• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Moodle-työtilat eri tavoin rakentuville moduuleille


Kuuntele

Moodle-työtilat eri tavoin rakentuville moduuleille

bannerikuva_moodle

Sisältö


    Kuuntele

    Johdanto: Opetussuunnitelmauudistus

    HAMKissa on tehty laaja opetussuunnitelmauudistus (OPS), josta vararehtori Heidi Ahokallio-Leppälä kirjoitti 27.10.2020 uutisen intraan (vaatii kirjautumisen). Poimintoja uutisesta:

    • Moduuli on tiivis yhtenäinen kokonaisuus, jonka perustana ovat työelämän ilmiöt
    • Moduuleissa tehdään työelämäprojekteja, sekä opiskelijat että opettajat toimivat tiimeissä
    • Yhtenäinen lukuvuoden ajoitus, jossa moduulit toteutetaan peräkkäin
    • Moduulikokonaisuus on samalla Learn (Moodle) -alustalla, jolle moduulin opettajat suunnittelevat ja rakentavat yhdessä moduulin toteutuksen. Oppimisalustalla on kuvattuna mm. moduulin tekeminen, tehtävät ja toteutuksen aikainen arviointi.

    Nämä vahvuudet säilytetään myös tulevaisuudessa ja niitä vahvistetaan edelleen. Moduulirakenne on osoittanut toimivuutensa, mikä näkyy mm. vuosien saatossa jatkuvasti parantuneena opiskelijapalautteena. Toimintaympäristö kuitenkin muuttuu jatkuvasti, mikä tarkoittaa, että myös meillä tarvitaan edelleen sekä pedagogista että rakenteellista opetussuunnitelmien kehittämistä.

    Ohjeen kuvaus

    Tässä ohjeessa esitellään erilaisia ratkaisuja eri opetussuunnitelmien toteuttamiselle Pepin ja Moodlen näkökulmasta. Käyttöön voi ottaa myös parhaiten oman moduulin tarpeita palvelevan yhdistelmän tässä esitellyistä ratkaisuista. Moduulin kokoava työtila on joka tapauksessa oltava olemassa. Tarkemmin toteutusten laatimisesta (Yammer 1.4.2021)

    Yleisiä Moodle-työtiloihin liittyviä ohjeita

    • Moodle-työtilat toteutuksille
    • Alityötila
    • Työtilojen metalinkitys

    Uuden opetussuunnitelman mukaiset toteutukset

    Moduuli X: yksi opintojakso, yksi työtila

    Moduulissa on yksi opintojakso, jolla oma työtila Moodlessa. Kuvallinen ohje: Työtilan perustaminen Pepin kautta.

    Työvaiheet:

    1. moduulitoteutus perustetaan Pepissä ja määritellään opettajaresurssit toteutukselle
      • moduulivastaava lisää työtilan moduulitoteutukselle
      • moduuliin Pepissä liitetyt opettajat liitetään automaattisesti opettajiksi ko työtilaan
    2. opiskelijoiden ilmoittautuminen ja liittyminen Moodle-työtiloihin
      • opiskelijat ilmoittautuvat moduulitoteutukselle Pakissa
      • ilmoittautuneet opiskelijat hyväksytään Pepissä moduulitoteutukselle, jolloin heidät liitetään automaattisesti myös moduulin Moodle-työtilaan

    Esimerkki moduulitoteutuksen sisällön jaottelusta Moodlessa (kuva)


    Moduuli Y: neljä opintojaksoa, yksi työtila

    Moduulissa on neljä opintojaksoa, joilla on yhteinen työtila Moodlessa. Yhteisenä työtilana käytetään yhden opintojakson työtilaa, johon yhdistetään muut moduulin opintojaksot. Kuvallinen ohje: Työtilan yhdistäminen usealle eri opintojaksolle.

