• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Moodlen tekstieditorin painikkeet


Kuuntele

Moodlen tekstieditorin painikkeet

Sisältö


    Kuuntele

    HAMKin Moodlessa oletustekstieditori on Atto, joka tarjoaa hyvät perustoiminnallisuudet sisällön tuottamiseen. Oletuksena tekstieditori tarjoaa yleisimmin käytetyt toiminnot tekstin muotoiluun, luettelomerkkeihin, linkkien tekemiseen ja mediasisällön lisäämiseen.

    Painikkeet on jäsennetty toimintojen mukaisiin ryhmiin

    Oletuksena näkyvillä on vain ylin rivi painikeeita. Painikkeiden rivitys saattaa vaihdella myös näytön resoluutiosta riippuen. Saat loput painikkeet näkyviin painamalla työkalurivit laajentavasta nuolinapista (1).

    Moodle Atto-tekstieditorin painikkeet
    1. Työkalurivin laajennus (loput painikkeet näkyviin), kumoa ja tee uudelleen
    2. Tekstin muotoilu
      • Kappaletyylit: otsikot ja leipätekstin muokkauksen työkalut. Käytä tekstin silmäiltävyyden parantamiseksi!
      • Lihavointi
      • Kursiivi
      • Valmis tehtäväpohja – Templates-painike ja esimuotoiltuja värillisiä, tavallisesta kappaletekstistä hyvin erottuvia valmiita muotoiluja tarjoaava Styles-painike. Lue lisää: Templates & Styles -ohje
    3. Merkitty ja numeroitu luettelo
    4. Linkkien luominen/muokkaus ja poisto
    5. Mediapainikkeet
      • Kuvatiedostojen lisääminen
      • Medialinkin lisääminen
      • Äänen tallentaminen
      • Web-kameravideon tallentaminen
      • Liitetiedostot
      • Kaltura-videon tuominen tai lataaminen
    6. Saavutettavuus ja sanamäärä
      • Helppokäyttöisyyden tarkistus: tarkastus ja korjausohjeet tekstin saavutettavuuden varmistamiseksi.
      • Näytönlukijan apuri: ruudunlukijan tarkistin, joka selvittää, onko tekstisi ymmärrettävä myös ruudunlukijalla.
      • Sanalaskuri
    Moodle Atto-tekstieditorin painikkeet
    1. Lisää tekstin muotoiluja: alleviivaus, yliviivaus, ala- ja yläindeksi, tekstin väri
    2. Tekstin tasaus
    3. Tekstin sisentäminen
    4. Muut toiminnot
      • LaTex-kaavaeditori
      • Erikoismerkkien lisääminen
      • Taulukon luominen
      • Hymiöt
      • Poista muotoilut: poistaa kopioiduista ja liitetyistä tekstimassoista ylimääräiset tyylimuotoilut, jotka voivat rikkoa jopa koko työtilan.
    5. HTML-editorin avaaminen ja sulkeminen

    Saavutettavuus

    • Käytä otsikoita saavutettavuuden varmistamiseksi. Käytä Otsikko (suuri), kun laadit ns. pääotsikoita. Käytä laskeutuvasti keskikokoista ja pientä otsikkotyyliä ns. suuren otsikon alla. Tekstin silmäiltävyys paranee ja tekstiä pystyy paremmin lukemaan ruudunlukijalla.
    • Käytä saavutettavuuspainiketta tarkistaaksesi ja mahdollisesti korjataksesi saavutettavuutta heikentäviä tekijöitä.

    Päivitetty 4 kuukautta sitten
    Kategoriat: Moodle, Saavutettavuus
    Avainsanat: painikkeet, Saavutettavan dokumentin tuottaminen, saavutettavuus, tekstieditori
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Pääsyrajoitettu Moodle-tentti omalla koneella tai EXAM-tenttiakvaariossa
    • Oman Moodle-etusivun muokkaaminen
    • Moodlen virtuaaliseinä
    • Lisätehtävistä lisäpisteitä Moodlessa
    • Poikkeuspääsyt ja pidennetty yksilöllinen tenttiaika Moodlessa

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.