• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Hybridiopetustilat Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksella


Kuuntele

Hybridiopetustilat Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksella

bannerikuva_opetus

Sisältö


    Kuuntele

    Hämeenlinnan korkeakoulukeskukselle avattiin uusi hybridiopetuskäyttöön suunniteltu luokkatila elokuussa 2022. Tila sijaitsee C-rakennuksen toisessa kerroksessa ja on varattavissa peppi-järjestelmästä koodilla Hybriditila vi-c-237. Tilan kapasiteetti on 25 henkilöä sekä opettaja/fasilitaattori.

    Valokuvassa hybriditila. Vasemmalla etualalla iso näyttö, tilan takaosassa fasilitaattorin pöytä ja oikealla puolella tilan pöytäryhmät.

    Käytä tilaa, kun…

    • Järjestät opetusta, jossa osa opiskelijoista on paikalla ja osa etänä.
    • Järjestät opetusta, josta kuvaat samalla tallenteen esimerkiksi monimuoto-osallistujille.
    • Järjestät pienen hybriditapahtuman.
    • Haluat ottaa etäyhteyden toisten kampusten tai korkeakoulujen hybriditiloihin.
    • Tarvitset tilan, joka muovautuu monenlaiseen ryhmätyöskentelyyn.

    Tilan käyttötapoja ja pedagogisia mahdollisuuksia

    Tilan suunnittelussa on huomioitu helppokäyttöisyys, saavutettavuus ja muunneltavuus. Kalusteet ovat liikuteltavia ja istuinten korkeudet ovat säädettävissä. Tekniikka on käytössä helposti sekä omalla laitteella (BYOD) että tilasta löytyvällä tietokoneella. Varustelusta löytyy muun muassa kattomikrofoni ja kaiuttimet, laajasti kääntyvä ja zoomautuva laadukas kamera, iso videoseinä sekä piirtonäyttö. Sähköpistokkeita löytyy runsaasti jokaiselta seinustalta.

    Tavoitteena on tarjota uudenlainen, innostavaa ja motivoivaa oppimista tukeva ympäristö. Tekniikan, kalusteiden sekä pedagogisen tuen avulla toiveena on suunnata opetusta kohti aktivoivia ja osallistavia käytänteitä mahdollistamalla monenlaiset toimintatavat. Lisäksi huomiota on kiinnitetty biofiliseen suunnitteluun tuomalla tilaan luonnonmukaisia värejä ja materiaaleja. Toivomme, että tila lisää luovuuttasi, parantaa oppimistuloksia sekä kannustaa kokeilemaan uutta!

    Järjestä tila opetustasi tukemaan

    Valokuva kolmio-pöydästä vasemmalla ja oikealla erilaisia ryhmitelmiä pöydistä.

    Tilan kalustuksena ovat Martelan pyörillä varustetut Pinta kolmio-pöydät. Yllä olevasta kuvasta (Lähde: Martela) voit poimia ideoita eri kokoisten ryhmien työskentelyä tukemaan. Alla on kuvattuna muutamia lisäideoita tilan järjestelyyn. Tilaa mukauttamalla tuetaan erilaisia ja monipuolisia tapoja oppia. Hybridiopetuksessa huomioita tulee kiinnittää myös etäosallistujien oppimiskokemukseen, joten järjestelyn tulee tukea jokaisen osallistujan toimintaa. Etäosallistujat voivat näkyä pelkästään opettajalle pöydällä olevalla näytöllä tai heidät voidaan heijastaa videoseinälle.

    Grafiikat tilan pohjapiirroksista erilaisilla järjestyksillä, vasemmalla ryhmätyöskentely ja oikealla väittely.

    Ryhmätyöskentely

    Yllä olevassa kuvassa vasemmalla on kuvattuna tilan oletusjärjestely. Järjestäthän tilan myös itse tähän kuntoon lähtiessäsi, kiitos! Järjestely soveltuu hyvin erilaisiin ryhmätöihin ja -keskusteluihin sekä perinteisenpään opettajajohtoiseen opetukseen. Kokeile myös vaikkapa vastavuoroiset ryhmät (Cross-over groups) -menetelmää.

    Väittely

    Oikealla puolella kuvassa taas on järjestely, joka tukee esimerkiksi väittelytilanteita. Videoseinän vieressä on paikat kuudelle keskustelijalle, sekä keskellä paikka tuomarille / puheenjohtajalle. Loput pöydät on järjestetty niin, että keskustelua on helppo seurata. Myös etäosallistujilla on mahdollisuus osallistua väittelyyn videoseinän kautta. Tämän voi toteuttaa esimerkiksi niin, että etäväittelijät kiinnitetään (esimerkiksi Zoomin pin-toiminnolla) pysyvästi näkyville. Huomaathan myös kohdistaa tilan kameran väittelijöihin. Ohjeet väittelyn järjestämiseen peda.net-sivustolla.

    Grafiikat tilan pohjapiirroksista erilaisilla järjestyksillä, vasemmalla kalamalja ja oikealla paneelikeskustelu.

    Kalamalja tai keskustelu

    Yllä olevassa kuvassa vasemmalla on havainnollistettu kalamalja / keskustelutilannetta. Muista suunnitella, miten etäosallistujat voivat hypätä mukaan keskusteluun (viittaus tai kamera päälle jne). Tutustu tarkemmin kalamaljaan opetusmenetelmänä.

    Paneeli tai esitelmä

    Oikealla puolella taas on järjestely esimerkiksi asiantuntijavieraiden paneelikeskustelua tai opiskelijatöiden esittelyä varten. Tilan videoseinä on siirretty takaosaan, jotta edessä istuvat asiantuntijat näkevät paremmin etäosallistujat. Mahdollisessa esitelmässä taas esittely sujuu joko tilasta tai videoseinältä. Opponoijat voivat istua erotelluilla paikoilla esittelijöistä katsottuna oikealla.

    Oma opetusjärjestelysi tähän?

    Oletko keksinyt loistavan tilajärjestyksen tai tilaan sopivan oppimismenetelmän? Kerro meille ja pistä hyvä kiertoon! Voit olla LeaD-tiimiin yhteydessä esimerkiksi Opetusteknologiat-teamsin hybridiopetuksen kanavan kautta.

    Lisämateriaalia hybridiopetukseen ja -tiloihin liittyen

    • Digipedaohjeet hybridiopetuksen suunnitteluun
    • Digirikastetut oppimismaisemat: Opas kampusten oppimisympäristöjen uudistamiseen
    • Tiloja monipuolisen hybridiopetuksen tueksi (Digi-HAMK)
    Hankkeen logot: Suomen e-oppimiskeskus, HAMK, Tavastia, EU.

    Hybriditiloja ja niiden käyttöä kehitetään Hybridiopetuksen ja -työskentelyn taidot ja tavat –hankkeessa, jota koordinoi Suomen eOppimiskeskus. Hanketta rahoittaa Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Osatoteuttajina toimivat Hämeen ammattikorkeakoulu ja Koulutuskuntayhtymä Tavastia.

    Päivitetty 4 kuukautta sitten
    Kategoriat: Opetus ja ohjaus
    Avainsanat: etäopetus, hott, hybridi, hybridiopetus, opetus, oppimisympäristö, ryhmätyöskentely, Verkko-opiskelu, verkkotapaamiset
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • CampusOnline-kurssien kirjautumisessa huomioitavaa
    • Opinnäytetyöhön liittyviä esimerkkejä
    • Breakout Rooms in Microsoft Teams
    • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
    • Reaaliaikainen tekstitys ja käännös PowerPointissa

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.