• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Moduulitoteutuksen suunnittelun vaiheet
          • Opetuksen suunnittelu ja valmistelu Pepissä ja Moodlessa
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moduulin suunnittelu ja toteutus
          • Toteutuksen rakentaminen työtilaan
          • Käsikirjoitus – Storyboard
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Osaamismerkit HAMKissa
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Näytä kaikki
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
          • eMateriaalien saavutettavuus -webinaari
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Moodle-valmennukset
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
          • Näytä kaikki
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: käytön aloittaminen
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Työyhteisöviestintä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Kyselyt näppärästi Formsilla -valmennus
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage-palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Etäsession tallennus Teamsissa ja videon jakaminen Streamin kautta
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Näytä kaikki

Osaamismerkit HAMKissa


Kuuntele

Osaamismerkit HAMKissa

Sisältö


    Kuuntele

    Osaamismerkki eli open badge on digitaalinen tapa tunnistaa ja tunnustaa sekä tehdä näkyväksi merkin saajan osaamista. Avoimuus ja järjestelmäriippumattomuus mahdollistavat merkkien keräilyn eri lähteistä ja näiden julkaisemisen eri palveluissa. Hämeen ammattikorkeakoulussa osaamismerkkien myöntöjärjestelmänä käytetään Open Badge Factoryä.

    Miksi osaamismerkkejä?

    HAMKin myöntämät osaamismerkit kuvaavat osaamista, ei osallistumista tiettyyn koulutukseen tai tapahtumaan. Pääosin merkit myönnetään hakemusten perusteella, jolloin hakija osoittaa osaamiskriteerien mukaisesti oman osaamisensa liittämällä mukaan todisteita osaamisestaan. Merkin tarkastelijalle merkin osaamiskuvaus ja kriteerit kertovat, millaista osaamista merkin saajalla on.

    Merkkien avulla

    • tuodaan esille osaamista, joka ei  ole nähtävissä tutkintotodistuksissa
    • tunnistetaan ja tuodaan esille osaamista, joka on syntynyt työn tai opintojen aikana
    • yksilöllinen ja organisaatiossa oleva osaaminen saadaan näkyväksi
    • kehitetään uudenlaisia tapoja osaamisen tunnistamiseen ja sen näkyväksi tekemiseen
    • kehitetään ja suunnataan organisaation osaamista tulevaisuuden tarpeiden mukaisesti.

    Osaamismerkit henkilöstön osaamisen kehittämisessä

    Henkilöstön osaamismerkit on suunniteltu kehittämään korkeakoulun vision ja startegian toteuttamisessa tarvittavaa osaamista. Merkit ovat myös osa hamkilaista osaamispuuta ja niiden avulla tehdään näkyväksi oraganisaation ja yksilön osaamista.

    Osaamismerkkejä löytyy seuraavilta osaamisalueilta: tietosuoja, digitaalinen yhteisöllinen työskentely, O365 palvelut, visualisointi, digipedagoginen osaaminen ja tiedon käyttö. Osaamismerkit henkilöstölle sisäisellä sivulla (vaatii kirjautumisen).

    Suosittelemme henkilöstölle myös muiden myöntämiä osaamismerkkejä, kuten eAMK-hankkeen osaamismerkkiperhe  tai Kopiraittilan tekijänoikeusmerkit.

    Osaamismerkit tutkinto- ja täydennyskoulutuksessa

    Tutkintokoulutuksessa osaamismerkit ovat osa kaikille aloittaville opiskelijoille suunnattua Digistarttipakettia.

    Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa on tarjolla osaamismerkkejä sekä opettajankoulutuksen opiskelijoille että erikoistums- ja täydennyskoulutuksiin osallistuville.

    Osaamismerkin vastaanottaminen ja näyttäminen

    Osaamismerkit myönnetään pääosin hakemuksesta, johon liitetään mukaan todisteita osaamisesta. Hakija saa sähköpostiinsa ilmoituksen merkin myöntämisestä sekä ohjeet merkin vastaanottamisesta ja linkin digitaaliseen osaamismerkkiin.

    Omat osaamismerkit saa näkyville osaamispassin eli Open Badge Passportin avulla. Osaamismerkit voivat olla myös osa digitaalista portfoliota tai ne voidaan liittään muihin sivustoihin ja palveluihin (esim. LinkedIn).