    1. Työtilan luonti
      • Moduuliin kuuluvaan opintojakson opettaja lisää Pepissä omalle toteutukselleen työtilan Moodleen Oppimisympäristöt-välilehdellä. Tätä työtilaa käytetään moduulin yhteisenä työtilana. Kuvallinen ohje: Työtilan perustaminen Pepin kautta.
      • Työtilan nimi muokataan Moodlessa moduulin OPSissa olevan nimen (opintokokonaisuus) mukaiseksi ja työtilan kuvaukseen merkitään moduuliin kuuluvien opintojaksojen toteutustunnukset ja nimet.
    2. Muiden opintojaksojen yhdistäminen Pepissä yhteiseen Moodle-työtilaan. Kuvallinen ohje: Työtilan yhdistäminen usealle eri opintojaksolle.
      • Moodlessa kopioidaan luodun työtilan lyhenne ja liitetään sen avulla Pepissä muut moduuliin kuuluvat opintojaksot samaan Moodle-työtilaan. Työtilan lyhelle liitetään jokaiselle yhdistettävälle toteutukselle.
        (Oppimisympäristöt – Lisää työtila oppimisympäristöön: Liitä olemassa olevaan Moodle-työtilaan). Toteutuksen henkilöt siirtyvät Moodle-työtilaan linkityksen myötä.
    3. Opiskelijoiden ilmoittautuminen ja liittyminen Moodle-työtilaan
      • Opiskelijat ilmoittautuvat opintojaksoille Pakissa.
      • Ilmoittautuneet opiskelijat hyväksytään Pepissä opintojaksoille, jolloin heidät liitetään automaattisesti myös opintojakson Moodle-työtilaan.
    4. Osallistujien tarkistus Moodlessa:
      • Osallistujat -> Tarkista, että opettajat ovat osallistujalistalla. Tarkista myös, että heillä näkyy ryhmätietona oikeat toteutustunnukset.

    Esimerkki yhdistetyn toteutuksen työtilan perustiedoista (kuva):

    1. Moodlessa työtilan nimi on korjattu moduulin/opintokokonaisuuden OPS-nimen mukaiseksi, lisätty alkuun ryhmätunnus ja toteutuksen ajankohta (s21/k22)
    2. Lyhenne on alkuperäisen toteutuksen mukainen
    3. Opinnon toteutuksen ajankohta määritelty työtilan perustietoihin.
    4. Kuvaukseen on lisätty opintojaksojen toteutustunnukset ja nimet sekä ryhmä, jolle toteutus on suunnattu. Moduulin nimi on hyvä näkyä, moduulikoodi ei ole pakollinen.

    Moduuli Z: neljä opintojaksoa, erilliset työtilat (vain erikoistapauksissa)

    Moduulille on luotu Moodleen kokoava työtila (kotipesä). Jokaisella opintojaksolla on oma työtila. Opintojaksojen työtilat on liitetty kokoavan työtilan (kotipesän) alityötiloiksi. Kaikkien alityötilojen kokonaisarvosanat näkyvät automaattisesti kokoavan työtilan (kotipesän) arviointikirjassa.

    • moduulin kokoava työtila (kotipesä) – erikseen tilattu työtila (Moodlessa ylävalikossa Info -> Tilaa työtila)
    • ammatillinen sisältö 1 (5 op) – alityötila 1
    • ammatillinen sisältö 2 (5 op) – alityötila 2
    • viestintä (2 op) – alityötila 3 // yhteinen koulutusalan muiden toteutusten kanssa
    • matematiikka (3 op) – alityötila 4 // yhteinen koulutusalan muiden toteutusten kanssa

    Vaiheet:

