• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Moduulitoteutuksen suunnittelun vaiheet
          • Opetuksen suunnittelu ja valmistelu Pepissä ja Moodlessa
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moduulin suunnittelu ja toteutus
          • Toteutuksen rakentaminen työtilaan
          • Käsikirjoitus – Storyboard
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Osaamismerkit HAMKissa
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Näytä kaikki
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
          • eMateriaalien saavutettavuus -webinaari
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Moodle-valmennukset
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
          • Näytä kaikki
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: käytön aloittaminen
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Työyhteisöviestintä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Kyselyt näppärästi Formsilla -valmennus
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage-palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Etäsession tallennus Teamsissa ja videon jakaminen Streamin kautta
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Näytä kaikki

Hybridiopetus – samanaikaisesti etänä ja läsnä


Kuuntele

Hybridiopetus – samanaikaisesti etänä ja läsnä

Sisältö


    Kuuntele

    Ennen opetuksen alkamista

    • Tutustu Laadukas moduulitoteutus -materiaaliin, josta saat toimivia työkaluja moduulin suunnitteluun ja rakentamiseen: https://digipedaohjeet.hamk.fi/ohje/laadukas-moduulitoteutus/
    • Tutustu HAMK Unlimited artikkeliin, jossa on kuvattu moduulin kehittämistä hybriditoteutukseksi: https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/sulautuva-opetus-kaanteinen-oppiminen-moduulin-kehittamisessa
      • Huomioi erityisesti osaamistavoitteiden määrittely ja rytmitä jaksotus esim. viikkotasoisiksi teemoiksi ja oppimistavoitteiksi.
      • Määrittele koko moduulin tasolla ohjausajat ja vuorovaikutuksen tavat.
    • Varaa käyttöösi kampuksilta lainattava hybridisalkku. Hybridisalkku sisältää salkkumikrofonisarjan, laadukkaan web-kameran ja jalustan kameralle. Hybridisalkun voit varata Pepistä. Lisätietoa hybridisalkusta: hybridisalkun käyttöohje.

    Vinkkejä alustojen hyödyntämiseen hybriditoteutuksissa

    • Suunnittele moduulin kokonaisuus siten, että erilaiset alustat (esim. Zoom, Teams ja Moodle) muodostavat toisiinsa linkittyneen kokonaisuuden.
      • Varmista tiedonluokittelutaulukosta, millaista sisältöä voit julkaista missäkin.
    • Kerro ja viesti opiskelijaryhmälle miten, missä tarkoituksessa ja milloin eri alustoja käytetään.
      • Vinkki! Rytmitä erityisesti online-istunnot etukäteen ja mieti niiden rooli osana moduulia. Varmista, että opiskelijoilla on mahdollisuus valmistautua istuntoihin.
      • Vinkki! Mieti myös, missä kohdissa voisit hyödyntää videotallenteita.

    Zoom

    • Ohje: Istunnon perustaminen ja istunnossa toimiminen. Ohje: Ääni- ja videoasetukset

    Teams

    • Hyödynnä Teamsiä erityisesti vuorovaikutuksen ja opiskelijoiden pienryhmien oman työskentelyn alustana.
      • Vinkki! Avaa koko ryhmälle Teams-kanava ja pyydä opiskelijoita lisäämään sen alla pienryhmien alakanavat.
    • Ohjeessa linkkejä tapaamisten perustamiseen ja niissä toimintaan: Teams-palvelu tiimityöskentelyyn

    Moodle

    • Hyödynnä toimintojen automatisointia, kuten automaattisia muistutusviestejä, etenemisen ehtoja tai työskentelyä ryhmissä. Ohje: https://digipedaohjeet.hamk.fi/ohje/toimintojen-automatisointi-moodlessa/
    • Hyödynnä Uutiset-keskustelualueen viestien automaattisia sähköpostilmoituksia ja tutustu, miten muuten hyödyntää keskustelualueita: https://digipedaohjeet.hamk.fi/ohje/moodle-keskustelualue/

    Opetustilanteen aikana

    • Avaa etäyhteys viimeistään 5-10 minuuttia ennen varsinaisen opetussession alkamista, jotta osallistujat voivat testata äänet jne.
    • Valmistele oma koneesi opetustilanteeseen: Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
    • Huomioi ensin etänä osallistuvat.
    • Miten etäosallistujat näyttäytyvät läsnäosallistujille? Tuleeko vuorovaikutusta?
      • Vinkki: Rytmitä opetussessio niin, että voit säännöllisesti ylläpitää keskustelua ja palata kysymyksiin.
      • Vinkki: Jaa tietylle opiskelijalle rajatuksi ajaksi vastuu keskustelusta: opiskelija seuraa keskustelua, poimii kysymyksiä, joihin ei ole saatu vastausta sekä kommentteja.
    • Kysy: anna hetki aikaa, vastaajat vastaavat chatissa. Jos luokassa kommentteja, kysymyksiä, opettaja toistaa opiskelijan sanoman omaan mikrofoniin, jotta etäosallistujat voivat seurata keskustelua.

    Etäosallistujien aktivointi

    • Hyödynnä kyselytyökaluja. Ohje: Zoom Polls, ohje: Microsoft Forms.
    • Hyödynnä Zoomin ja Teamsin kädennosto-toimintoa. Opiskelijat voivat viitata myös virtuaalisesti.
    • Hyödynnä pienryhmätyöskentelyä. Ohje: Zoom Breakout Rooms, ohje: kanavien hyödyntäminen Teamsissa. Onko toimivampaa jakaa etäosallistujat omiin ryhmiin, vai sekoittaa mukaan lähiosallistujia?
    • Tallennatko istunnon? Informoi tallennuksesta etukäteen osallistujia.
    • Ohje: Zoom-istunnon tallentaminen ja jakaminen sekä Teams-tapaamisen tallentaminen ja jakaminen
    • Muistilista: Zoom-istunnon tallentamiseen: https://digipedaohjeet.hamk.fi/ohje/zoom-mita-tietoja-osallistujat-nakevat/.
      • Mietityttääkö osallistujien web-kameroilta tulevat tallenteet? Vinkki Zoom-istuntoon: Poistamalla valinnan Zoom-sovelluksen asetuksista Recording-välilehdeltä ”Record Video During Screen Sharing”, osallistujien web-kameroita ei tallenneta näyttöä jakaessa, vaikka web-kamerat olisivatkin istunnon aikana käytössä.

    Opetustilanteen jälkeen

    • Vie (mahdollinen) tallenteen linkki opetustilanteesta sovittuun paikkaan (esim. Moodle) ja viesti opiskelijoille, että se on käytettävissä.
    • Osoita verkkoläsnäoloa ja viesti aktiivisesti moduulin etenemisestä sovituissa kanavissa/alustoilla.
    • Seuraa opiskelijoiden edistymistä eri tavoin.
      • Vinkki! Hyödynnä erilaisia analytiikkatyökaluja: https://digipedaohjeet.hamk.fi/ohje/oppimisanalytiikka-auttaa-opiskelijan-ohjauksessa/

    Lue lisää mm. JAMKin hybridiopetuksen kokemuksista: https://oppimateriaalit.jamk.fi/hybridiopetus/

    Päivitetty 2 vuotta sitten
    Kategoriat: Opetuksen suunnittelu, Opetus ja ohjaus, Verkko-opetus
    Avainsanat: Moodle, Teams, zoom
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Hybridiopetustilat Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksella
    • ThingLink osaksi PowerPoint-esitystä 
    • Moodle-työtilat eri tavoin rakentuville moduuleille
    • Yksityisten kanavien käyttö ja hallinnointi Teamsissa
    • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.