• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt


Kuuntele

Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt

bannerikuva_moodle

Sisältö


    Kuuntele

    Hyödynnä ryhmiä, kun

    • Haluat opiskelijoiden tekevän ryhmätöitä ja hallita näitä helposti.
    • Toteutuksen ryhmäkoko on iso ja haluat hallita ja jäsentää työtilan aineistoja ja työskentelyä tehokkaammin.
    • Haluat saman toteutuksen kieliversiot samaan työtilaan – mahdollista aluksi tehtävällä ryhmävalinnalla, jossa valitaan opiskelijan käyttämä kieli.
    • Opinnäytetöitä yhdessä työtilassa ohjatessa haluat ryhmitellä opiskelijat toimimaan ohjaavien opettajian kanssa.
    • Kun opiskelijat tulevat Moodle-kurssille Pepin toteutuksen kautta, heidät liitetään automaattisesti ryhmään, jonka nimi on sama, kuin Pepin toteutuskoodi.
    • Yksi henkilö voi kuulua moneen erilaiseen ryhmään samassa Moodle-työtilassa, esim. työparit, projektiryhmät, suurryhmän puolikas A/B.
    • Jokaisessa aktiviteetissa (tehtävä, keskustelualue, ym) voi määritellä, onko kyse yksilö- vai ryhmätyöstä ja millaisissa ryhmissä mahdollista ryhmätyötä tehdään.
    • Näitä kaikkia ryhmäasetuksia hallitaan ryhmittelyn avulla.

    Video-ohjeet ryhmien, ryhmittelyjen ja näihin liittyvien aktiviteettien käyttöön

    Erilaiset ryhmien luomiseen käytettävät työkalut Moodlessa

    moodle ryhmät ja ryhmittelyt

    Ryhmittelyjen luominen työtilaan

    Rataspainikkeen alta löytyvä Ryhmät-painike.
    • Kun olet työtilassa, valitse Navigaatio-osiosta Osallistujat.
    • Osallistujat-sivulla on ratas-painike, josta painamalla saat auki valikon.
    • Valitse Ryhmät.
    Ryhmittelyt välilehdeltä löytyvä Luo ryhmittely -painike.
    1. Avaa Ryhmittelyt-välilehti.
    2. Luo ryhmittely painikkeella pääset tekemään ryhmittelyn.
    3. Anna ryhmittelylle nimi ja halutessasi kuvaus.

    Ryhmien lisääminen ryhmittelyyn

    Ryhmittelyn vieressä olevat ratas, roskakori ja henkilö painikkeet.

    Ryhmittely-välilehdellä lisäät luomasi ryhmät ryhmittelyyn pyöreän painikkeen kautta.

    1. Valitse listasta sopivat ryhmät, voit valita useita kerralla painamalla ctrl-näppäimen pohjaan.
    2. Lisää ryhmät Lisää-painikkeella. Voit myös poistaa vastaavasti ryhmittelystä ryhmiä.

    Ratas-painikkeella voit muutta ryhmän nimeä. Roskis-kuvake poistaa ryhmittelyn.

    Ryhmien luominen

    Luo ryhmät itse

    Kun olet työtilassa, valitse Navigaatio-osiosta Osallistujat. Osallistujat-sivulla on ratas-painike, josta painamalla saat auki valikon. Valitse Ryhmät.

    1. Luo yksitellen ryhmien nimet, esim. a1, a2, a3, …. tai projektiryhmä 1, projektiryhmä 2…
    2. Lisää luomasi ryhmät sopivaan ryhmittelyyn. 

    Voit lisätä ryhmiin opiskelijat käsin

    Kun olet työtilassa, valitse Navigaatio-osiosta Osallistujat. Osallistujat-sivulla on ratas-painike, josta painamalla saat auki valikon. Valitse Ryhmät.

    1. Valitse ryhmät-listasta ryhmä, johon haluat lisätä jäseniä.
    2. Paina Lisää/poista käyttäjiä-napista.
    3. Valitse Mahdolliset jäsenet listasta haluamasi henkilö. Jos haluat valita kerralla useita henkilöitä, pidä ctrl-nappi pohjassa ja tee haluamasi valinnat. Paina Lisää-nappia uudelleen.
      • Voit poistaa myös näiden kahden listan avulla jäseniä ryhmästä.
    4. Paina Takaisin ryhmiin -napista. Tee tällä tavalla lisäykset kaikkiin tarvittaviin ryhmiin.

    Lisää työtilaan aktiviteetiksi Ryhmän valinta Moodle ryhmän valinta -työkalu

    Ryhmänvalinta-aktiviteettia voi hyödyntää toteutuksen aluksi esim. kielivalinnan tekemiseen. Näin annat opiskelijoiden valita, mihin ennalta määrittelemääsi ryhmään he liittävät itsensä.

    Tee ennen aktiviteetin lisäämistä tarvittava ryhmittely ja siihen ryhmät.

