• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
HAMK - Häme University of Applied Sciences

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
  • Opetus ja ohjaus
  • Materiaalin tuotanto
  • Materiaalin jakaminen

Laatukriteeristöt


Kuuntele

Laatukriteeristöt

bannerikuva_laadukasmoduuli

Sisältö


    Kuuntele

    Erilaiset laatukriteeristöt

    HAMKissa on käytössä oppimisen suunnittelun, toteuttaminsen ja kehittämisen tukena monia laatukriteeristöjä, joita on kehitetty erilaisille toteutuksille ja tarjontoihin. Tutustu ennen laatukriteeristön valitsemista ARENEn suosituksiin laatukriteerien soveltamisesta ja laadunvarmistuksesta ammattikorkeakoulujen yhteisessä opintotarjonnassa.

    Verkkototeutusten laatukriteerit on laadittu eAMK-hankkeessa varmistamaan ammattikorkeakoulujen ja CampusOnline.fi verkko-opintojen laatua. Nämä kriteerit ovat käytössä myös hamkin verkkototeutusten kehittämistyössä. Laatukriteerit koostuvat 11 teemasta ja niihin liittyvistä laadukkaan toteutuksen ominaisuuksista. Kriteerit kertovat, miten nämä ominaisuudet ilmenevät suunnittelun ja toteutuksen aikana. Voit hyödyntää kriteerejä monin eri tavoin, kuten toteutuksen suunnittelussa ja kehittämisessä sekä opiskelijapalautteiden keräämisessä.

    Digivisiossa on laadittu digipedagogiikan laatukriteerit tukemaan korkeakouluja laadukkaan koulutustarjonnan tuottamisessa jatkuvan ja joustavan oppimisen tarjottimelle. Kriteereissä on viisi teemaa: tutkimusperustaisuus, monimuotoisuus, modulaarisuus, saavutettavuus ja käytettävyys. Kriteereitä kehitetään korkeakoulujen kanssa yhteistyössä.

    HAMKin sisäisen auditoinnin yhteydessä on laadittu “HAMK Learn selkeäksi -laatukriteerit“. Työtilojen sisäisen auditoinnin taustalla oli eri yhteyksissä saatu opiskelijapalaute sekä työtilojen yhtenäisyyden edistäminen korkeakoulun tasolla. Tarkastelun kohteena olivat erityisesti työtilojen selkeys, käytettävyys ja saavutettavuus. 

    HyFlex-laatukriteerit on laadittu tukemaan joustavaa opetusta ja oppimista. HyFlex eli Hybrid Flexible -toteutuksella opiskelija voi vaihdellen oman valintansa mukaan osallistua opetukseen läsnä, etänä samanaikaisesti tai etänä eriaikaisesti. Kriteerit sisältävät eAMK-hankkeessa luodut verkkototeutuksen kriteerit muokattuna.

    Erityisesti avoimessa opetuksessa ja oppimisessa sovellettava avoimen oppimisen laatukriteeristö on tarkoitettu avuksi avoimen oppimateriaalin ja opetuksen tekijöille. Ohjeistus määrittelee avoimelle oppimateriaalille viisi kriteeriä: sisältö, oppimis- ja opetusmenetelmät, käytettävyys ja saavutettavuus, löydettävyys ja jakaminen, elinkaari ja muokattavuus.

    Miten käytät laatukriteereitä opintojen suunnittelussa ja kehittämisessä?

    1. Moduulitiimin kanssa yhdessä tai itsenäisesti toteutuksen suunnittelun aikana tsekkauslistana, jolloin oleelliset asiat tulevat suunniteltua ja toteutettua käytännössä.
    2. Moduulitiimin kanssa yhdessä tai itsenäisesti aiemman toteutuksen arvioinnissa toteutuksen jälkeen. Saat kehittämiskohteet seuraavalle toteutukselle.
    3. Tule hakemaan ideoita ja hyviä käytänteitä Laadukas moduulitoteutus työpajaan (vaatii kirjautumisen), jossa laatukriteereitä käytetään itse- ja vertaisarvioinnin välineenä. Työpajasta voit poimia mukaasi uusia ideoita sekä oman toteutuksen kehittämiskohteet.

    Lataa itsellesi sähköisesti täytettävä pdf-lomake, jonka avulla voit arvioida laatukriteerien toteutumisen. Voit tehdä lomakkeisiin muistiinpanoja.
    eAMK-verkkototeutusten laatukriteerit: suunnittelu (PDF-tiedosto.)
    eAMK-verkkototeutusten laatukriteerit: toteutus (PDF-tiedosto.)

    Osaamisen näyttäminen

    Hamkilainen voi näyttää osaamisensa HAMKin Digiajan pedaosaaja -osaamismerkillä (avautuu uuteen ikkunaan).

    Kokonaisuuden sisältö

    • Laadukas moduulitoteutus
    • Laatukriteeristöt
    • Luonnos – blueprint
    • Käsikirjoitus – Storyboard
    • Toteutuksen suunnittelun ja rakentamisen vaiheet
    • Palaute ja kehittäminen

    Päivitetty 6 kuukautta sitten
    Kategoriat: Opetuksen suunnittelu, Verkko-opetus
    Avainsanat: 24/7, eAMK, laatukriteerit, moduulitoteutus, Opettaja, opetus, Saavutettavan opetuksen suunnittelu (UDL)
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
    • MOOCien suunnittelu ja rakentaminen HAMKissa 
    • HyFlex-laatukriteerit
    • Hybridiopetus – samanaikaisesti etänä ja läsnä
    • Nonstop-toteutus – joustavasti omaan tahtiin

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

    Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. Jatkamalla sivuston käyttöä ilman asetusten muuttamista hyväksyt evästeiden käytön.HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA