• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Moduulitoteutuksen suunnittelun vaiheet
          • Opetuksen suunnittelu ja valmistelu Pepissä ja Moodlessa
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moduulin suunnittelu ja toteutus
          • Toteutuksen rakentaminen työtilaan
          • Käsikirjoitus – Storyboard
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Osaamismerkit HAMKissa
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodlen tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoomin pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Näytä kaikki
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoomin ääni- ja videoasetukset
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Moodle-valmennukset
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
          • Näytä kaikki
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoomin pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Teams-ohjeet
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Näin teet dokumentistasi saavutettavan
          • Näin tuotat saavutettavan videon
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Screencast-O-Matic auttaa videon tekstityksessä
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Työyhteisöviestintä
          • Moodlen keskustelualue
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Näin teet dokumentistasi saavutettavan
          • Näin tuotat saavutettavan videon
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Screencast-O-Matic auttaa videon tekstityksessä
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Forms – työkalu lomakkeiden luontiin -valmennus
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • OneDrive for Businessin tiedostojen hallinnointi
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage-palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura videon jakaminen
          • Etäsession tallennus Teamsissa ja videon jakaminen Streamin kautta
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Businessin tiedostojen hallinnointi
          • Näytä kaikki

Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin

Kuuntele

Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin

Sisältö


    Kuuntele

    Moodle-työtilaan voi asettaa useita avaimia/liittymistapoja. Ensisijaisesti käyttäjät tulevat työtiloihin Pepin toteutusten kautta, ohje. Muita tapoja ovat metalinkitys ja kurssiavain.

    Metalinkityksellä toisessa työtilassa mukana olevat opiskelijat pääsevät automaattisesti käyttämään myös toisen työtilan sisältöjä. Metalinkityksen tekemällä voidaan määrittää tietyn työtilan opiskelijat jo suoraan kuulumaan tiettyyn ryhmään linkitetyssä, uudessa työtilassa.

    Työtilaan pääsemiseksi opettaja voi määrittää myös avaimen, eli salasanan, jonka syöttämällä opiskelija pääsee työtilan käyttäjäksi. Jos työtilassa on ryhmätehtäviä tai vastaavia, pitää opiskelijan tavalla tai toisella olla mukana ryhmässä – joko tehdä ryhmänvalinta itse tai opettajan pitää se tehdä. Lue lisää: Moodle: Ryhmät ja ryhmittelyt sekä Moodle: Ryhmätyöt.

    Alikurssi luo linkin toiseen työtilaan ja mahdollistaa toisen työtilan työskentelystä muodostuvan arvosanan suoran siirron toisen työtilan alaisuuteen.

    Siirtyminen Osallistujien lisäämistavat -sivulle

    Kun olet työtilassa, valitse Navigaatio-valikosta Osallistujat. Osallistujat-sivulla on ratas-painike, josta painamalla saat auki valikon. Valitse Osallistujien lisäämistavat.

    Osallistujien lisäämistavat -painike.

    Avautuu uusi sivu, josta näkee käytössä olevat lisäämistavat ja tarvittaessa näitä voi muokata (ratas-ikoni) tai lisätä alasvetovalikosta. Silmä-ikonilla lisäämistavan voi ottaa käyttöön tai poistaa käytöstä.

    Metalinkitys

    Siirry Osallistujien lisäämistavat -sivulle. Lisää metalinkitys alasvetovalikon kautta (Valitse > Työtilan meta-linkki).

    Lisää rekisteröitymistapa -valikko.

    1. Valitse työtila, jonka opiskelijat haluat tuoda tähän työtilaan mukaan.
    2. Jos haluat heidät liitettävän automaattisesti johonkin tiettyyn ryhmään, voit tehdän valinnan Lisää ryhmään -kohdasta.
      • Jos luot uusia ryhmiä, lisää ryhmille myös tämän jälkeen ryhmittely, jotta voit helposti myöhemmin hallita työtilan eri ryhmiä, Ohje.

    Työtilan meta-linkki -näkymä.

    Avain opiskelijalle

    A. Siirry Osallistujien lisäämistavat -sivulle. Jos osallistujien lisäämistavoista löytyy jo valmiiksi Itserekisteröityminen (Opiskelija), muokkaa sitä ratas-ikonin kautta ja vaihda haluamasi kurssiavain. Jos osallistujien lisäämistapa näkyy himmeän harmaana, ei lisäämistapa ole käytössä. Paina silmä-kuvakkeesta lisäämistapa aktiiviseksi.

    Moodle itserekisteröitymisen asetukset -painike.

    Ratas-ikonia klikkaamalla avautuu asetussivu, jossa voidaan muokata myöhemminkin asetuksia.

    1. Anna rekisteröitymistavalle kuvaava nimi.
    2. Määritä kurssiavain. HUOM. Avaimessa on oltava vähintään yksi iso kirjain, yksi pieni kirjain ja yksi erikoismerkki.
    3. Määritä rooli -asetuksella määritetään rekisteröityvien käyttäjien rooli. Oletuksena on opiskelija.
    4. Halutessasi voit myös laatia opiskelijoille tervetuloviestin, jonka he näkevät liittyessään työtilan jäseneksi.

    Muista tallentaa aina muutokset.

    B. Jos Itserekisteröityminen (Opiskelija) -rekisteröitymistapaa ei löydy listalta, voit lisätä sen alasvetovalikon kautta (Valitse > Itserekisteröityminen). Määritä tiedot kohdan A mukaisesti.

    Lisää rekisteröitymistapa -valikko.

    Itserekisteröityminen-näkymä.

    HUOM! Jos haluat sallia kenen tahansa Moodlen käyttäjän rekisteröityvän työtilaan, ota käyttöön itserekisteröityminen, mutta älä lisää kurssiavainta. Jos kurssi halutaan rajata tietylle joukolle, avain tulee määrittää ja ilmoittaa heille erikseen.

    Yksittäisen käyttäjän lisääminen

    Yksittäinen käyttäjä (esim. vieraileva opettaja) voidaan lisätä työtilaan myös manuaalisesti. Kun olet työtilassa, valitse Navigaatio-osiosta Osallistujat. Paina Osallistujat-sivulla Lisää osallistujia -painiketta.

    Osallistujat-listan Lisää osallistujia -painike.

    Kirjoita hakuruutuun lisättävän käyttäjän nimi ja lisää haluamasi käyttäjä Moodlen ehdottamien käyttäjien joukosta oikean käyttäjän tietojen päältä painamalla. Käyttäjästä näkee nimen lisäksi sähköpostiosoitteen. Henkilöitä voi olla saman nimisiä tai kyseessä voi olla jo vanhentunut tunnus, joten ole tarkkana. Voit lisätä samalla kertaa niin monta käyttäjää, kuin tarpeen.

    Valitse lopuksi Lisää osallistujia.Lisää osallistujia -painike.

    Päivitetty 3 kuukautta sitten
    Kategoriat: Moodle, Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen, Opettaja, Oppimisalustat
    Avainsanat: suunnittele ja rakenna Moodlessa
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Alityötila ja metalinkki (Yhteydet kahden Moodle-työtilan välillä)
    • Moodlen analytiikkatyökalut auttavat opiskelijan ohjauksessa
    • Moodle-valmennukset
    • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
    • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

    Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. Jatkamalla sivuston käyttöä ilman asetusten muuttamista hyväksyt evästeiden käytön.HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA