• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Moduulitoteutuksen suunnittelun vaiheet
          • Opetuksen suunnittelu ja valmistelu Pepissä ja Moodlessa
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moduulin suunnittelu ja toteutus
          • Toteutuksen rakentaminen työtilaan
          • Käsikirjoitus – Storyboard
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Osaamismerkit HAMKissa
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Näytä kaikki
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
          • eMateriaalien saavutettavuus -webinaari
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Moodle-valmennukset
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
          • Näytä kaikki
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: käytön aloittaminen
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Työyhteisöviestintä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Kyselyt näppärästi Formsilla -valmennus
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage-palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Etäsession tallennus Teamsissa ja videon jakaminen Streamin kautta
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Näytä kaikki

Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen


Kuuntele

Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen

Sisältö


    Kuuntele

    HAMKin Moodlessa on runsaasti välineitä työskentelyn ohjaamiseen (aktiviteetit, esim. tehtävä ja keskustelu) ja sisällön esittämiseen (aineistot). Aktiviteetteja ja aineistoja voi lisätä työtilaan, kun muokkaustila on päällä. Välineitä valitessa kannattaa pohtia, mikä on tavoitteena ja miten opiskelijoiden halutaan toimivan. Eri aktiviteetti- ja aineistotyyppien ominaisuuksia kuvataan laajemmin Opettajan oppaan työkalutaulukossa.

    Yleinen linjaus on, että aktiviteeteissa opiskelija on aktiivinen, aineistoissa aktiivinen rooli on opettajalla.

    Sisällön lisääminen

    – Siirry Moodleen ja ko. toteutuksen työtilaan.
    – Aseta muokkaustila päälle ja valitse Lisää aktiviteetti tai aineisto > haluamasi sisältö

    Aktiviteetit – opiskelija on aktiivinen

    Aktiviteetti Selite
    Interaktiivinen sisältö H5P Työkalu, jolla voi luoda monipuolisesti interaktiivisia sisältöjä työtilaan.
    Keskustelualue Foorumi keskustelulle. Mahdollisuus rajattuihin ryhmäkeskusteluihin, liitetiedostoihin ja avoimeen tehtäväpalautukseen.
    Oppimispäiväkirja Mahdollistaa opiskelijalle omien muistiinpanojen ja kokemusten keräämisen henkilökohtaiseen päiväkirjaan. Oppimispäiväkirjan sisältö näkyy opiskelijalle itselleen ja kurssin opettajille, jotka voivat lisäksi kommentoida sisältöä.
    Oppitunti Oppitunti-aktiviteetti esittää joukon verkkosivuja opiskelijalle. Jokainen opiskelijan tekemä valinta tai antama vastaus voi lähettää opiskelijan erilaiseen oppitunnin haaraan, jossa on erilaiset sivut. Oppitunti-aktiviteetin avulla voidaan opiskelijalle tarjota joustavaa oppimateriaalia ilman että opettaja puuttuu suoraan oppimisprosessiin luotuaan kerran oppitunnin.
    Palaute Palaute-aktiviteetilla voi tehdä omia kyselyjä. Tarjolla on monivalinta-, kyllä/ei- ja avointen tekstikysymystyyppien lisäksi ohjeteksti väliohjeita varten sekä sivunvaihto.
    Ryhmävalinta Ryhmävalinta-aktiviteetin toiminta on yksinkertainen: opettaja luo ryhmät ja antaa sitten useita ryhmävaihtoehtoja, joista opiskelija valitsee ryhmän tai ryhmät, joihin liittyy. Huom. Yhdessä työtilassa voi olla monenlaisia ryhmäjakoja käytössä, määrittele tarpeelliset työilan ryhmittely-asetuksissa.
    Ryhmänmuodostus

    Antaa opiskelijoiden itse muodostaa ryhmät. Opettaja määrittelee ehdot, millaisia ryhmiä opiskelijoita saavat muodostaa, ja opiskelija tekevät itse valintansa. Huom. tarkasta tätä ennen työtilan ryhmittely-asetukset.

    Aktiviteetti on erityisen toimiva, mikäli työtilassa on paljon opiskelijoita, joita muuten opettajana joutuisit jakamaan ryhmiin käsin.

    Sanasto Sanastossa osallistujat voivat luoda ja ylläpitää yhteistä sanastoa, listaa hakusanoista tai vaikkapa kerätä yhteistä lähdeluetteloa. Ohje sanaston kopioimiseen työtilasta toiseen.
    Tehtävä Tehtävä-aktiviteetilla opettaja voi antaa tehtäviä, kerätä vastaukset sekä arvioida ne sanallisesti ja numeerisesti. Tehtävänpalautus voi olla tiedosto, tekstiä tai tekstieditorin kautta upotettu kuva/ääni/Kaltura-video. Huomaa, että vain työtilan opettajat ja työn palauttaneet opiskelijat itse saavat nähdä palautetut vastaukset.
    Tehtävä voidaan määritellä myös ryhmätehtäväksi, jolloin yksi pienryhmästä palauttaa, kaikki pienryhmän näkevät palautuksen ja siihen saadun palautteen ja arvioinnin. Ryhmätehtävää varten pitää määritellä pienryhmät ja ryhmittely kokoamaan pienryhmät.
    Tentti Tentillä voit suunnitella ja koota kysymysjoukkoja, jotka koostuvat monivalinnoista, oikein/väärin -kysymyksistä, lyhyt vastaus -kysymyksistä sekä esseistä. Voit hyödyntää myös matemaattista STACK-muotoilua kysymyksissä sekä tenttityökalun omia matemaattisia kysymystyyppejä. Kysymykset tallennetaan tietokantaan, josta niitä voi käyttää useaan kertaan samalla kurssilla tai toisilla kursseilla.
    Työpaja Työpaja-aktiviteetilla voit paitsi kerätä opiskelijoiden tuotokset myös laittaa heidät itsearvioimaan oman työnsä ja vertaisarvioimaan toistensa töitä. Lisäksi on mahdollista arvioida annetut vertaisarvioinnit. Huomaa, että opiskelijat saavat nähdä vain niiden toisten opiskelijoiden työt, jotka nimeät heille vertaisarvioitaviksi sekä työpajatyöskentelyn loputtua ne työt, jotka olet valinnut julkaistaviksi. Huom. työpajaa voi käyttää vain silloin, jos koko palauttava ja arviointeja tekevä ryhmä etenee täsmälleen samassa tahdissa eri työvaiheisiin.
    Videotehtävä Opiskelijat voivat palauttaa tehtävään videon kahdella eri tavalla. Joko verkkotekstissä linkkinä perinteiseen tehtävään tai palautuksena Kaltura Media Assignment -aktiviteettiin.
    Wiki Wiki-aktiviteetilla osallistujat voivat lisätä ja muokata yhteistä Moodlen sisäistä sivustoa. Wikin asetuksissa on kaksi peruskäyttötapaa: yhteinen wiki, johon kaikki osallistujat pääsevät muokkaamaan, tai henkilökohtaiset wikit, jolloin jokaisella osallistujalla on oma wiki-alueensa, jonne heidän lisäkseen pääsevät vain opettajat. Lisäksi voit käyttää wikissä ryhmiä, jolloin voit yhdellä wiki-aktiviteetilla tarjota kaikille ryhmille omat alueensa.
    Zoom LTI Pro Aktiviteetti muodostaa koostesivun kaikista työtilan Zoom-istunnoista, jonne opiskelijat voivat liittyä suoraan Join-painiketta painamalla. Jotta opettaja liittyisi istuntoon hostina, on varsinainen Zoom-sovellus käynnistettävä istuntoon siirtymistä ennen.

    Aineistot – opettaja on aktiivinen

    Aineisto Selite
    Kansio Kansion avulla voit opettajana kerätä useita tiedostoja yhteen paikkaan aineistokansioksi, mikä lyhentää työtilanäkymää. (HUOM. Kyseessä ei ole vanha palautuskansio, jonne opiskelijat aikanaan palauttivat tehtäviään.)
    Kirja Kirja-aineistotyypillä voit luoda monisivuisia materiaaleja kirjan tyyppiseen formaattiin eli jäsentää sisällön lukuihin ja alilukuihin.
    Ohjeteksti Ohjeteksti ei ole varsinainen aineisto, vaan irrallinen tekstiosio, jonka voit lisätä työtilaan esimerkiksi väliotsikoksi.
    Sivu Sivua käyttäen voit luoda kurssialueelle helposti päivitettäviä sisältösivuja, joille voit lisätä tekstiä, kuvia, ääntä, videota, linkkejä tai vaikka upottaa koodia ulkopuoliselta sivustolta.
    Tiedosto Opettajana voit lisätä kurssialueelle tiedostoja opiskelijoiden nähtäville.
    Verkko-osoite Verkkosivu-aineistolla opettaja voi jakaa ulkoisia verkkosivuja kurssin aineistona.
    Kaltura Video Resource Opettajana voit lisätä kurssialueelle yksittäisiä omia videoitasi suoraan HAMKin Kaltura-videopalvelusta

    Taulukoiden lähteenä hyödynnetty virallisia suomenkielisiä Moodle-ohjeita.

    Päivitetty 10 kuukautta sitten
    Kategoriat: Moodle
    Avainsanat: suunnittele ja rakenna Moodlessa
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Arviointiasteikon käyttäminen arviointikirjassa
    • Safe Exam Browser sulkee muut ohjelmat Moodle-tentin ajaksi
    • Osaamismerkkien näyttäminen Moodlessa
    • H5P tasks in Moodle
    • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.