• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Laadukas moduulitoteutus


Kuuntele

Laadukas moduulitoteutus

bannerikuva_laadukasmoduuli

Sisältö


    Kuuntele

    Laadukas moduulitoteutus on osa opetushenkilöstön valmennusta, jonka tavoitteena on tukea eModuulien suunnittelua ja rakentamista. Punaisena lankana valmennuksessa on valtakunnalliset verkkototeutuksen laatukriteerit sekä kansainvälisesti tunnetut ja tiimityöskentelyyn soveltuvat CarpeDiem ja ABC suunnittelumallit. Näiden pohjalta on työstetty laadukas moduulitoteutus konsepti hamkilaiseen opetukseen ja oppimisympäristöön.

    Valmennusta on tarjolla yksittäisinä työpajoina, joihin voit osallistua yksin tai moduulitiimisi kanssa. Pidempi valmennus flipped learning työpajoineen on tarkoitettu verkko-opetusta ja opetustyötä aloitteleville opettajille. Lisäksi kokeneet verkko-opettajat voivat toteutustensa kehittämisessä hyödyntää itseopiskeluaineistoa joko yksin tai yhdessä tiimin kanssa. Tavoitteena on, että jokainen hamkin eModuuli on itse- ja/tai vertaisarvioitu laatukriteerien mukaisesti. Löydät sekä työpajat että pidemmän valmennuksen aikataulun henkilöstövalmennuksen kalenterista ja Laadukas moduulitoteutus -valmennus sivulta.

    Osaamistavoitteet

    • Osaa tuottaa ja toteuttaa laadukkaan verkkototeutuksen yhdessä opettajatiimin kanssa.
    • Osaa valita tarkoituksenmukaiset digitaaliset työkalut kokonaisuuden rakentamiseen ja toteuttamiseen.

    Kokonaisuuden sisältö

    • Laatukriteeristö
    • Luonnos
    • Käsikirjoitus-Storyboard
    • Toteutuksen rakentaminen
    • Palaute ja kehittäminen

    Näin rakennat moduulitoteutuksen

    1. Toteutussuunnitelma on pohjana työlle
      Tehkää 1.versio toteutussuunnitelmasta.
    2. Luonnos on sisällön yhteistä suunnittelua
      Suunnitelkaa moduulin missio yhteistyössä opettajatiimin kanssa. Temsissa voi työstää dokumentteja, jakaa materiaaleja, pitää verkkopalavereja ja hallita tehtäviä.
    3. Käsikirjoitus on oppimisprosessin suunnittelua
      Tee moduulin käsikirjoitus yhteistyössä opettajatiimim kanssa. Teamsissa käytössä ovat mm. Word, PowerPoint, Excel, Forms, OneNote ja Planner.
    4. Oppimisprosessin rakentaminen
      Rakentakaa oppimisprosessi Moodleen. Sisällön tuotantoon voi käyttää seuraavia: Teamsin OneNote, PowerPoint, Word, Excel; Sway, Screencast-O-Matic, Kaltura CaptureSpace, iMovie, Zoom, Lightboard, Venngage, ThingLink, Webropol ja erilaiset ammattisovellukset.
    5. Kysy palautetta ja tee korjaukset
      Kysykää palautetta kollegoilta tai opiskelijoilta esim. Teamsissa. Käyttäkää arvioinnissa kehikkona eAMKin laatukriteereitä.
    6. Toteutussuunnitelman tarkentaminen
      Tarkentakaa toteutussuunnitelmaa. Lisätkää toteutukselle Moodle-kurssialue. Opiskelijat hyväksytään Pepissä.
    7. Rakenna oppimisympäristö valmiiksi
      Koostakaa sisällöt Moodlen kurssialueelle. Materiaalit voivat sijaita Kalturassa, Swayssa, Teamsissa (Word, PowerPoint, Excel, OneNote, Stream) tai muualla verkossa.
    8. Toteutus on toden paikka
      Ohjatkaa opiskelijoita Moodlessa, Zoomissa, Teamsissa ja Yammerissa. Pitäkää verkkoistunnot Zoomissa. Kerätkää opiskelijoilta nopeita palautteita Formsilla.
    9. Kerää palaute opiskelijoilta
      Arvioikaa opettajatiimin kanssa tekemänne toteutus laatukriteerien mukaisesti. Opiskelijat antavat moduulista loppupalautteen Spark-palautejärjestelmällä.
    10. Kehitä moduulia seuraavalle toteutukselle
      Käsitelkää toteutuksen palaute ja kirjatkaa kehittämisideat Teamsiin.

    Osaamismerkki

    Hae digiajan pedaosaaja osaamismerkkiä ja tee näkyväksi, että osaat toteuttaa digiajan pedagogisia ratkaisuja ja hyödyntää digitaalisuutta tarkoituksenmukaisesti opetuksessa.

    Tutustu valmennuksiin

    • Laadukas moduulitoteutus -valmennus

    Päivitetty 4 kuukautta sitten
    Kategoriat: Opetuksen suunnittelu
    Avainsanat: CarpeDiem, käsikirjoitus, laadukas, laadukas moduulitoteutus, laatukriteeristö, luonnos, moduulitoteutus, Saavutettavan opetuksen suunnittelu (UDL), storyboard, toteutuksen rakentaminen
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Hybridiopetus – samanaikaisesti etänä ja läsnä
    • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
    • Moduulitoteutuksen suunnittelun vaiheet
    • Palaute ja kehittäminen
    • Käsikirjoitus – Storyboard

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.