• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Teamsin keskustelut ja puhelut
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut ja puhelut
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu

Hybriditapaamisen suunnittelu


Kuuntele

Hybriditapaamisen suunnittelu

bannerikuva suunnittelu

Sisältö


    Kuuntele

    Vuorovaikutteisen ja yhdenvertaisen hybriditilanteen onnistumisen varmistamiseksi suunnittele eri ryhmien toiminta etukäteen. Voit käyttää apuna helposti silmäiltävää taulukkoa, joka etenee aiheittain ja eri osallistumistapojen toiminta on näkyvissä. Voit myös halutessasi lisätä yhden sarakkeen, johon kokoat tarvittavat työkalut.

    Aihe Vastuuhenkilö/opettaja Läsnä Etänä samanaikaisesti Etänä eriaikaisesti
    Ennen tilaisuutta Varaa kamera, hybridisalkku ja gimbaali.
    Tiedota ja lähetä kysely osallistujista (läsnä, etänä).
    Tsekataan yhdessä toiminta, tilat & roolit.
    Tilat kuntoon klo 11.30. Kamera ja mikit, yhteyksien testaus.
    Ilmoittautuminen ja valmistautuminen tapaamiseen. Ilmoittautuminen ja valmistautuminen tapaamiseen Ilmoittautuminen ja valmistautuminen tapaamiseen
    12.00–12.15
    Check-in
    Tilan toiminnat & järjestelyt, Zoom avaus, kamera ja mikit. Tervehtiminen tilassa, etänä olevia, kamerat. Yhteyden testaus, nimet profiilissa & kamerat.
    Tervehtiminen, Zoom
    Tilaisuuden ohjelma, linkitykset aineostoihin ja työskentelyyn, Teams.
    12.15–12.30 
    Virittäytyminen 
    Virittäytyminen – ankkurointi hetkeen, Mindfulness-harjoitus mieli.fi sivustolta., Mindfulness-harjoitus yhteisessä tilassa.
    Kommentointi puhe.
    Mindfulness-harjoitus
    samanaikaisesti etänä, Zoom.
    Kommentointi puhe tai chat.
    Mindfulness-harjoitus itsenäisesti.
     
    Kommentointi Teams viesti.
    12.30–13.00 
    Mentoritoiminta
    Digipedamentorin työnkuva ja rooli.
     
    Rakentavan keskustelun pelisäännöt & Erätaukomenetelmä. 
     
    Kirjataan yhteiskeskustelu Miroon.
    Osallistuja näkevät tilan näytöltä.

    Kommentit puheenvuoroina.
    Pariporinat tilassa.
    Yhteiskeskustelu läsnä ja etänä, puheenvuorot.

    Osallistuja näkevät Zoomin jaetulta näytöltä.
    Kommentit chat/puheenvuoro.
    Pariporinat verkossa. 
    Yhteiskeskustelu, puheenvuorot, Zoom.
    Oma pohdinta & 
    katsoo tallenteen yhteiskeskustelusta.

    Tutustuu keskustelun koontiin Mirossa ja lisää omat kommentit.

    13.00-13.45 
    Kampuskierros
    Kampuksen henkilökunta/digepeda-mentori esittelee (Zoom, puhelin ja gimbaali).
     
    Varmistetaan, että etänä olevat näkevät, kuulevat ja seurataan viestejä. 
    Kulkeminen kierroksella 
    mukana.
     
    Kommentointi puheenvuorona.
    Osallistujat osallistuvat Zoomin välityksellä.

    Kommentointi puheenvuorona.

    Kampukseen tutustuminen tallenteen avulla.
     
    Kommentointi, Teams viesti.
    14.00–15.00 
    Mentoritoiminta
    Digpedamentorin mentorointiprosessi & uuden työntekijän perehdytys..  Pariporinat, omien oivallusten kirjoittaminen Yhteiskeskustelu, kirjuri kirjaa muistiin Miroon.  Pariporinat verkossa, omien oivallusten kirjoittaminen
    Osallistuminen yhteiskeskusteluun, Zoom.
    Oma pohdinta & 
    Tallenne yhteiskeskustelusta.

    Reflektio oma & yhteinen. 

    14.50–15.00
    Check-out
    Päivä päätös ja sopiminen jatkotyöskentelystä. Tervehdykset ja kommentit puhe tai chat. Tervehdykset ja kommentit puhe tai chat. Tervehdykset ja kommentit Teams
    Esimerkki hybriditapaamisen suunnittelusta

    Hybridiopetuksen ja -työskentelyn taidot ja tavat –hankketta koordinoi Suomen eOppimiskeskus. Hanketta rahoittaa Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Osatoteuttajina toimivat Hämeen ammattikorkeakoulu ja Koulutuskuntayhtymä Tavastia.

    hott-hankkeen toimijoiden logot.

    Päivitetty 1 kuukausi sitten
    Kategoriat: Opetuksen suunnittelu
    Avainsanat: hott, hybridi, hybriditapaaminen, Opettaja, verkko-opetus, verkkotapaamiset
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Arenen suositukset tekoälyn hyödyntämisestä ammattikorkeakouluille
    • MOOC-tarjonnan käyttötarkoitukset ja kriteerit
    • Blogikirjoituksia hybridiopetuksen- ja työskentelyn aihepiiristä
    • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
    • HAMKin avoimen oppimisen ja oppimateriaalin periaatteet 

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.