Hybridiopetus – samanaikaisesti etänä ja läsnä
Sisältö
Ennen opetuksen alkamista
- Tutustu Laadukas moduulitoteutus -materiaaliin, josta saat toimivia työkaluja moduulin suunnitteluun ja rakentamiseen: https://digipedaohjeet.hamk.fi/ohje/laadukas-moduulitoteutus/
- Tutustu HAMK Unlimited artikkeliin, jossa on kuvattu moduulin kehittämistä hybriditoteutukseksi: https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/sulautuva-opetus-kaanteinen-oppiminen-moduulin-kehittamisessa
- Huomioi erityisesti osaamistavoitteiden määrittely ja rytmitä jaksotus esim. viikkotasoisiksi teemoiksi ja oppimistavoitteiksi.
- Määrittele koko moduulin tasolla ohjausajat ja vuorovaikutuksen tavat.
- Varaa käyttöösi kampuksilta lainattava hybridisalkku. Hybridisalkku sisältää salkkumikrofonisarjan, laadukkaan web-kameran ja jalustan kameralle. Hybridisalkun voit varata Pepistä. Lisätietoa hybridisalkusta: hybridisalkun käyttöohje.
Vinkkejä alustojen hyödyntämiseen hybriditoteutuksissa
- Suunnittele moduulin kokonaisuus siten, että erilaiset alustat (esim. Zoom, Teams ja Moodle) muodostavat toisiinsa linkittyneen kokonaisuuden.
- Varmista tiedonluokittelutaulukosta, millaista sisältöä voit julkaista missäkin.
- Kerro ja viesti opiskelijaryhmälle miten, missä tarkoituksessa ja milloin eri alustoja käytetään.
- Vinkki! Rytmitä erityisesti online-istunnot etukäteen ja mieti niiden rooli osana moduulia. Varmista, että opiskelijoilla on mahdollisuus valmistautua istuntoihin.
- Vinkki! Mieti myös, missä kohdissa voisit hyödyntää videotallenteita.
Zoom
- Ohje: Istunnon perustaminen ja istunnossa toimiminen. Ohje: Ääni- ja videoasetukset
Teams
- Hyödynnä Teamsiä erityisesti vuorovaikutuksen ja opiskelijoiden pienryhmien oman työskentelyn alustana.
- Vinkki! Avaa koko ryhmälle Teams-kanava ja pyydä opiskelijoita lisäämään sen alla pienryhmien alakanavat.
- Ohjeessa linkkejä tapaamisten perustamiseen ja niissä toimintaan: Teams-palvelu tiimityöskentelyyn
Moodle
- Hyödynnä toimintojen automatisointia, kuten automaattisia muistutusviestejä, etenemisen ehtoja tai työskentelyä ryhmissä. Ohje: https://digipedaohjeet.hamk.fi/ohje/toimintojen-automatisointi-moodlessa/
- Hyödynnä Uutiset-keskustelualueen viestien automaattisia sähköpostilmoituksia ja tutustu, miten muuten hyödyntää keskustelualueita: https://digipedaohjeet.hamk.fi/ohje/moodle-keskustelualue/
Opetustilanteen aikana
- Avaa etäyhteys viimeistään 5-10 minuuttia ennen varsinaisen opetussession alkamista, jotta osallistujat voivat testata äänet jne.
- Valmistele oma koneesi opetustilanteeseen: Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
- Huomioi ensin etänä osallistuvat.
- Miten etäosallistujat näyttäytyvät läsnäosallistujille? Tuleeko vuorovaikutusta?
- Vinkki: Rytmitä opetussessio niin, että voit säännöllisesti ylläpitää keskustelua ja palata kysymyksiin.
- Vinkki: Jaa tietylle opiskelijalle rajatuksi ajaksi vastuu keskustelusta: opiskelija seuraa keskustelua, poimii kysymyksiä, joihin ei ole saatu vastausta sekä kommentteja.
- Kysy: anna hetki aikaa, vastaajat vastaavat chatissa. Jos luokassa kommentteja, kysymyksiä, opettaja toistaa opiskelijan sanoman omaan mikrofoniin, jotta etäosallistujat voivat seurata keskustelua.
Etäosallistujien aktivointi
- Hyödynnä kyselytyökaluja. Ohje: Zoom Polls, ohje: Microsoft Forms.
- Hyödynnä Zoomin ja Teamsin kädennosto-toimintoa. Opiskelijat voivat viitata myös virtuaalisesti.
- Hyödynnä pienryhmätyöskentelyä. Ohje: Zoom Breakout Rooms, ohje: kanavien hyödyntäminen Teamsissa. Onko toimivampaa jakaa etäosallistujat omiin ryhmiin, vai sekoittaa mukaan lähiosallistujia?
- Tallennatko istunnon? Informoi tallennuksesta etukäteen osallistujia.
- Ohje: Zoom-istunnon tallentaminen ja jakaminen sekä Teams-tapaamisen tallentaminen ja jakaminen
- Muistilista: Zoom-istunnon tallentamiseen: https://digipedaohjeet.hamk.fi/ohje/zoom-mita-tietoja-osallistujat-nakevat/.
- Mietityttääkö osallistujien web-kameroilta tulevat tallenteet? Vinkki Zoom-istuntoon: Poistamalla valinnan Zoom-sovelluksen asetuksista Recording-välilehdeltä ”Record Video During Screen Sharing”, osallistujien web-kameroita ei tallenneta näyttöä jakaessa, vaikka web-kamerat olisivatkin istunnon aikana käytössä.
Opetustilanteen jälkeen
- Vie (mahdollinen) tallenteen linkki opetustilanteesta sovittuun paikkaan (esim. Moodle) ja viesti opiskelijoille, että se on käytettävissä.
- Osoita verkkoläsnäoloa ja viesti aktiivisesti moduulin etenemisestä sovituissa kanavissa/alustoilla.
- Seuraa opiskelijoiden edistymistä eri tavoin.
- Vinkki! Hyödynnä erilaisia analytiikkatyökaluja: https://digipedaohjeet.hamk.fi/ohje/oppimisanalytiikka-auttaa-opiskelijan-ohjauksessa/
Lue lisää mm. JAMKin hybridiopetuksen kokemuksista: https://oppimateriaalit.jamk.fi/hybridiopetus/