    1. Laita työtilan muokkaustila päälle.
    2. Lisää Ryhmänvalinta-aktiviteetti.
    3. Anna ryhmänvalinta-aktiviteetille nimi, joka näkyy opiskelijoille.
    4. Määrittele valinnan asetukset, katso tarkemmin alta.
    5. Tallenna aktiviteetin asetukset.
    • Näkevätkö opiskelijat toistensa nimet? Näytetäänkö tulokset opiskelijoille aina, tai esimerkiksi vasta valinta-ajan päätyttyä?
    • Rajoitetaanko ryhmän jäsenten määrää? Rajoita ryhmän kokoa –>Käytä kaikissa ryhmissä.
      • Jos käytössä, voit yksittäisen ryhmän listalta valitsemalla määrittää avautuvaan kenttään ryhmäkohtaisia rajoja tämän oletusmäärän lisäksi.
    • Mihin ryhmään opiskelija voi valita kuuluvansa? Valitsemalla tarvitsemasi ryhmittelyn saat helposti tarvittavan nipun ryhmiä mukaan.
      Valitse, Add.
    Esimerkki ryhmän valinta -työkalusta
    Esimerkki ryhmänvalinta-työkalun käytöstä opiskelijanäkymässä. Määrittämäsi asetukset vaikuttavat näkymään.

    Käytä Luo ryhmät automaattisesti  -toimintoa

    Kun olet työtilassa, valitse Navigaatio-osiosta Osallistujat. Osallistujat-sivulla on ratas-painike, josta painamalla saat auki valikon. Valitse Ryhmät. Paina Luo ryhmät automaattisesti -nappia.

    1. Määritä nimeämiskäytäntö (esim työpari) ja sen jälkeen ryhmien numerointia varten lisää joko # tai aakkostamista varten perään @.
    2. Voit valita, haluatko ryhmien muodostuvan ryhmien määrän perusteella, vai jaetaanko ryhmät sen mukaan, kuinka monta jäsentä niihin haluat.
    3. Valitse jäsenet vain opiskelijat-roolista, jos et halua valintaan mukaan esim. opettajia.
    4. Voit valita, haluatko ryhmien muodostuvan jo aiemmin tekemäsi ryhmittelyn alaisuuteen. Voit myös muodostaa syntyvälle joukolle uusia ryhmiä oman ryhmittelyn. Nimeä se tällöin Ryhmittely-osion Luo ryhmittelyyn -kohdassa.

    Moodle ryhmänmuodostus -työkaluRyhmänmuodostus-aktiviteetti: Opiskelijat muodostavat ehtojen perusteella ryhmät itse ja liittyvät niihin

    Aktvititeetin kautta opiskelijat muodostavat sekä nimeävät itse omat ryhmänsä. Opettaja määrittelee ehdot, millaisia ryhmiä opiskelijoita saavat muodostaa (esim. ryhmän koko), ja opiskelijat tekevät itse valintansa. Huom. tarkasta tätä ennen työtilan ryhmittely-asetukset.

    Aktiviteetti on erityisen toimiva, mikäli työtilassa on paljon opiskelijoita, joita muuten opettajana joutuisit jakamaan ryhmiin käsin.

    1. Laita työtilan muokkaustila päälle.
    2. Lisää Ryhmänmuodostus-aktiviteetti.
    3. Anna ryhmänvalinta-aktiviteetille nimi, joka näkyy opiskelijoille.
    4. Määrittele valinnan asetukset, katso tarkemmin alta.
    5. Tallenna aktiviteetin asetukset.
    • Voit määritellä ajankohdan, jolloin ryhmänmuodostus on auki.
    • Valitse ryhmittely, jonka alaisuuteen ryhmät muodostuvat.
    • Määritä halutessasi ryhmän minimi- ja maksimikoko.
    • Tarkista käyttäjien oikeudet. Voi olla näppärää, että opiskelija saa poistua ryhmästä itse, eli vaihtaa lennosta ryhmää ilman opettajaa.
    Esimerkki ryhmänmuodostus-työkalusta Moodle
    Esimerkki ryhmänmuodostus-työkalun käytöstä opiskelijanäkymässä. Määrittämäsi asetukset vaikuttavat näkymään.

    Yhteenveto-sivu

    Näet Ryhmät-osion yhteenveto-välilehdeltä kerralla kaikki työtilan ryhmittelyt, ryhmät sekä niihin kuuluvat jäsenet. Näet myös opiskelijat, jotka eivät ole mukana ryhmissä.

    Ryhmätöiden ja -aineistojen asetukset

    Aktiviteettien ohje: Moodle: Ryhmätyöt

    Aineistojen ohje: Moodle: ohjaa opiskelijan toimintaa ehdoilla ja rajoituksilla

    Päivitetty 3 viikkoa sitten
    Kategoriat: Moodle, Ryhmätyöskentely
    Avainsanat: Moodle, ryhmä, ryhmän luonti, ryhmän valinta, ryhmänmuodostus, ryhmätyö, ryhmätyöskentely, ryhmittely, suunnittele ja rakenna Moodlessa, Toimintojen automatisointi Moodlessa
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Pääsyrajoitettu Moodle-tentti omalla koneella tai EXAM-tenttiakvaariossa
    • Oman Moodle-etusivun muokkaaminen
    • Moodlen virtuaaliseinä
    • Lisätehtävistä lisäpisteitä Moodlessa
    • Poikkeuspääsyt ja pidennetty yksilöllinen tenttiaika Moodlessa

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.