• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Moodle-työtilat toteutuksille


Kuuntele

Moodle-työtilat toteutuksille

Sisältö


    Kuuntele

    Suurin osa HAMKin Moodle-työtiloista luodaan opiskelijahallinnon järjestelmä Pepin kautta. Työtiloja voidaan luoda myös ASIOssa ja erillisten tilausten perusteella. Käyttäjiä ei lähdetä lisäilemään työtiloihin Moodlessa ilman erityisen painavaa syytä. Käsitöihin menee ihan turhaan työaikaa ja lisäksi virheitä voi sattua aina tällä tavalla toimien.

    Useimmat HAMKin toteutusten työtilat / Peppi

    1. Uusien toteutusten Moodle-työtilat luodaan Pepin tietojen perusteella, ohje.
      • Pepissä toteutukselle liitetyt opettajat liitetään Moodle-työtilaan automaattisesti.
      • Erillisiä työtilatilauksia ei yleensä tarvita.
    2. Mikäli Sinulla on menossa useampi rinnakkainen toteutus, jotka haluat kuitenkin opettaa yhdessä Moodle-työtilassa, yhdistäminen onnistuu helpoimmin Pepissä toteutuksen perustiedoissa, kohdasta Oppimisympäristöt, ohje.
    3. HAMK-opiskelijat ilmoittautuvat opintojaksoille Pakin kautta. Kun ilmoittautuminen on hyväksytty, automatiikka lisää heidät opiskelijarooliin Moodle-työtiloihin.
    4. Uudet luodut työtilat on oletuksena piilotettu opiskelijoilta. Opettaja näkee omat piilotetut työtilansa harmaina työtilalistoissa, listan viimeisinä. Piilotetun työtilan saa näkyväksi työtilan asetuksissa, vaihtamalla Näkyvyys opiskelijoille -kohdan asetuksissa Piilota -> Näytä.
    5. Muiden korkeakoulujen opiskelijat

    Täydennyskoulutuksen työtilat / ASIO

    Täydennyskoulutuksen toteutukset ja niihin liittyvät henkilöt hallinnoidaan ASIO-järjestelmässä. Tällöin Moodle-työtilatkin luodaan ASIOssa.

    Muut Moodle-työtilat

    Jos erityisestä syystä tarvitset Moodle-työtilan muulle kuin Pepissä tai Asiossa olevalle toteutukselle, tilaa työtila Moodlessa -> Info -> Tilaa työtila STAFF ONLY. Saat sähköpostiin tiedon tilauksen hyväksymisestä. Tilaaja liitetään opettajaksi luotuun Moodle-työtilaan.

    • Osallistujat voidaan lisätä käsin, metalinkillä tai työtila-avaimella. Ohje työtila-avaimen lisäämiseen.
    • Erikseen luotujen Moodle-työtilojen osallistujien hallinnointi hoidetaan kokonaan Moodlessa.
    • Huom! Muita työtiloja ei saa enää käyttää opintopisteitä tuottavassa toiminnassa.

    Aiheeseen liittyvät ohjeet

    • Moodle-työtilan perustaminen ja käyttäjien liittäminen learn.hamk.fi-ympäristöön (ohje)
    • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen (ohje)

    Päivitetty 1 vuosi sitten
    Kategoriat: Moodle
    Avainsanat: Moodle, oppimisympäristö
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Pääsyrajoitettu Moodle-tentti omalla koneella tai EXAM-tenttiakvaariossa
    • Oman Moodle-etusivun muokkaaminen
    • Moodlen virtuaaliseinä
    • Lisätehtävistä lisäpisteitä Moodlessa
    • Poikkeuspääsyt ja pidennetty yksilöllinen tenttiaika Moodlessa

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.