    Osaamismerkin luominen

    Hamkissa osaamismerkkien kokonaisuutta hallinnoi osaamismerkkien ohjausryhmä. Mikäli haluat toteuttaa osaamismerkin toimi seuraavasti:

    1. Ennen kuin ryhdyt työstämään osaamismerkkiä, tee ehdotus osaamismerkistä  lomakkeella (vaatii kirjautumisen). Ohjausryhmä käsittelee ehdotuksesi ja saat viestin siitä, onko merkkisi sopiva HAMKin merkiksi (vrt. kuvaus merkeistä HAMKissa ja HAMK strategia).
    2. Kun olet saanut ohjausryhmältä vihreää valoa merkillesi, kokoa edustava osaamismerkkityöryhmä.
    3. Suunnitelkaa työryhmässä osaamismerkki tai osaamismerkkikokonaisuus
      • Suunnittelun pohjaksi ja dokumentoitavaksi lataa lomake  (vaatii kirjautumisen)
      • Merkin visuaalisen ilmeen ohjeistus kansiossa (vaatii kirjautumisen)
    4. Esittele valmis merkki HAMKin osaamismerkkiohjausryhmälle
      • Toimita merkin suunnitteludokumentit Osaamismerkki- Teamsiin
        Suunnitelmat ohjausryhmälle -kanavalle.
      • Tägää eli merkitse ohjausryhmän jäsenet viestiisi. Ohjausryhmän vastuualueet: Susanna Mikkonen (henkilöstön merkit), Esa Inget (täydennyskoulutus), Saija Silvennoinen (opiskelijoiden merkit), Jaana Kullaslahti (koollekutsuja), Anne-Maria Korhonen (asiantuntija), Tarjaleena Tuukkanen (LeadTeam), Heidi Ahokallio-Leppälä (vararehtori & henkilöstöjohtaja)
    5. Ohjausryhmä käsittelee merkkiehdotuksen tapaamisessaan
      • Merkkiä/merkkikokonaisuutta arvioidaan suhteessa muihin merkkeihin, sopivuutta osaamismerkein osoitettavaan osaamiseen ja merkin elinkaareen.
    6. Merkit viedään merkkitehtaaseen, johon annetaan tunnukset merkin luojalle ja myöntäjälle
      • Merkin suunnittelijat työstävät merkin tehtaaseen ja pyytävät myöntäjille tunnukset
    7. Merkkien ottaminen käyttöön
      • Tuo merkit hakijoiden saataville
      • Arvioi merkkien toimivuus ja päivitä merkkien kuvaukset säännöllisesti

    Henkilökunta voi liittyä Osaamismerkki- Teamsiin, jossa lisätietoja merkeistä ja niiden luonnista.

    Osaamismerkin päivitys ja ylläpito

    Osaamismerkkien vuosittainen tarkistus

    • Tarkista osaamismerkin ajokohtaisuus, tavoitteet ja merkin osoittamisen tavat vuosittain
    • Merkkiin voidaan suoraan tehdä pieniä muutoksia, tarvittaessa voidaan tehdä kokonaan uusi merkki
    • Päivityksestä ja ylläpidosta vastaa hakemusvaiheessa nimetty työryhmä/merkkivastaava
    • Automaattista ilmoitusta ei tule päivittäjille tehtaasta, tarvittaessa ohjausryhmä lähettää viestin kaikille merkkivastaaville.

    Käytöstä poistetut ja vanhentuneet merkit

    • Siirrä merkki Open Badge Factory:n Merkkikirjastossa kategoriaan Vanhentuneet osaamismerkit
    • Tarkista samalla merkin myöntämis- ja muokkausoikeudet ja poista oikeudet. Voit myös ottaa ruksin pois kohdasta “valmis julkaistavaksi”.
    • Mikäli merkki on osa metamerkkiä, joka vielä on saatavilla, jätä merkki myös osaksi metamerkkiä. Näin merkki huomioidaan automaattisessa metamerkissä osaksi suoritusta.
    • Mikäli haluat merkin tilastoinnin säilyvän, älä poista merkkiä tehtaasta.

    Kategoriat tehtaassa

    • Kategorioiden avulla merkit voidaan ryhmitellä ja hakea nopeasti tehtaassa
    • Merkit voidaan liittää useampaan kategoriaan.

    Lisäohjeita https://openbadgefactory.com/fi/obf-akatemia/ohjeet/

    Päivitetty 3 viikkoa sitten
    Kategoriat: Laadukas moduulitoteutus, Osaaminen näkyväksi
    Avainsanat: openbadgefactory, osaamismerkit, osaamismerkki
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Hybridiopetustilat Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksella
    • HAMKin avoimen oppimisen ja oppimateriaalin periaatteet 
    • HAMKin digipedamentorit ja digitukihenkilöt
    • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
    • Laadukas moduulitoteutus -valmennus

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.