• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

ChatGPT


Kuuntele

ChatGPT

bannerikuva muita ohjeita

Sisältö


    Kuuntele

    Mikä on ChatGPT-sovellus?

    Chatbot-tekoälysovellus, jonka on kehittänyt OpenAI, julkaistiin marraskuussa 2022. Se pohjautuu kielimalliin GPT-3.5 (Maksullinen ChatGPT Plus käyttää kielimallia GPT-4). Katso tästä video kuinka voit käyttää sovellusta (YouTube)

    Sovellus toimii niin, että käyttäjän antamien tekstisyötteiden avulla kommunikoi käyttäjien kanssa luomalla dialogeja käyttäjien kanssa kysymyksiin ja antamalla vastauksia uusiin kysymyksiin ja mahdollisesti kysymällä käyttäjältä tarkennuksia.

    Sovellus löytyy osoitteesta https://chat.openai.com/chat. Se käyttäminen vaatii OpenAI:n tunnukset.

    Jos alla ei näy videoruutua, niin katsoaksesi ko.esittely videon, klikkaa “log in”, jos olet HAMKin henkilökuntaa, kirjautuaksesi Kaltura-palveluun.

    Rajoitukset

    Rajoitteena käytölle pitää muistaa mahdollinen tiedon paikkansa pitämättömyys eli hallusinointi vastauksessa. Lisäksi saattaa tarjota puolueellista tai vahingoittavaa tietoa, joka johtuu kielimallin (GPT-3.5) opetuksessa käytössä olleesta lähdemateriaalista. Myöskään sovelluksella ei ole mitään tietoa tapahtumista joulukuun 2021 jälkeen.

    Maksullinen ChatGPT Plus käyttää kielimallia GPT-4, jonka tiedot kattavat joulukuuhun 2022 asti. katso video (YouTube)

    MUISTA TIETOSUOJAN NOUDATTAMINEN KÄYTTÄESSÄSI SOVELLUKSIA

    Harkitse huolella, mitä tietoja palveluun syötät. Tämän tyyppiset palvelut soveltuvat vain julkisen tiedon käsittelyyn. Palveluun siis ei saa syöttää esimerkiksi henkilötietoja, yrityssalaisuuksia, luottamuksellisia tietoja tai salassa pidettäviä tietoja. Lisätietoja löytyy tiedon luokitteluohjeesta.

    Tutustu palvelun käyttöehtoihin ja tietosuojakäytäntöihin ja noudata niitä.

    Mihin käyttää sitä

    • Opetuksen suunnitteluun, kehittämiseen ja kokeiluun
      • Uusi näkökulma lähestyä aihetta
      • Uusi tapa opettaa aihe
      • Uusi tapa oppijalle osoittaa osaamistaan aiheesta
      • Käsikirjoitus toteutukselle
      • Yhteenvedot ja ohjeistukset
        • Kuvaus toteutukselle
        • Aikataulut toteutukselle
    • Tehtävien laadintaan, sparraukseen, kokeiluun ja kehitykseen
      • Kopioi kysymys sovellukseen ja katso mitä tekoäly vastaa siihen
        • sitten voit luoda uusia versioita toteutettavaksi eri tavalla
        • kysy uutta näkökulmaa tehtävään
      • Analysoi tekoälyn luoma essee tietystä aiheesta
    • Tentti kysymysten laadintaan, sparraukseen, kokeiluun ja kehitykseen
      • Kopioi materiaalia sovellukseen ja pyydä luomaan vaikka monivalintakysymyksiä sen pohjalta
      • Luomaan esseen tietystä aiheesta analysoitavaksi tenttiin
    • Ohjeistuksen kehittämiseen ja kokeiluun
      • Luo toimintaohjeet opiskelijoille eri rooleille ryhmätehtävässä
    • Arvioinnin luomiseen, kehittämiseen
      • Luo arviointimatriisi kriteereineen ja kuvauksineen
    • Palautteen luomiseen ja kehittämiseen
      • Luo palautetta tehtäviin
      • Luo palautetta palautteeseen
    • Materiaalin tuotannon kehittämiseen ja kokeiluun
      • Luo ideoita opetusvideoon
      • Luo käsikirjoitus tällaiseen videoon
      • Luo analyyseja ja yhteenveto listoista
      • Luo taulukoita listoista
    • Yhteenvedot
      • Luo analyyseja kirjoituksista
      • Luo analyyseja listoista ja taulukoista
      • Yhdistämään taulukoita
      • Selittämään mitä ohjelmointikoodi tekee
      • Yhteenveto palautteista
    • Prosessien kehittämiseen
      • Luoda vaiheet
      • Vaihekuvaukset
      • Prosessien optimointi
      • Prosessien analysointi
    • kommentit
      • Koodin kommentointi
      • Tehtävien kommentointi
    • Projektin hallinnan kehittämiseen ja kokeiluun
      • Luoda roolit ja niiden tehtävät projektiin
      • Luoda ohjeita ja esimerkkejä projektin hallintaan
    • Kehitysideat
      • Tilastojen mukaan vanhoilta toteutuksilta ehdotuksia
      • Saavutettavuuden mukaan ehdotuksia
      • Vaihtoehtoiset suoritustavat toteutukselle osoittaa osaamistaan
      • Palautteiden perusteella
    • Mielikuvitus vain rajana
    ChatGPT vastaa annettuun syötteeseen.

    Kuinka tunnistaa tekoälyllä luotua tekstiä

    Katso video aiheesta kuinka tunnistaa suomenkielistä tekstiä (YouTube)

    AI Text Classifier – https://platform.openai.com/ai-text-classifier
    Käyttäminen vaatii OpenAI:n tunnukset.
    Tämä toimii myös hyvin suomenkielellä. Kaikissa työkaluissa ei suomenkielisen tekoälyllä tuotetun tekstin tunnistaminen toimi.

    Muita työkaluja tekstin tunnistamiseen on

    Content at Scale AI Detector – https://contentatscale.ai/ai-content-detector/

    GPTZero – https://gptzero.me/

    Päivitetty 3 päivää sitten
    Kategoriat: Muita ohjeita
    Avainsanat: artificial intelligence, chatbot, ChatGPT, GPT-3, GPT-4, kapea tekoäly, kehittäminen, kielimalli, sovellukset, sovellus, tekoäly, tietosuoja
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Tekoäly (AI)
    • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
    • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
    • Adoben ohjelmien asennusohje
    • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.