• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin


Kuuntele

Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin

bannerikuva_moodle

Sisältö


    Kuuntele

    • Ensisijaisesti käyttäjät tulevat Moodle-työtiloihin Pepin toteutusten kautta, ohje: Moodle-työtilat toteutuksille. Muita tapoja käyttäjien saamiseksi työtiloihin ovat metalinkitys ja työtila-avain. Moodle-työtilaan voi asettaa useita avaimia/liittymistapoja. Nämä asetetaan työtilan Osallistujat-sivulla.
    • Metalinkityksellä toisessa työtilassa mukana olevat opiskelijat pääsevät automaattisesti käyttämään myös toisen työtilan sisältöjä. Metalinkityksen tekemällä voidaan määrittää tietyn työtilan opiskelijat jo suoraan kuulumaan tiettyyn ryhmään linkitetyssä, uudessa työtilassa.
    • Työtilaan pääsemiseksi opettaja voi määrittää myös avaimen, eli salasanan, jonka syöttämällä opiskelija pääsee työtilan käyttäjäksi. Avaimeen on mahdollista määritellä myös tiettyyn ryhmään liittyminen työtilaan liittyessä.
    • Alikurssi luo linkin toiseen työtilaan ja mahdollistaa toisen työtilan työskentelystä muodostuvan arvosanan suoran siirron toisen työtilan alaisuuteen. Alikurssin käyttäminen ei siirrä käyttäjiä alityötilaan.

    Siirtyminen Osallistujien lisäämistavat -sivulle

    Osallistujien lisäämistavat -painike.

    Kun olet työtilassa, valitse Navigaatio-valikosta Osallistujat. Osallistujat-sivulla on ratas-painike, josta painamalla saat auki valikon. Valitse Osallistujien lisäämistavat.

    moodle osallistujien liittymistavat
    • Koostesivulla näet käytössä olevat lisäämistavat.
    • Voit muokata näitä tarvittaessa (ratas-ikoni).
    • Silmä-ikonilla lisäämistavan voi ottaa käyttöön tai poistaa käytöstä.
    • Roskakori poistaa liittymistavan.
    • Voit lisätä uuden tavan alasvetovalikosta (Lisää rekisteröitymistapa).

    Moodle-työtilojen metalinkitys

    Metalinkitys poimii yhden työtilan kaikki jäsenet mukaan toiselle kurssille osallistujiksi. HUOM. Metalinkityksen kautta ei muodostu samanlaista yhteyttä toteutuksen ja työtilan käyttäjien välillä, kuin tekemällä yhdistämisen Pepin toteutuksella. Tällöin osallistujien hallinnointi tehdään Pepissä ja osallistujatiedot päivittyvät automaattisesti Moodle-kurssialueelle. Ohje useamman toteutuksen yhdistämiseen yhteen työtilaan.

    Käytä metalinkkiä, mikäli haluat yhdessä työtilassa olevien opiskelijoiden automaattisesti olevan mukana toisessakin työtilassa. Muistutus: metalinkityksen kautta ei muodostu samanlaista yhteyttä varsinaisen toteutuksen ja työtilan käyttäjien välillä, kuin tekemällä yhdistämisen Pepin toteutuksella.

    Metalinkin luominen

    Luo metalinkki työtilaan, jonne haluat liittää toisen työtilan opiskelijat.

    Lisää rekisteröitymistapa -valikko.
    1. Siirry työtilassa Osaajien lisäämistavat -sivulle, ohje. Lisää lisäämistapa ja valitse listalta Työtilan metalinkki.
    2. Valitse Linkitä kurssi -listalta, minkä oman kurssisi jäsenet (opiskelijat) haluat mukaan tälle kurssille koko ryhmänä, klikkaa Lisää rekisteröitymistapa.
      • Voit myös kirjoittaa ja hakea sopivaa kurssia nimen mukaan valikosta.

    Jos haluat useamman työtilan jäsenet mukaan, toista edelliset vaiheet jokaisen lisättävän toteutuksen osalta. Metalinkkejä pitäisi näkyä listalla lopulta yhtä monta kuin on liitettyjä/linkitettyjä toteutuksia.

