• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

ePortfoliolla osaaminen näkyviin sähköisesti


Kuuntele

ePortfoliolla osaaminen näkyviin sähköisesti

Sisältö


    Kuuntele

    Anne-Maria Korhonen

    ePortfoliot kertovat omistajansa osaamisesta. Parhaimmillaan siellä on kuvauksia käytännön työtehtäviin liittyvistä taidoista erilaisissa digitaalisissa muodoissa, kuten tekstinä, kuvina, videoina, kaavioina ja graafeina kuhunkin osaamisalaan ja taitoon soveltuen. ePortfolioita kannattaa hyödyntää oppimisen ja osaamisen näkyväksitekemisen prosesseissa eri tavoin.

    Erilaiset porfoliot eri tarkoituksiin

    Opintojen aikana voidaan työstää ja kerätä osaamisia erilaisten oppimistehtävien kautta työportfolioon.  Tämä on tarkoitettu ympäristöksi, jonka vain opettaja ja kenties osan siitä vertaisopiskelijat näkevät.  Työportfolion kokoelma saattaa sisältää esimerkiksi oppimispäiväkirjan, kehittymissuunnitelman, palautettuja oppimistehtäviä, linkityksiä ammattialan tärkeisiin toimijoihin tai materiaaleihin, opinnäytetyön eri vaiheiden raportointia ja muita ammattialalle keskeisiä tuotoksia (esim. opettajankoulutuksessa opetuksen toteutussuunnitelma ja TKI-työn raportti ovat tällaisia – nämä voi siirtää suoraan myös näyteportfolioon).

    Viimeistään opintojen loppuvaiheessa on syytä ajatella osaamisensa näyttämistä laajemmalle kohdeyleisölle, kuten esimerkiksi työnhaun yhteydessä. Tällöin ohjeistetaan opiskelijaa muokkaamaan näyteportfolio, joka on erillinen työportfoliosta ainakin katseluoikeuksiltaan.

    Näyteportfolioon kerätään tärkeimmät ammattitaitoa osoittavat artefaktit, jotka voidaan johtaa työportfolion tuotoksista tai laatia uusina visualisointeina tai teksteinä. Näyteportfolion laatimista ohjataan systemaattisesti ja sen työstäminen voidaan aloittaa työportfolion rinnalla melko aikaisessakin vaiheessa opintoja. Huomion arvoista on, että ePortfoliot ovat jatkuvasti muuttuvia dokumentaatioita – eläviä asiakirjoja.

    Portfoliotyössä opettajan ohjaus on tärkeää

     ePorftolioiden parissa työskentely motivoi opiskelijaa, kun hän saa siihen ohjausta tarpeeksi. Ohjausta odotetaan opettajalta, odotetaan selkeitä ohjeita oppimisympäristöjen kautta, työpaikkaohjaajalta ja erityisesti tärkeänä on koettu vertaisopiskelijoiden kanssa portfolioiden esittely ja arviointi. Keskeistä ohjauksessa on keskittyä pohtimaan opiskelijoiden kanssa yhdessä, minkälainen dokumentointi kertoo ammattialan osaamisesta ja miten dokumentointia voisi tehdä. Tämän voi kytkeä oppimistehtävän ohjeistukseenkin eli opiskelijat voivat tehdä sellaisia oppimistehtäviä, joista syntyy osaamisesta kertovaa dokumentaatiota.

    Ohjauksessa kannattaa kiinnittää huomio myös kohdeyleisön määrittelyyn. Opiskelijan on helpompi laatia (näyte-)portfoliota, kun hänellä on selkeä käsitys, kuka sitä lukee. Parhaimmillaan ePortfolio toimii opintojen jälkeenkin tapana ja alustana, johon omaa osaamistaan ja kertyneitä saavutuksia voi kerätä. Tämän selventäminen opiskelijalle kannattaa ottaa myös ohjauksellisena tavoitteena.

    Voi olla syytä pohtia edellä mainitun lisäksi, pitäisikö ePortfoliotyöskentelylle laatia omat osaamistavoitteensa ja arviointikriteerit. Ainakin opiskelijoille on hyvä tehdä selväksi, mitä häneltä odotetaan ePortfolioihin liittyen ja miten sitä arvioidaan.

    Koko artikkeli: Identifying vocational student teachers’ competence using an ePortfolio.

    Tutustu suosituksiin palveluista, joilla voi rakentaa ePortfoliota: Suositellut palvelut ePortfolioiden rakentamiseen.

    Päivitetty 2 vuotta sitten
    Kategoriat: Osaaminen näkyväksi
    Avainsanat: ePortfolio
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Osaamismerkkien näyttäminen Moodlessa
    • Palveluita ePortfolioiden rakentamiseen
    • Osaamismerkit HAMKissa

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.