessä Moodle-työtilassa

    Mikäli samaan Moodle-työtilaan halutaan yhdistää kaksi tai useampi Peppi-toteutus henkilöineen, pitää ensin luoda yhdelle toteutukselle Moodle-työtila. Muut Peppi-toteutukset yhdistetään työtilaan seuraavasti:

    1. Avaa Pepin toteutussuunnitelmassa Oppimisympäristöt-välilehti.
    2. Klikkaa Lisää työtila Moodleen -painiketta.
    3. Kopioi olemassa olevan Moodle-työtilan asetuksista Työtilan lyhenne.
      Moodle kurssin asetukset lyhenne
    4. Liitä lyhenne Pepissä Oppimisympäristöt / Lisää työtila oppimisympäristöön, kenttään Liitä olemassaolevaan Moodle-työtilaan.
    5. Tallenna. Yhdistäminen tapahtuu heti. 

    Moodlessa kaikki työtilaan Pepin kautta liitetyt toteutukset näkyvät Osallistujat/Ryhmät-listalla kunkin toteutuksen toteutustunnuksella, kunkin toteutuksen henkilö oman toteutuksensa ryhmässä. Älä poista menossa olevien toteutusten ryhmiä, älä myöskään nimeä niitä uudelleen. Jos olet luonut vanhasta Moodle-työtilasta kopion uutta toteutusta varten, voit poistaa aiempien vuosien toteutusryhmien nimet Osallistujat/Ryhmät-listalta.

    Ongelmia hyväksyttyjen opiskelijoiden siirtymisessä Peppi-toteutuksen tiedoista Moodle-työtilaan?

    Joskus tiedonsiirrossa on katkoksia, eivätkä opiskelijatiedot siirry Pepistä Moodle-työtilaan, vaikka Peppi-Moodle-yhteys on luotu kaikkien taiteen sääntöjen mukaan.

    Poista työtilan linkitys toteutukselta:

    Lisää yhteys uudelleen.

    HUOM! Pelkkä linkki ei siirrä henkilöitä! Käytä aina Lisää/yhdistä työtila Moodleen -painiketta.

    Työtilan lyenteessä voit käyttää seuraavia merkkejä: kansainvälinen aakkosto a-z, numerot, välilyönti, tavuviiva ja alaviiva.

    Moodle-työtilan perustaminen, kun Peppi-toteutusta ei vielä ole

    Jos toteutusta ei ole tehty vielä Peppiin, tilaa työtila Moodlessa yläpalkista löytyvän Info-valikon Tilaa kurssialue -painikkeen kautta. Kun toteutus on tehty Peppiin, toimi Olemassa olevan Moodle-työtilan lisääminen toteutukselle-ohjeen mukaisesti.

    Osa täydennyskoulutuksen toteutuksista ASIOssa

    Osa täydennyskoulutuksen toteutuksista hallinnoidaan Pepissä, osa ASIOssa. Työtilat hallinnoidaan samassa järjestelmässä.

    Muut Moodle-työtilat

    Jos erityisestä syystä tarvitset Moodle-työtilan muulle kuin Pepissä tai Asiossa olevalle toteutukselle, tilaa työtila Moodlessa -> Info -> Tilaa työtila STAFF ONLY. Saat sähköpostiin tiedon tilauksen hyväksymisestä. Tilaaja liitetään opettajaksi luotuun Moodle-työtilaan.

    • Osallistujat voidaan lisätä käsin, metalinkillä tai työtila-avaimella. Ohje työtila-avaimen lisäämiseen.
    • Näiden muiden, käsin luotujen Moodle-työtilojen osallistujien hallinnointi hoidetaan kokonaan Moodlessa.
    • Huom! Muita työtiloja ei saa enää käyttää opintopisteitä tuottavassa toiminnassa.

    Päivitetty 2 kuukautta sitten
    Kategoriat: Moodle
    Avainsanat: ASIO, linkki, lyhenne, Moduulitiimi, Moodle, osallistuja, osallistujalista, peppi, suunnittele ja rakenna Moodlessa, tiedonsiirto, tilaus, toteutuksen rakentaminen, toteutussuunnitelma, työtila
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Backup Teacher Moodlessa
    • Pääsyrajoitettu Moodle-tentti omalla koneella tai EXAM-tenttiakvaariossa
    • Oman Moodle-etusivun muokkaaminen
    • Moodlen virtuaaliseinä
    • Lisätehtävistä lisäpisteitä Moodlessa

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.