• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Moodlen läsnäolo

Kuuntele

Moodlen läsnäolo

Sisältö


    Kuuntele

    Läsnäolo-aktiviteetilla pystyy luomaan kurssille osallistujalistan, johon opiskelijoiden läsnäolo merkitään.

    Yksinkertaisuudessaan osallistujalistan luominen tapahtuu seuraavien vaiheiden mukaisesti:

    1. Luo uusi läsnäolo-aktiviteetti
    2. Anna aktiviteetille kuvaava nimi, jos kurssilla on monta läsnäololistaa
    3. Tarkista Moduulien yleiset asetukset -kohdasta, että kohta Näytä kurssilla on valittu
    4. Lisää aktiviteetti painamalla Tallenna ja siirry kurssille tai Tallenna ja näytä
    5. Lisää uusi osallistujalista; merkitse päivämäärä sekä kellonaika ja valitse kohta Salli opiskelijoiden itseilmoittautua ja paina Lisää

    Aktiviteetin lisääminen

    Aseta muokkaustila päälle ja valitse Lisää aktiviteetti tai aineisto > Läsnäolo

    Lisää aktiviteetti -näkymän Läsnäolo vaihtoehto.

    Ruudulle aukeaa ikkuna, jossa pystyy muokkaamaan läsnäololistan tietoja.

    Läsnäololistan tietojen muokkaus näkymä.

    Läsnäolo-aktiviteetille kannattaa antaa kuvaava nimi, jos kurssialueella on useita Läsnäolo-aktiviteetteja. Näin opiskelijoiden on helpompi tietää minkä aiheen läsnäolosta on kyse. Kuvaus-kenttä on vapaaehtoinen.

    Moduulien yleiset asetukset -välilehdeltä kannattaa käydä tarkistamassa, että Näkyvyys opiskelijoille kohdassa on valittuna Näytä kurssilla.

    Paina lopuksi Tallenna ja siirry kurssille tai Tallenna ja näytä. Läsnäololista on nyt lisätty Moodle-alueelle.

    Osallistujalistan lisääminen

    Avaa aktiviteetti ja valitse välilehti Lisää osallistujalista. Uusi osallistujalista näkymä.

    Merkitse oikea päivämäärä ja kellonaika ja kirjoita kuvaus. Jos osallistujalistalle ei anna erillistä kuvausta, valmiissa listassa näkyy teksti Normaali luokkaopetus.

    Listoja voi lisätä kerralla useampia valitsemalla Repeat the session above as follows. Tämä löytyy kohdasta Lisää useita osallistujalistoja.

    • Repeat on kohdasta pystyy valitsemaan viikonpäivät, joina osallistujalistaa käytetään.
    • Repeat every kohdasta valitaan kuinka usein läsnäololistalle on tarvetta. 1 tarkoittaa sitä, että listalle on tarvetta joka viikko, 2 joka toinen viikko, 3 joka kolmas viikko jne.
    • Repeat until kohtaan merkitään mihin asti osallistujalistalle on tarvetta.

    Ylläolevassa kuvassa luodaan osallistujalista, jonka ensimmäinen kerta on torstaina 17.5.2018 kello 10:15 – 11:45. Samalla luodaan kuukaudeksi eteenpäin jokaiselle torstaille ja perjantaille osallistujalistat, joiden ajankohta on myös kello 10:15  – 11:45.

    HUOM. Tämän massaluomisen jälkeen voi muokata yksittäisten ajankohtien kellonaikoja, joten tätä toimintoa kannattaa hyödyntää.

    Student recording kohdasta valitaan kohta Salli oppilaiden itseilmoittautua, jotta opiskelijat voivat myös itse merkitä läsnäolotietonsa.

    Jos Student recording kohdasta valitaan Automatic marking valikosta Yes, merkitään opiskelijoille automaattisesti tapaamisen loppumisajankohdan jälkeen Status set -välilehdeltä valittu statustila. Disabled -kohdan ollessa valittuna opiskelijoille ei merkitä automaattisesti statustietoja.

    Student recording kohta.

    Osallistujalista tallentuu painamalla sivun alaosasta Lisää -painiketta.

    Osallistujalistojen käyttäminen

    Osallistujalistoissa näkyvät päiväys, aika, tyyppi, kuvaus sekä toiminnot.

