• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Moodlen ryhmätyöt


Kuuntele

Moodlen ryhmätyöt

Sisältö


    Kuuntele

    Huomioi seuraavat askeleet, jotta ryhmätyöskentely sujuu jouhevasti:

    1. opiskelijat ryhmissä+ryhmittely Moodlessa
    2. aseta aktiviteetin ryhmäasetukset kuntoon
    3. ryhmätehtävien arviointi

    Tehtävä ei ole ainoa aktiviteetti, jossa voi hyödyntää ryhmiä. Myös esimerkiksi keskustelualueet ja wikit toimivat hyvin ryhmille kohdistettuina. Ryhmäasetus löytyy tällöin Modulin yleiset asetukset -kohdasta. Huom. aineistoja koskevat ryhmäasetukset tehdään rajoita pääsy-toiminnolla.

    Opiskelijat ryhmiin + ryhmittely

    Opettaja tekee ryhmittelyn ja jakaa opiskelijat ryhmiin joko käsin, satunnaisesti Moodle-automatiikalla tai Ryhmävalinta- tai Ryhmän muodostus -aktiviteetin avulla. Ohje ryhmien ja ryhmittelyjen luomiseen

    Ryhmätyön asetukset

    A) Tehtävä

    Tehtävän asetuksiin määritellään ryhmätehtävästä seuraavaa:

    • kyllä, opiskelijat palauttavat ryhmätehtäviä
    • kyllä, opiskelijan pitää kuulua ryhmään, jotta voi tehdä tehtävän palautuksen.
      • valitse ei, jos opiskelijat voivat tehdä työn myös itsekseen
    • tässä tehtävässä käytetään Labraparit-ryhmittelyä
      • näin opiskelijat oikeista ryhmistä tunnistetaan tehtävänpalautuksen tekijöiksi.
    moodle ryhmäpalautuksen asetukset. Ryhmittely valikosta valitaan Labraparit voihtoehto.

    B) Ryhmien käyttäminen keskustelualueella

    Aktiviteetin asetuksissa Moduulin yleiset asetukset -osion Ryhmämoodi määrittele, kuka näkee kyseisen sisällön. Valitse tarpeen mukaan ryhmittely.

    • Ei ryhmiä – kaikki opiskelijat näkevät sisällön.
    • Erilliset ryhmät – jokainen opiskelija voi nähdä ainoastaan oman ryhmänsä sisällöt, muut ovat näkymättömiä.
    • Näkyvät ryhmät – jokainen työskentelee omassa ryhmässään, mutta voi nähdä myös muiden ryhmien sisällöt.

    Kun Moduulin yleiset asetukset -osiosta on valittu joko erilliset tai näkyvät ryhmät, voit Lisää pääsyn rajoitus -nappia painamalla lisätä automaattisesti Rajoita pääsy -osioon ehdon, jonka mukaan opiskelijan on oltava jonkun ryhmän jäsen nähdäkseen sisällöt.

    Rajoita pääsy -osiossa voit määritellä tarkasti, minkä ryhmän jäsenet voivat työstää kyseistä sisältöä.

    Moduulien yleiset asetukset.

    Ryhmätehtävän arviointi

    Kun opiskelijat ovat palauttaneet tehtävän ryhmäpalautuksena (= yksi opiskelija ryhmästä), opettajan arviointi ja palaute tallentuvat oletuksena kaikille saman ryhmän jäsenille. Tämä vähentää arviointien syöttämiseen kuluvaa aikaa.

    Jos käytät ns. pika-arviointia (quick grading), arviointi tai palaute ei siirry muille ryhmän jäsenille.

    Ryhmätehtävät näkyvät arviointikirjassa samalla tavalla kuin muutkin tehtävät.

    Päivitetty 3 viikkoa sitten
    Kategoriat: Moodle, Ryhmätyöskentely
    Avainsanat: Aktiviteettejä aineistoja ja toimintoja Moodlessa, ryhmätyö, tehtävä
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Backup Teacher Moodlessa
    • Pääsyrajoitettu Moodle-tentti omalla koneella tai EXAM-tenttiakvaariossa
    • Oman Moodle-etusivun muokkaaminen
    • Moodlen virtuaaliseinä
    • Lisätehtävistä lisäpisteitä Moodlessa

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.