• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Blogikirjoituksia hybridiopetuksen- ja työskentelyn aihepiiristä


Kuuntele

Blogikirjoituksia hybridiopetuksen- ja työskentelyn aihepiiristä

bannerikuva suunnittelu

Sisältö


    Kuuntele

    Hybridiopetuksen ja -työskentelyn taidot ja tavat -hankkeen (HOT) tarkoituksena on vahvistaa saavutettavasti ja hybridisti toteutuvassa opiskelussa, opettamisessa ja ohjauksessa tarvittavia digipedagogisia taitoja.

    Hybridiopetuksella tarkoitetaan tässä hankkeessa lähi- ja etäopetuksen erilaista joustavaa yhdistelyä. Onnistuakseen hybridiopetus edellyttää digitaalisten etätyöskentely-ympäristöjen ja niiden teknisten työkalujen käytön osaamista sekä oikeanlaista pedagogista soveltamista.

    Hankkeessa tuotettuja artikkeleita, materiaaleja ja blogipostauksia

    Valokuva hybriditilanteesta. Henkilöitä kampuskierroksella, kierrosta kuvataan puhelimella ja gimbaalilla.
    • Kullaslahti, J., Saarela, M. & Tuukkanen, T. (2021) Kohti joustavia hybridityöskentelyn malleja (Infograafi).
    • Kullaslahti, J., Niemelä, E. & Tuukkanen, T. (2022). Lukuvinkkejä hybridiopetuksen muotoiluun ja toteutukseen. Digi-HAMK blogi 3.10.2022.
    • Kullaslahti, J., Saarela, M. & Tuukkanen, T. (2022). Hybridisti ja joustavasti – uusia toteutusmalleja korkeakoulutukseen. HAMK Beat, 14.3.2022.
    • Niemelä, E. (2022). Tiloja monipuolisen hybridiopetuksen tueksi. Digi-HAMK blogi, 17.8.2022.
    • Niemelä, E. (2022) Suunnittelun lähtökohdaksi yhdenvertainen verkko-oppimiskokemus. Digi-HAMK blogi 24.8.2022.
    • Saarela, M. & Tuukkanen, T. (2022). Systemaattista saavutettavuuden kehittämistä HAMKssa. Etäopetuksen päivä 4.11.2022.
    • Saarela, M. & Kullaslahti, J. (2022). HyFlex-toteutusten muotoilun haasteet ja mahdollisuudet. SeOppi-lehti (1), Suomen eOppimiskeskus ry, 16-17.
    • Kullaslahti, J. & Niemelä, E. (2022). Näkökulmia hybridiopetukseen -esitys.
    • Saarela, M. (2022). Saavutettava materiaali -esitys.
    • Saarela, M. (2022). Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä (Infograafi)
    • Saarela, M. (2022). Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä (tekstiversio).
    • Kosova-Alija, M. (2023). Hyvin suunniteltu hybridiopetus oikeanlaisine tiloineen palvelee opiskelijoita. HAMK Unlimited Professional, 26.1.2023.
    • Saarela, M. (2023). Osallisuuden kokemus ja vuorovaikutus hybriditiimissä – tuloksia etätiimien työskentelykulttuurin muotoilusta. Teknologiailtapäivä 25.1.2023.
    • Kullaslahti, J. (2023). Pedagogisia näkökulmia hybridiopetukseen​. Teknologiailtapäivä 25.1.2023.
    • Niemelä, E. (2023). Gimbaali testissä kampuskierroksella. Digi-HAMK blogi, 3.2.2023.
    • Hankkeessa tuotetut HAMKin Digipedaohjeet

    Hybridiopetuksen ja -työskentelyn taidot ja tavat –hankketta koordinoi Suomen eOppimiskeskus. Hanketta rahoittaa Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Osatoteuttajina toimivat Hämeen ammattikorkeakoulu ja Koulutuskuntayhtymä Tavastia.

    Logojono

    Päivitetty 2 viikkoa sitten
    Kategoriat: Opetuksen suunnittelu
    Avainsanat: hott, hybridi, hybridiopetus, hybriditila, Opettaja, opetus, Saavutettavan opetuksen suunnittelu (UDL), UDHL, udl, verkko-opetus, Verkko-opiskelu, verkkotapaamiset, Verkkotapahtuma
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • MOOC-tarjonnan käyttötarkoitukset ja kriteerit
    • Hybridiopetus – samanaikaisesti etänä ja läsnä
    • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
    • Moduulitoteutuksen suunnittelun vaiheet
    • Palaute ja kehittäminen

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.