    Osallistujalistoja pystyy muokkaamaan myös jälkikäteen painamalla listan lopussa olevaa kynän kuvaa. Opettaja pystyy tarvittaessa muokkaamaan oppilaiden statuksia, mikä tapahtuu vihreää nuolta painamalla. Osallistujalistan voi poistaa painamalla punaista rastia.

    Osallistujalistan painikkeet.

    Status set -välilehdellä voi merkitä minuutteina kuinka pitkän ajan tietyt statusvaihtoehdot näkyvät opiskelijoille kurssin alettua. Tämä tapahtuu Available for students (minutes) -kohdasta. Jos kohdan jättää tyhjäksi, kyseinen tila näkyy opiskeljalle aina. Jos kohtaan merkitsee 0, opiskelija ei näe kyseistä statusvaihtoehtoa ollenkaan. Samalta välilehdeltä voi Points -kohdasta määritellä kuinka paljon pisteitä opiskelija saa tietystä statusvalinnastaan.

    Automatically set when not marked -kohdassa valitaan minkä statustilan opiskelijalle voi automaattisesti antaa tapaamisen loppumisajan jälkeen, jos opiskelija ei ole merkinnyt itsellensä statustilaa. Statustila päivittyy 15 minuutin kuluttua tapaamisen loppumisesta. Jotta automaattisesti tehty valinta tulee näkyviin, pitää osallistujalistaa tehdessä muistaa valita Student recording -kohdan Automatic marking valikosta Yes.

    Tiedot tallentuvat painamalla Päivitä.

    HUOM Jos aikarajoituksia haluaa käyttää, ne kannattaa asettaa ennen kuin opiskelijat ovat merkinneet läsnäolotietojaan, koska muutokset vaikuttavat kaikkiin yhden aktiviteetin osallistujalistoihin.

    Status set -välilehti.

    Yllä olevassa kuvassa on määritelty, että opiskelija voi merkitä statuksen Paikalla viiden minuutin ajan tapaamisen alkamisajankohdasta. Status Myöhässä on opiskelijalle valittavissa 15 minuuttia tapaamisen alkamisajankohdasta. Jos opiskelija ei merkitse tilaansa näiden annettujen aikojen sisällä, hänelle jää valittavaksi vaihtoehdot Sovittu poissaolo tai Poissa. Kurssin loppumisajan jälkeen opiskelijoille, joilla ei ole mitään statusmerkintää, merkitään automaattisesti statusvaihtoehdoksi Poissa.

    Raportit -välilehdeltä näkyvät opiskelijoiden statukset. Opiskelijan status voi olla paikalla (P), myöhässä (M), sovittu poissaolo (S) tai poissa (A). Kysymysmerkki tarkoittaa, ettei opiskelija ole merkinnyt statusta ollenkaan.

    Raportti-välilehti.

    Näkymä opiskelijalle

    Opiskelija pystyy merkitsemään statustietonsa ainoastaan osallistujalistassa määritellyn aikaikkunan ajan. Muina aikoina opiskelija ei itse pysty merkitsemään tilaansa. Ainoastaan opettaja voi tehdä muihin aikoihin muutoksia statustietoihin. Osallistujalistan ollessa ajankohtainen opiskelija syöttää tilansa painamalla osallistujalistassa näkyvää Lisää ilmoittautuminen –kohtaa.

    Läsnäolo näkymä opiskelijalle. Kurssilla on lisää ilmoittautuminen -painike.

    Avautuneesta ikkunasta opiskelija valitsee halutun statustilan.

    Statustilan valinta näkymä.

    Jos tapaamiselle on määritelty aikarajat, eikä opiskelija käy merkitsemässä statustilaansa annetun ajan sisällä, hänellä ei ole enää kaikkia statusvaihtoehtoja valittavana.

    Statustilan valinta näkymä. Paikalla vaihtoehto on lähtenyt näkymästä.

    Päivitetty 2 vuotta sitten
    Kategoriat:
    Avainsanat: Seuraa ja ohjaa Moodlessa
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

      Footer

      Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
      PL 230 13101 Hämeenlinna
      03 6461
      HAMK@HAMK.FI

      Tietosuoja
      Evästeet
      Alasottoilmoitus
      Saavutettavuusseloste
      Sivustokartta

      cc-lisenssi

      Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.