• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Plagioinnin tarkastamisen ohjeet


Kuuntele

Plagioinnin tarkastamisen ohjeet

Sisältö


    Kuuntele

    Plagioinnin tarkastus tehdään HAMKissa Ouriginal-järjestelmän kautta.

    Miten lähetän tiedot tarkastukseen?

    Tiedostot toimitetaan plagioinnin tarkastukseen Wihin, Moodlen tai sähköpostin kautta.

    Opinnäytetyöt aina Wihissä

    Kaikki opinnäytetyöt toimitetaan plagioinnintarkastukseen Wihi-järjestelmän kautta.

    Opintoihin liittyvät tiedot Moodlen kautta (tehtävä, keskustelu, ..)

    Plagioinnin tarkastuksen voi asettaa tehtävä-, keskustelualue- ja työpaja-aktiviteeteille – siis kaikkiin sellaisiin aktiviteetteihin, joihin palautetaan tai kirjoitetaan jotakin vastaukseksi. Opettaja määrittelee aktiviteetin asetuksissa, että opiskelijan lähettämät tiedostot menevät tarkastukseen. Oletuksena on, että palautetuille tiedostoille ei tehdä plagiaattitarkastusta.

    Tehtävän plagioinnin tarkastuksen asetukset Moodlessa

    • Tehtävän asetuksiin lisättävä analyysiosoite on samanlainen kuin sähköpostitse lähettävissäkin.
    • Opettaja näkee tehtävän arviointisivulla Urkund-tarkastuksen tulokset prosentteina.
    • Tuloksen yhteydessä on linkki, josta pääsee tarkastusraporttiin.
    • Tehtävän asetuksissa määritellään, mitä opiskelija saa itse nähdä työnsä tarkastustuloksista.
    • Palautuksen asetukset > Ota Lähetä arvioitavaksi -toiminto käyttöön > Kyllä
    • Tiedosto lähetetään Urkundiin > Kun opiskelija käyttää Lähetä arvioitavaksi -painiketta
    • Opettajan Ouriginal/Urkund-sähköpostiosoite > oma HAMK-tunnus lyhyessä muodossa (varmista, että tunnus on luotu)
    • Lähetä opiskelijalle sähköposti > Opiskelija saa lyhyen sähköpostin, josta hän pystyy halutessaan kieltämään dokumentin käytön myöhemmissä vertailuissa.

    Sähköpostitse

    • Opiskelija lähettää tarkastettavan työn sähköpostin liitetiedostona opettajan plagioinnintarkastusosoitteeseen.  Osoitteen muoto on yleensä käyttäjätunnus.hamk@analysis.urkund.com tai etunimi.sukunimi.hamk@analysis.urkund.com. Esimerkiksi opettaja Maija Meikäläisen osoite voisi olla mmeikalainen.hamk@analysis.urkund.com tai maija1.hamk@analysis.urkund.com tai maija.meikalainen.hamk@analysis.urkund.com. Opettajan tarkka plagioinnintarkastusosoite kannattaa aina varmistaa opettajalta/ohjaajalta.
    • Opiskelija saa plagioiniintarkastusjärjestelmästä vahvistuksen työn vastaanottamisesta.
    • Opettaja/ohjaaja saa plagioinnintarkastusjärjestelmästä sähköpostitse tarkastusraportin.

    Miten henkilökunnan jäsen saa plagioinnintarkastusosoitteen?

    Plagioinnintarkastusosoitteet rekisteröidään erikseen. Mikäli sinulla ei vielä ole omaa plagioinnintarkastusosoitetta, tee palvelupyyntö ServiceDesk-järjestelmän kautta.

    Miten plagioinnintarkastukseen lähetetty työ voidaan poistaa?

    Sähköpostitse tai Moodlen kautta lähetetyn työn poistaminen

    Opettaja voi poistaa opiskelijan palauttaman työn omassa Ouriginal-näkymässään. Ensin Saapuneet-kansiossa oleva työ siirretään roskakoriin (trash). Varsinainen poisto tapahtuu roskakorista (Bin).

    Ensin Saapuneet-kansiossa oleva työ valitaan ja siirretään roskakoriin (trash)
    Työn lopullinen poisto tapahtuu roskakorissa (Bin). Työ valitaan ja poistetaan lopullisesti.

    Plagioinnintarkastusjärjestelmän nimi, Urkund – Ouriginal – Turnitin

    Yhtiöjärjestelyjen myötä Urkund-palvelun nimi muuttui keväällä 2021, uusi nimi on Ouriginal. Joulukuussa 2021 Ouriginal yhdistyi Turnitin-plagioinnintarkastusjärjestelmän kanssa. Palvelu ja tarkastukset toimivat entiseen tapaan, Moodlessa tarkistuksen kohdalla näkyy vain uusi nimi.

    Päivitetty 7 kuukautta sitten
    Kategoriat: Moodle
    Avainsanat: Ouriginal, plagiointi, plagiointitarkastus, Urkund
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Backup Teacher Moodlessa
    • Pääsyrajoitettu Moodle-tentti omalla koneella tai EXAM-tenttiakvaariossa
    • Oman Moodle-etusivun muokkaaminen
    • Moodlen virtuaaliseinä
    • Lisätehtävistä lisäpisteitä Moodlessa

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.