• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Moodlen analytiikkatyökalut auttavat opiskelijan ohjauksessa


Kuuntele

Moodlen analytiikkatyökalut auttavat opiskelijan ohjauksessa

bannerikuva_moodle

Sisältö


    Kuuntele

    Oppimisanalytiikka auttaa opetuksen suunnittelussa, opiskelijan ohjauksessa ja toteutuksen kehittämisessä. Tietoa on paljon, tärkeintä on tunnistaa oleellisimmat tiedot, jotka tukevat toteutukseen valittua pedagogista mallia.

    Opettaja voi tarkastella työtilan jäsenten toimintaa erilaisten lokien ja tilastojen avulla. Raportoinnin erilaiset vaihtoehdot tarjoavat mahdollisuuden opiskelijoiden tekemisten yksityiskohtaiseen tarkasteluun tai yleiskatsauksiin, jotka hyödyttävät opettajaa myös toteutusten jatkokehittämisessä.

    Osallistujat-lista

    Moodlen “Osallistujat”-listauksesta näet, milloin opiskelija on viimeksi käynyt Moodle-työtilassa.

    • Voit hyödyntää tätä ominaisuutta mm. silloin, kun haluat selvittää opiskelijan aktivisuutta: onko opiskelija käynyt kurssialueella 2 viikkoa sitten vai 2 tuntia sitten.
    • Klikkaamalla osallistujan nimen päältä pääset tarkastelemaan osallistujan työtilaan liittyvän toiminnan yhteenvetoa, mm. täysi raportti.

    Raportit

    Raportit kuuluvat Moodlen vakiotoimintoihin. Raportteihin kertyy toteutuksenaikaista dataa työtilakohtaisesti. Raportit-toiminnallisuus löytyy Moodlesta työtilan hallinnan valikosta:

    1. avaa työtilan hallinnan valikko työtilan nimen oikean kulman rattaasta painamalla.
    2. valitse “Lisää…”
    3. avaa Raportit-välilehti.
    Toiminto Käyttötarkoitus Esimerkki
    Lokitiedot Tarkastelee yksittäisen opiskelijan tai aktiviteetin tapahtumia. Voit tarkastella opiskelijan toimintaa ohjausta varten.
    Voit seurata reaaliaikaisesti kurssialueella tapahtuva työskentelyä.
    Juuri nyt Näyttää kaikkien osallistujien tekemiset tunnin ajalta, tieto päivittyy kerran minuutissa. Voit esimerkiksi seurata materiaalien käyttöä työtilassa.
    Aktiviteettiraportti Näyttää koosteen kaikkien aktiviteetin ja aineistojen katselutilastoista yleisellä tasolla. Voit lähettää viestin opiskelijoille, jotka eivät ole palauttaneet tehtävää: klikkaa valintaruutua opiskelijoiden kohdalta ja lähetä viesti valituille käyttäjille.
    Kurssiosallistuminen Näyttää aktiviteetin, ajan ja käyttäjän mukaiset tiedot. Voit seurata koko ryhmän tai yksittäisen opiskelijan etenemistä yhdessä taulukossa.
    Aktiviteettien suoritus Tämä toiminto vaatii, että suoritusten seuranta on päällä ja yksittäisin aktiiviteetteihin on määritelty seurannan ehdot.

     

    Näyttää yhteenvedon kaikkien opiskelijoiden seurattavaksi asetetuista aktiviteeteista ja aineistoista.

    Saat yleiskuvan, siitä milloin työskentely on ollut aktiivisinta.
    Tilasto Näyttää viivakaaviona työskentelyaktiivisuuden, voit valita ajanjakson, jota haluat tarkastella. Tietoa voit hyödyntää tulevien toteutuksien suunnittelussa tai ohjaussessioiden järjestämiseen.

    Kuumakartta / heatmap

    Kuumakartta näyttää suoraan työtilan etusivulla eri aktiviteetin ja aineistojen käyttömäärät. Näet yhdellä silmäyksellä, kuinka paljon mitäkin aktiviteettiä tai aineistoa on käytetty. Tieto näkyy sekä väreinä että numeroina (avausmäärät/ opiskelijat): mitä tummempi väri, sitä aktiivisempaa toimintaa. Jos työtilassa on käytössä ruudukko-formaatti, pitää työtilasta avata yksittäinen osio tarkastellakseen tuloksia.

    Heatmap-näkymän voi näyttää/piilottaa tarpeen mukaan lohkon Näytä/piilota kuumakartta -tekstistä painamalla.

    Moodlen kuumakartta / heatmap

    Analytiikkakaaviot

    • Analytiikkakaaviot on opettajalle näkyvä lohko, joka on työtilakohtainen. Lohko kerää työtilassa olevan datan ja visualisoi sen. Huomaa, että datan saaminen ja visualisointi palvelusta saattaa kestää.
    • Mikäli työtilassa on käytössä ryhmät ja ryhmittelyt, voit suodattaa tuloksia ryhmäkohtaisesti.
    • Voit ladata tai tulostaa analyytiikkakuvion.
    • Voit lähettää tiettyjen toimintojen kautta sähköpostiviestejä opiskelijoille, jotka ovat vaarassa jäädä muista jälkeen.
    Toiminto Käyttötarkoitus Esimerkki
    Arvosanakaavio Näyttää arvosanojen prosentuaalisen jakautumisen silmäiltävänä kaaviona.

