• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Moduulitoteutuksen suunnittelun vaiheet
          • Opetuksen suunnittelu ja valmistelu Pepissä ja Moodlessa
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moduulin suunnittelu ja toteutus
          • Toteutuksen rakentaminen työtilaan
          • Käsikirjoitus – Storyboard
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Osaamismerkit HAMKissa
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodlen tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoomin pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Näytä kaikki
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoomin ääni- ja videoasetukset
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Moodle-valmennukset
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
          • Näytä kaikki
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoomin pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Teams-ohjeet
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Näin teet dokumentistasi saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Työyhteisöviestintä
          • Moodlen keskustelualue
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Näin teet dokumentistasi saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Forms – työkalu lomakkeiden luontiin -valmennus
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • OneDrive for Businessin tiedostojen hallinnointi
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage-palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura videon jakaminen
          • Etäsession tallennus Teamsissa ja videon jakaminen Streamin kautta
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Businessin tiedostojen hallinnointi
          • Näytä kaikki

Osaamismerkit HAMKissa

Kuuntele

Osaamismerkit HAMKissa

Sisältö


    Kuuntele

    Osaamismerkki eli open badge on digitaalinen tapa tunnistaa ja tunnustaa sekä tehdä näkyväksi merkin saajan osaamista. Avoimuus ja järjestelmäriippumattomuus mahdollistavat merkkien keräilyn eri lähteistä ja näiden julkaisemisen eri palveluissa. Hämeen ammattikorkeakoulussa osaamismerkkien myöntöjärjestelmänä käytetään Open Badge Factoryä.

    Miksi osaamismerkkejä?

    HAMKin myöntämät osaamismerkit kuvaavat osaamista, ei osallistumista tiettyyn koulutukseen tai tapahtumaan. Pääosin merkit myönnetään hakemusten perusteella, jolloin hakija osoittaa osaamiskriteerien mukaisesti oman osaamisensa liittämällä mukaan todisteita osaamisestaan. Merkin tarkastelijalle merkin osaamiskuvaus ja kriteerit kertovat, millaista osaamista merkin saajalla on.

    Merkkien avulla

    • tuodaan esille osaamista, joka ei  ole nähtävissä tutkintotodistuksissa
    • tunnistetaan ja tuodaan esille osaamista, joka on syntynyt työn tai opintojen aikana
    • yksilöllinen ja organisaatiossa oleva osaaminen saadaan näkyväksi
    • kehitetään uudenlaisia tapoja osaamisen tunnistamiseen ja sen näkyväksi tekemiseen
    • kehitetään ja suunnataan organisaation osaamista tulevaisuuden tarpeiden mukaisesti

    Osaamismerkit henkilöstön osaamisen kehittämisessä

    Henkilöstön osaamismerkit on suunniteltu kehittämään korkeakoulun vision ja startegian toteuttamisessa tarvittavaa osaamista. Merkit ovat myös osa hamkilaista osaamispuuta ja niiden avulla tehdään näkyväksi oraganisaation ja yksilön osaamista.

    Osaamismerkkejä löytyy seuraavilta osaamisalueilta: tietosuoja, digitaalinen yhteisöllinen työskentely, O365 palvelut, visualisointi, digipedagoginen osaaminen ja tiedon käyttö. Osaamismerkit henkilöstölle sisäisellä sivulla (vaatii kirjautumisen).

    Suosittelemme henkilöstölle myös muiden myöntämiä osaamismerkkejä, kuten eAMK-hankkeen osaamismerkkiperhe  tai Kopiraittilan tekijänoikeusmerkit.

    Osaamismerkit tutkinto- ja täydennyskoulutuksessa

    Tutkintokoulutuksessa osaamismerkit ovat osa kaikille aloittaville opiskelijoille suunnattua Digistarttipakettia.

    Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa on tarjolla osaamismerkkejä sekä opettajankoulutuksen opiskelijoille että erikoistums- ja täydennyskoulutuksiin osallistuville.

    Osaamismerkin vastaanottaminen ja näyttäminen

    Osaamismerkit myönnetään pääosin hakemuksesta, johon liitetään mukaan todisteita osaamisesta. Hakija saa sähköpostiinsa ilmoituksen merkin myöntämisestä sekä ohjeet merkin vastaanottamisesta ja linkin digitaaliseen osaamismerkkiin.

    Omat osaamismerkit saa näkyville osaamispassin eli Open Badge Passportin avulla. Osaamismerkit voivat olla myös osa digitaalista portfoliota tai ne voidaan liittään muihin sivustoihin ja palveluihin (esim. LinkedIn).

    Osaamismerkin luominen

    Hamkissa osaamismerkkien kokonaisuutta hallinnoi osaamismerkkien ohjausryhmä. Mikäli haluat toteuttaa osaamismerkin toimi seuraavasti:

    1. Ennen kuin ryhdyt työstämään osaamismerkkiä, tee ehdotus osaamismerkistä  lomakkeella (vaatii kirjautumisen). Ohjausryhmä käsittelee ehdotuksesi ja saat viestin siitä, onko merkkisi sopiva HAMKin merkiksi (vrt. kuvaus merkeistä HAMKissa ja HAMK strategia).
    2. Kun olet saanut ohjausryhmältä vihreää valoa merkillesi, kokoa edustava osaamismerkkityöryhmä.
    3. Suunnitelkaa työryhmässä osaamismerkki tai osaamismerkkikokonaisuus
      • Suunnittelun pohjaksi ja dokumentoitavaksi lataa lomake  (vaatii kirjautumisen)
      • Merkin visuaalisen ilmeen ohjeistus kansiossa (vaatii kirjautumisen)
    4. Esittele valmis merkki HAMKin osaamismerkkiohjausryhmälle
      • Toimita merkin suunnitteludokumentit Osaamismerkki- Teamsiin
        Suunnitelmat ohjausryhmälle -kanavalle.
      • Tägää eli merkitse ohjausryhmän jäsenet viestiisi. Ohjausryhmän vastuualueet: Susanna Mikkonen (henkilöstön merkit), Esa Inget (täydennyskoulutus), Saija Silvennoinen (opiskelijoiden merkit), Jaana Kullaslahti (koollekutsuja), Anne-Maria Korhonen (asiantuntija), Tarjaleena Tuukkanen (LeadTeam), Heidi Ahokallio-Leppälä (vararehtori & henkilöstöjohtaja)
    5. Ohjausryhmä käsittelee merkkiehdotuksen tapaamisessaan
      • Merkkiä/merkkikokonaisuutta arvioidaan suhteessa muihin merkkeihin, sopivuutta osaamismerkein osoitettavaan osaamiseen ja merkin elinkaareen.
    6. Merkit viedään merkkitehtaaseen, johon annetaan tunnukset merkin luojalle ja myöntäjälle
      • Merkin suunnittelijat työstävät merkin tehtaaseen ja pyytävät myöntäjille tunnukset
    7. Merkkien ottaminen käyttöön
      • Tuo merkit hakijoiden saataville
      • Arvioi merkkien toimivuus ja päivitä merkkien kuvaukset säännöllisesti

    Henkilökunta voi liittyä Osaamismerkki- Teamsiin, jossa lisätietoja merkeistä ja niiden luonnista.

    Päivitetty 1 kuukausi sitten
    Kategoriat: Moduulin suunnittelu ja toteutus, Opettaja, Osaaminen näkyväksi
    Avainsanat: osaamismerkit, osaamismerkki
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
    • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
    • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
    • Opetuksen suunnittelu ja valmistelu Pepissä ja Moodlessa
    • Moduulitoteutuksen suunnittelun vaiheet

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.