Laatukriteeristöt
Sisältö
Erilaiset laatukriteeristöt
HAMKissa on käytössä oppimisen suunnittelun, toteuttaminsen ja kehittämisen tukena monia laatukriteeristöjä, joita on kehitetty erilaisille toteutuksille ja tarjontoihin. Tutustu ennen laatukriteeristön valitsemista ARENEn suosituksiin laatukriteerien soveltamisesta ja laadunvarmistuksesta ammattikorkeakoulujen yhteisessä opintotarjonnassa.
Verkkototeutusten laatukriteerit on laadittu eAMK-hankkeessa varmistamaan ammattikorkeakoulujen ja CampusOnline.fi verkko-opintojen laatua. Nämä kriteerit ovat käytössä myös hamkin verkkototeutusten kehittämistyössä. Laatukriteerit koostuvat 11 teemasta ja niihin liittyvistä laadukkaan toteutuksen ominaisuuksista. Kriteerit kertovat, miten nämä ominaisuudet ilmenevät suunnittelun ja toteutuksen aikana. Voit hyödyntää kriteerejä monin eri tavoin, kuten toteutuksen suunnittelussa ja kehittämisessä sekä opiskelijapalautteiden keräämisessä.
Digivisiossa on laadittu digipedagogiikan laatukriteerit tukemaan korkeakouluja laadukkaan koulutustarjonnan tuottamisessa jatkuvan ja joustavan oppimisen tarjottimelle. Kriteereissä on viisi teemaa: tutkimusperustaisuus, monimuotoisuus, modulaarisuus, saavutettavuus ja käytettävyys. Kriteereitä kehitetään korkeakoulujen kanssa yhteistyössä.
HAMKin sisäisen auditoinnin yhteydessä on laadittu “HAMK Learn selkeäksi -laatukriteerit“. Työtilojen sisäisen auditoinnin taustalla oli eri yhteyksissä saatu opiskelijapalaute sekä työtilojen yhtenäisyyden edistäminen korkeakoulun tasolla. Tarkastelun kohteena olivat erityisesti työtilojen selkeys, käytettävyys ja saavutettavuus.
HyFlex-laatukriteerit on laadittu tukemaan joustavaa opetusta ja oppimista. HyFlex eli Hybrid Flexible -toteutuksella opiskelija voi vaihdellen oman valintansa mukaan osallistua opetukseen läsnä, etänä samanaikaisesti tai etänä eriaikaisesti. Kriteerit sisältävät eAMK-hankkeessa luodut verkkototeutuksen kriteerit muokattuna.
Erityisesti avoimessa opetuksessa ja oppimisessa sovellettava avoimen oppimisen laatukriteeristö on tarkoitettu avuksi avoimen oppimateriaalin ja opetuksen tekijöille. Ohjeistus määrittelee avoimelle oppimateriaalille viisi kriteeriä: sisältö, oppimis- ja opetusmenetelmät, käytettävyys ja saavutettavuus, löydettävyys ja jakaminen, elinkaari ja muokattavuus.
Miten käytät laatukriteereitä opintojen suunnittelussa ja kehittämisessä?
- Moduulitiimin kanssa yhdessä tai itsenäisesti toteutuksen suunnittelun aikana tsekkauslistana, jolloin oleelliset asiat tulevat suunniteltua ja toteutettua käytännössä.
- Moduulitiimin kanssa yhdessä tai itsenäisesti aiemman toteutuksen arvioinnissa toteutuksen jälkeen. Saat kehittämiskohteet seuraavalle toteutukselle.
- Tule hakemaan ideoita ja hyviä käytänteitä Laadukas moduulitoteutus työpajaan (vaatii kirjautumisen), jossa laatukriteereitä käytetään itse- ja vertaisarvioinnin välineenä. Työpajasta voit poimia mukaasi uusia ideoita sekä oman toteutuksen kehittämiskohteet.
Lataa itsellesi sähköisesti täytettävä pdf-lomake, jonka avulla voit arvioida laatukriteerien toteutumisen. Voit tehdä lomakkeisiin muistiinpanoja.
eAMK-verkkototeutusten laatukriteerit: suunnittelu (PDF-tiedosto.)
eAMK-verkkototeutusten laatukriteerit: toteutus (PDF-tiedosto.)
Osaamisen näyttäminen
Hamkilainen voi näyttää osaamisensa HAMKin Digiajan pedaosaaja -osaamismerkillä (avautuu uuteen ikkunaan).