     

    Voit valita, minkä toiminnon arvosanat haluat nähdä.

    Klikkaamalla kuvion päältä näet yksityiskohtaisempaa tietoa, mm. kuinka monta opiskelijaa suoritunut milläkin tasolla.

    Voit selvittää opiskelijat, joilla on parannettavaa.

     

    Voit lähettää sähköpostiviestin opiskelijoille, jotka saaneet tietyn arvosanan, esim. hylätyn.

    Sisältöjen avaukset Näyttää valitun aktiviteetin ja/tai aineiston tyypin ja esittää kaaviona, kuinka moni osallistuja on avannut kohteen.

     

    Voit valita, mistä päivästä lähtien haluat tietoja tarkastella.

    Voit seurata opiskelijoiden aktiivisuutta, esimerkiksi itsenäisen työskentelyn ohjaamisen tukena.

     

    Kyllä/ ei -palkkia klikkaamalla näet opiskelijoiden nimet. Voit lähettää heille sähköpostiviestin.

    Aktiivisten opiskelijoiden lukumäärä Näyttää, mihin vuorokauden aikaan opiskelijat ovat Moodlessa aktiivisia.

     

    Voit valita, montako edellistä päivää tarkastellaan, aikaisintaan toteutuksen alkamispäivästä lähtien.

    Voit käyttää apuna ajoituksen suunnitteluun.

     

    Kellonajan yhteydessä olevaa palkkia klikkaamalla näet opiskelijoiden nimet. Voit lähettää heille sähköpostiviestin.

    Tehtävä/tentti-aktiviteettien palautukset Näyttää tehtyjen palautusten tilastot koko toteutuksen ajalta.

     

    Voit tarkastella ajoissa, myöhässä, puuttuvat palautukset ja niihin liittyvät suhdeluvut.

    Näet yhdellä silmäyksellä palautuksien tilanteen. Saat samalla kokonaiskuvan toteutuksen tehtävien ajoituksista ja määristä.

     

    Eri palkkeja klikkaamalla näet opiskelijoiden nimet. Voit lähettää heille sähköpostiviestin.

    Aktiivisuuden jakaantuminen Näyttää jokaisen opiskelijan aktiivisuuden viikoittain:

     

    • kuinka monena päivänä opiskelija on käynyt työtilassa sekä
    • kuinka monta kertaa on avannut aineiston tai aktiviteetin.
    • Varoituskolmio osoittaa, jos opiskelija ei ole avannut materiaaleja kertaakaan edellisen viikon aikana.
    Voit seurata opiskelijoiden aktiivisuutta toteutuksen aikana. Näkymästä voit tunnistaa putoamisvaarassa olevat opiskelijat.

     

    Voit lähettää sähköpostiviestin opiskelijoille, jotka eivät koskaan ole avanneet mitään.

    aktiivisuuden jakaantuminen Moodle
    Kuva aktiivisuuden jakaantuminen -työkalusta.

    Dedication tool

    Työkalu mittaa aikaa, jonka opiskelija on viettänyt kurssialueella. Voit säätää aikahaarukan, jonka mukaan tarkastellaan toiminta-aikaa. Tieto antaa suuntaa, mutta siihen vaikuttaa esimerkiksi se, tapahtuuko varsinainen työskentely Moodlessa, vai jossain muualla.

    Moodle-tentti 

    Tentistä saaduista pistemääristä syntyy kaavio, josta opettaja näkee tulosten yhteenvedon. Kaavio on tenttitulosten sivulla viimeisenä.  

    Opiskelijoiden arvosanat Moodlen tentti

    Päivitetty 4 viikkoa sitten
    Kategoriat: Moodle, Opetus ja ohjaus
    Avainsanat: Aktiivisten opiskelijoiden lukumäärä, Aktiviteettien suoritus, Aktiviteettiraportti, analytiikka, analytiikkakaaviot, analytiikkatyökalut, Dedication tool, kurssiosallistuminen, kuumakartta, lokitiedot, Moodle, Oppimisanalytiikka, osallistujat, raportit, Seuraa ja ohjaa Moodlessa, Tehtävä/tentti-aktiviteettien palautukset, tentti, tilasto, Toimintojen automatisointi Moodlessa
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Backup Teacher Moodlessa
    • Pääsyrajoitettu Moodle-tentti omalla koneella tai EXAM-tenttiakvaariossa
    • Oman Moodle-etusivun muokkaaminen
    • Moodlen virtuaaliseinä
    • Lisätehtävistä lisäpisteitä Moodlessa

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.