• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä

Ehdoilla ei löytynyt nostoja


Kuuntele

Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä

Sisältö


    Kuuntele

    Kannattaa muistaa, että saavutettava sisältö on helppokäyttöistä kaikille.

    Tyylien käyttö 

    Otsikoi tekstisi aina. Käytä myös väliotsikoita selventämään kokonaisuutta.  

    Tyylit helpottavat sisällön jäsentämistä. Esimerkkinä hyvästä otsikoinnista ja sisällön jäsentelystä mallitehtävän runkoa.

    Hyödynnä Moodlen tekstieditorin tyylejä saavutettavuuden parantamiseksi: 

    • Tarjolla on kolme otsikkotyyliä (ks. kuva): suuri (h3), keskikokoinen (h4) ja pieni (h5).  
    • Muotoile varsinainen sisältöteksti Kappale-tyylillä.  
    • Esimuotoiltu-tyyliä voit käyttää erikseen huomioitavaksi tarkoitetuissa kohdissa. 
    i-painikkeen alta löytyvät otsikkotyylit.

     Lisätty saavutettavuuden parantamisen painikkeita (23.3.2021)

    Saavutettavuuden tarkistaminen Moodlen tekstieditorissa 

    Tarjolla on kaksi välinettä saavutettavuuden ja helppokäyttöisyyden tarkistamiseen. 

    Saavutettavuuden ja helppokäyttöisyyden painikkeet.

    1. Helppokäyttöisyyden tarkistus tutkii mm. otsikoiden merkinnät.  
    2. Näytönlukijan apuri tutkii kappaleen asetukset sekä tekstissä olevat linkit ja kuvat kuvausteksteineen. 
       

    Kuvaustekstit kuville (alt-tekstit) 

    Kuvien kuvaustekstit parantavat merkittävästi sisällön luettavuutta. Jos kuvalta puuttuu alt-teksti, ruudunlukija saattaa lukea kuvan kohdalla esimerkiksi kuvan tiedostonimen. 

    Lisää kuville kuvailevat kuvaustekstit.  

    Jos kuvan sisältö tulee esille tekstissä muutenkin tai kuva on kuvituskuva, voit merkitä, että kuvausta ei tarvita tälle kuvalle. Tällöin ruudunlukija jättää kuvan lukematta.  

    Kuvaustekstikenttä ja ruksi, jos tuvausta ei tarvita.

     

    Ymmärrettävä sisältö 

    • Kieli on selkeää yleiskieltä. 
    • Teksti on jäsenneltyä ja helposti silmäiltävää.  
    • Tärkein asia löytyy alusta. 
    • Sisällössä on huomioitu kohderyhmän näkökulma. 
    • Sisältöä tarjotaan eri muodoissa: tekstin lisäksi esim. videona ja infografiikkana. 

     

    Lähteet ja lisätietoja 

    Saavutettavasti.fi https://www.saavutettavasti.fi/kuva-ja-aani/kuvat/ 

    Moodle tekstieditorin painikkeet: https://digipedaohjeet.hamk.fi/ohje/moodle-tekstieditorin-painikkeet/

    Tutustu valmennuksiin

    Päivitetty 5 kuukautta sitten
    Kategoriat: Moodle, Saavutettavuus
    Avainsanat: kuva, mallitehtävä, Moodle, Saavutettavan dokumentin tuottaminen, saavutettavuus, tehtäväpohja
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Backup Teacher Moodlessa
    • Pääsyrajoitettu Moodle-tentti omalla koneella tai EXAM-tenttiakvaariossa
    • Oman Moodle-etusivun muokkaaminen
    • Moodlen virtuaaliseinä
    • Lisätehtävistä lisäpisteitä Moodlessa

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.