Laadukas moduulitoteutus
Sisältö
Laadukas moduulitoteutus on osa opetushenkilöstön valmennusta, jonka tavoitteena on tukea verkkototeutusten suunnittelua ja rakentamista käytännössä. Punaisena lankana valmennuksessa on valtakunnalliset verkkototeutuksen laatukriteerit sekä kansainvälisesti tunnetut ja tiimityöskentelyyn soveltuvat CarpeDiem ja ABC suunnittelumallit. Näiden pohjalta on työstetty laadukas moduulitoteutus konsepti hamkilaiseen opetukseen ja oppimisympäristöön.
Valmennusta on tarjolla yksittäisinä työpajoina, joihin voit osallistua yksin tai moduulitiimisi kanssa. Pidempi valmennus työpajoineen on tarkoitettu verkko-opetusta ja opetustyötä aloitteleville opettajille. Lisäksi kokeneet verkko-opettajat voivat toteutustensa kehittämisessä hyödyntää itseopiskeluaineistoa joko yksin tai yhdessä tiimin kanssa. Tavoitteena on, että jokainen hamkin verkkototeutus on itse- ja/tai vertaisarvioitu laatukriteerien mukaisesti. Löydät sekä työpajat että pidemmän valmennuksen aikataulun henkilöstövalmennuksen kalenterista.
Osaamistavoitteet
- Osaat tuottaa ja toteuttaa laadukkaan verkkototeutuksen yksin tai yhdessä opettajatiimin kanssa.
- Osaat valita tarkoituksenmukaiset digitaaliset työkalut kokonaisuuden rakentamiseen ja toteuttamiseen.
Kokonaisuuden sisältö
Näin rakennat moduulitoteutuksen
- Toteutussuunnitelma on pohjana työlle
Tee 1.versio toteutussuunnitelmasta. - Luonnos on sisällön yhteistä suunnittelua
Suunnittele moduulin missio yhteistyössä opettajatiimin kanssa. Temsissa voi työstää dokumentteja, jakaa materiaaleja, pitää verkkopalavereja ja hallita tehtäviä. - Käsikirjoitus on oppimisprosessin suunnittelua
Tee moduulin käsikirjoitus yhteistyössä opettajatiimim kanssa. Teamsissa käytössä ovat mm. Word, PowerPoint, Excel, Forms, OneNote ja Planner. - Oppimisprosessin rakentaminen
Rakenna oppimisprosessi Moodleen. Sisällön tuotantoon voi käyttää seuraavia: Teamsin OneNote, PowerPoint, Word, Excel; Sway, Screencast-O-Matic, Kaltura CaptureSpace, iMovie, Zoom, Lightboard, Venngage, ThingLink, Webropol ja erilaiset ammattisovellukset. - Kysy palautetta ja tee korjaukset
Kysy palautetta kollegoilta tai opiskelijoilta esim. Teamsissa. Käytä arvioinnissa kehikkona eAMKin laatukriteereitä. - Toteutussuunnitelman tarkentaminen
Tarkenna toteutussuunnitelmaa. Lisää toteutukselle Moodle-kurssialue. Opiskelijat hyväksytään Pepissä. - Rakenna oppimisympäristö valmiiksi
Koosta sisällöt Moodlen kurssialueelle. Materiaalit voivat sijaita Kalturassa, Swayssa, Teamsissa (Word, PowerPoint, Excel, OneNote, Stream) tai muualla verkossa. - Toteutus on toden paikka
Ohjaa opiskelijoita Moodlessa, Zoomissa, Teamsissa ja Yammerissa. Pidä verkkoistunnot Zoomissa. Kerää opiskelijoilta nopeita palautteita Formsilla. - Kerää palaute opiskelijoilta
Arvioi opettajatiimin kanssa toteutus laatukriteerien mukaisesti. Opiskelijat antavat moduulista loppupalautteen Spark-palautejärjestelmällä. - Kehitä moduulia seuraavalle toteutukselle
Käsittele toteutuksen palaute ja kirjaa kehittämisideat Teamsiin.
Osaamismerkki
Hae digiajan pedaosaaja osaamismerkkiä ja tee näkyväksi, että osaat toteuttaa digiajan pedagogisia ratkaisuja ja hyödyntää digitaalisuutta tarkoituksenmukaisesti opetuksessa.