    Työtilan meta-linkki -näkymä.

    Jos haluat heidät liitettävän automaattisesti johonkin tiettyyn ryhmään, voit tehdän valinnan Lisää ryhmään -kohdasta.

    • Jos luot uusia ryhmiä, lisää ryhmille myös tämän jälkeen ryhmittely, jotta voit helposti myöhemmin hallita työtilan eri ryhmiä, Ohje.

    Avain opiskelijalle

    Siirry työtilassa Osallistujien lisäämistavat -sivulle, ohje.

    • Jos osallistujien lisäämistavoista löytyy jo valmiiksi Itserekisteröityminen (Opiskelija), muokkaa sitä ratas-ikonin kautta ja vaihda haluamasi kurssiavain.
      • Jos osallistujien lisäämistapa näkyy himmeän harmaana, ei lisäämistapa ole käytössä. Paina silmä-kuvakkeesta lisäämistapa aktiiviseksi.
    Moodle itserekisteröitymisen asetukset -painike.
    • Jos Itserekisteröityminen (Opiskelija) -rekisteröitymistapaa ei löydy listalta, voit lisätä sen alasvetovalikon kautta (Valitse > Itserekisteröityminen).
    • Määritä tai muokkaa avaimen asetukset.
    Itserekisteröityminen-näkymä.
    • Anna rekisteröitymistavalle kuvaava nimi.Määritä kurssiavain. HUOM. Avaimessa on oltava vähintään yksi iso kirjain, yksi pieni kirjain ja yksi erikoismerkki.
    • Määritä rooli -asetuksella määritetään rekisteröityvien käyttäjien rooli.
      • Oletuksena on opiskelija.
    • Halutessasi voit myös laatia opiskelijoille tervetuloviestin, jonka he näkevät liittyessään työtilan jäseneksi.Muista tallentaa aina muutokset.

    HUOM! Jos haluat sallia kenen tahansa Moodlen käyttäjän rekisteröityvän työtilaan, ota käyttöön itserekisteröityminen, mutta älä lisää kurssiavainta. Jos kurssi halutaan rajata tietylle joukolle, avain tulee määrittää ja ilmoittaa heille erikseen.

    Yksittäisen käyttäjän lisääminen

    Yksittäinen käyttäjä (esim. vieraileva opettaja) voidaan lisätä työtilaan myös manuaalisesti. Kun olet työtilassa, valitse Navigaatio-osiosta Osallistujat. Paina Osallistujat-sivulla Lisää osallistujia -painiketta.

    Osallistujat-listan Lisää osallistujia -painike.
    Lisää osallistujia -painike.
    • Kirjoita hakuruutuun lisättävän käyttäjän nimi ja lisää haluamasi käyttäjä Moodlen ehdottamien käyttäjien joukosta oikean käyttäjän tietojen päältä painamalla.
    • Käyttäjästä näkee nimen lisäksi sähköpostiosoitteen.
    • Henkilöitä voi olla saman nimisiä tai kyseessä voi olla jo vanhentunut tunnus, joten ole tarkkana. Voit lisätä samalla kertaa niin monta käyttäjää, kuin tarpeen.
    • Valitse lopuksi Lisää osallistujia -painike.

    Päivitetty 5 kuukautta sitten
    Kategoriat: Moodle
    Avainsanat: avain, Käyttäjä, Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin, kurssiavain, metalinkitys, Moodle, Osallistujien lisäämistavat, peppi, suunnittele ja rakenna Moodlessa, työtila-avain
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Pääsyrajoitettu Moodle-tentti omalla koneella tai EXAM-tenttiakvaariossa
    • Oman Moodle-etusivun muokkaaminen
    • Moodlen virtuaaliseinä
    • Lisätehtävistä lisäpisteitä Moodlessa
    • Poikkeuspääsyt ja pidennetty yksilöllinen tenttiaika Moodlessa

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.