    1. Opintojaksototeutukset perustetaan Pepissä.
      • Opintojaksolle määritellään opettajat.
      • Lisätään työtila jokaiselle opintojaksototeutukselle.
      • Opintojaksolle kiinnitetyt opettajat liitetään automaattisesti opettajiksi ko. työtilaan.
    2. Moduulivastaava tilaa kokoavan työtilan (kotipesä) Moodlessa.
      • Moduulivastaava lisää kotipesään opettajat käsin.
      • Kotipesään lisätään alityötiloina opintojaksokohtaiset Moodle-työtilat, jotta moduulin kokonaisuus näkyy Moodlessa.
      • Kokoavaan työtilaan (kotipesä) liitetään metalinkillä kaikki alityötilat, jotta opiskelijat näkevät moduulin kokonaisuuden. Metalinkillä mukaan tulevat vain opiskelijat.
      • Kaikkien alityötilojen kokonaisarvosanat näkyvät automattisesti kokoavan työtilan (kotipesän) arviointikirjassa.
    3. Opiskelijoiden ilmoittautuminen ja liittyminen Moodle-työtiloihin
      • Opiskelijat ilmoittautuvat opintojaksoille Pakissa.
      • Ilmoittautuneet opiskelijat hyväksytään Pepissä opintojaksolle, jolloin heidät liitetään automaattisesti myös opintojakson omaan työtilaan ja metalinkityksellä myös moduulin kotipesään.
    4. Alityötilassa
      • Kaikki arviointiin vaikuttavat osiot arvioidaan Moodlessa.
      • Arviointi tehdään moduulin yhteisten arviointiperusteiden mukaisesti, esim. tehtävien ja tenttien pistemäärät sekä opintojakson arvosanan määrittyminen.

    Vanhan opetussuunnitelman mukaiset moduulitoteutukset (ennen vuotta 2021 aloittaneet)

    Edellä olevista ohjeista Moduuli X ja Moduuli Z soveltuvin osin.


    Miten nimeän työtilan Moodlessa? Mikä on työtilan lyhenne?

    Työtilan nimi ja kuvaus ovat tärkeitä, koska Moodle osaa etsiä työtilaa näiden tekstien perusteella. Jokaisen työtilan perustiedoissa pitää näkyä toteutustunnus/tunnukset ja ryhmätunnus/tunnukset, joille toteutus on suunnattu.

    Työtilan nimi

    • Peppi nimeää Moodle-työtilat automaattisesti: nimi toteutustunnus
    • Saa muokata tarvittaessa, esimerkiksi näin – tai koulutuksen yhteisesti sopimalla tavalla:
      SHHTP20A2 Hoitotyön …, s21/k21
      ryhmätunnus opintojakso/moduuli, ajankohta
    • Vakionimen täydennykseksi enintään ryhmätunnus ja ajankohta (s21/k21)

    Työtilan kuvaus

    • Jos yhdistetty useita toteutuksia, kirjaa tähän kaikkien toteutusten toteutustunnukset.
    • Jos toteutus on suunnattu useammalle ryhmälle, kirjaa tähän kaikkien ryhmätunnukset.

    Työtilan lyhenne

    • Työtilan lyhenteen tärkein käyttötarkoitus on työtilojen yhdistäminen Pepissä.
    • Työtilan lyhenne näkyy käyttäjälle lähetettävien sähköposti-ilmoituksisten otsikoissa ja viestiin sisältyvissä linkeissä sekä joissakin työtilalistauksissa.
    • Pepin kautta luodut työtilat: lyhenteenä on automaattisesti toteutustunnus (saa säilyttää)
    • Työtilan lyhenteen on oltava yksilöllinen.

    Päivitetty 4 viikkoa sitten
    Kategoriat: Moodle
    Avainsanat: alityötila, kuvaus, lyhenne, moduuli, moduulitoteutus, Moodle, nimi, opintojakso, pakki, peppi, suunnittele ja rakenna Moodlessa, toteutus, työtila, työtilan luonti
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Backup Teacher Moodlessa
    • Pääsyrajoitettu Moodle-tentti omalla koneella tai EXAM-tenttiakvaariossa
    • Oman Moodle-etusivun muokkaaminen
    • Moodlen virtuaaliseinä
    • Lisätehtävistä lisäpisteitä Moodlessa

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.