• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
HAMK - Häme University of Applied Sciences

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
  • Opetus ja ohjaus
  • Materiaalin tuotanto
  • Materiaalin jakaminen

Generatiivinen tekoäly


Kuuntele

Generatiivinen tekoäly

bannerikuva, jossa vasemmalla teksti tekoäly ja lamppuikoni. Oikealla lähikuva kädestä, jossa abstrakti tekoälykuvio.

Sisältö


    Kuuntele

    Generatiivinen tekoäly on tekoälyn osa-alue, joka keskittyy uuden sisällön tuottamiseen – esimerkiksi tekstin, kuvien, äänen tai videoiden muodossa. Toisin kuin perinteiset mallit, jotka luokittelevat tai ennustavat, generatiiviset mallit luovat kokonaan uutta dataa aiemmin opitun perusteella.

    Nykyiset generatiiviset mallit, kuten GPT-4, Claude 3 ja Gemini 1.5, pystyvät tuottamaan luonnollista kieltä, kuvia, ohjelmakoodia, ääntä ja jopa videoita. Näitä malleja käytetään yhä laajemmin opetuksessa, tutkimuksessa ja sisällöntuotannossa.

    Esimerkki

    Otamme esimerkkinä tekstin luomisen GPT-4-mallilla, joka on yksi tunnetuimmista generatiivisista malleista.

    Tilanne: Sinulla on kirjoittajablokki, mutta haluat kirjoittaa lyhyen tarinan alun, jossa on sankari, joka löytää maagisen esineen.

    Syöte (prompt): Kirjoita lyhyt tarinan alku sankarista, joka löytää maagisen esineen.

    Generatiivisen tekoälyn luoma teksti:

    ”Kaukana pohjoisen vuorten juurella, hiljaisessa kylässä nimeltä Kaarnala, asui nuori sepän oppipoika nimeltä Eljas. Hän eli vaatimatonta elämää, kunnes eräänä iltana, myrskyn riehuessa taivaalla, hän löysi vanhan, sammaloituneen kirstun pajansa takaa kaatuneen kuusen juurelta. Kirstun sisällä lepäsi outo esine – pieni, hohtava kompassi, jonka neula ei osoittanut koskaan pohjoiseen. Kun Eljas kosketti sitä, maailma hänen ympärillään tuntui pysähtyvän – ja kuiskaus kaikui hänen korvissaan: “Olet valittu.””

    Miten generatiivinen tekoäly toimii?

    1. Koulutusvaihe
      Malli koulutetaan valtavalla tietomäärällä (esim. miljardeilla tekstikatkelmilla tai kuvilla). Tämä vaihe kehittää mallin kykyä tunnistaa kielen ja muiden sisältöjen rakenteita.
    2. Generointi (inferenssi)
      Kun käyttäjä antaa mallille syötteen (esim. lauseen alku), malli ennustaa sen jatkoa opittujen mallien ja todennäköisyyksien perusteella.
    3. Hienosäätö (fine-tuning tai promptien säätely)
      Käyttäjä voi tarkentaa tuotosta muuttamalla syötettä tai käyttämällä lisäohjeita (esim. “kirjoita virallisella tyylillä”).

    Multimodaalisuus

    Multimodaalisuus tarkoittaa tekoälyn kykyä käsitellä useita eri tietomuotoja – kuten tekstiä, kuvaa, ääntä ja videota – samanaikaisesti. Esimerkiksi ChatGPT tai Gemini voivat ymmärtää kuvia ja vastata niihin tekstin avulla.

    Multimodaaliset järjestelmät mahdollistavat:

    • Käyttäjän ohjaamisen visuaalisten tai puheviestien perusteella
    • Kuvan ja tekstin yhdistelmäanalyysin (esim. kuvantulkinta)
    • Video- tai äänisisältöjen tunnistamisen ja tuottamisen

    Eettinen ja vastuullinen käyttö

    Generatiivisen tekoälyn käyttö vaatii tietoisuutta ja vastuullisuutta erityisesti opetuksessa ja tutkimuksessa.

    Tärkeimmät huomioitavat asiat:

    • Läpinäkyvyys: Tekoälyn käyttö on ilmoitettava selkeästi (esim. opiskelijatyössä).
    • Vastuullisuus (ihmiskeskeisyys) ja lähdekritiikki: Tekoälyn tuottama sisältö voi olla virheellistä tai puolueellista – käyttäjä on vastuussa lopputuloksesta.
    • Tietosuoja: Älä syötä henkilötietoja tai luottamuksellista aineistoa avoimiin tekoälypalveluihin.
    • Oikeudenmukaisuus ja yhdenvertaisuus: Generatiivisen tekoälyn käytössä tulee huomioida eettisyys ja reiluus.

    Lainsäädäntö: EU AI Act

    Vuonna 2024 voimaan tullut EU:n tekoälyasetus (AI Act) velvoittaa erityisesti julkishallintoa (kuten korkeakouluja):

    • Merkitsemään, kun sisältö on tekoälyn tuottamaa.
    • Arvioimaan riskit ennen käyttöönottoa.
    • Dokumentoimaan käytön ja koulutuksen.

    Lisätietoa: EU AI Act – yhteenveto

    Suositukset opetukseen

    • Selkeä ohjeistus kurssilla: mihin tekoälyä saa käyttää, miten sen käyttö pitää dokumentoida
    • Tekoälyn käyttö on kuvattava esim. “Tekoälyä käytettiin tekstin jäsentelyyn ja kielentarkistukseen (GPT-4, 5.5.2025)”

    Linkkejä ja lisätietoa

    • EU:n tekoälyasetus (EU AI Act)
    • Arenen suositukset tekoälyn hyödyntämisestä ammattikorkeakouluille
    • OpenAI – GPT-4 esittely
    • Google Gemini
    • Parhaat käytännöt tekoälyn vastuulliseen hyödyntämiseen opetuksessa

     Ohjeistuksen suunnittelussa ja koostamisessa on käytetty apuna ChatGPT:tä ja Copilotia.

    Päivitetty 2 viikkoa sitten
    Kategoriat: Tekoäly
    Avainsanat: ääni, esimerkki, EU AI Act, generatiivinen tekoäly, kuva, mobiililaite, multimodaalisuus, sovellukset, tekoäly, teksti, tietosuoja, video
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Tekoäly – sovelluksia ja hyödyllisiä linkkejä
    • Moodlen tekstieditorina TinyMCE
    • Miten kehittää omaa työtä ja hyödyntää tekoälyä
    • Yhdessä kehittyminen tiiminä – tekoälyn hyödyntäminen työssä
    • Arenen suositukset tekoälyn hyödyntämisestä ammattikorkeakouluille

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

    Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. Jatkamalla sivuston käyttöä ilman asetusten muuttamista hyväksyt evästeiden käytön.HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA