• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

MOOC-tarjonnan käyttötarkoitukset ja kriteerit


Kuuntele

MOOC-tarjonnan käyttötarkoitukset ja kriteerit

bannerikuva suunnittelu

Sisältö


    Kuuntele

    Alla on esitetty hamkilaiset MOOC-toteutusten käyttötarkoitukset ja kriteerit.

    MOOCien käyttötarkoitukset HAMKssa

    • toisen asteen opiskelijoille suunnatut ”kurkistuskurssit” .
    • valintaväyläkurssit korkeakouluopintoihin todistusvalinnan ja pääsykokeen sijasta/vaihtoehtona.
    • ammatillisen osaamisen täydentämiseen tarjotut kurssit.
    • tutkimusyksiköiden ja tutkimusalueiden vaikuttavuuden lisääminen sekä näkyväksi tekeminen laajemmalle yleisölle.
    • yhteiskunnallinen vaikuttavuus esim. kestävä kehitys.

    MOOC-kriteerit

    • M (Massive)
      • Kurssin osallistujamäärä on rajoittamaton eli ilmoittautuneiden määrällä ei ole ylärajaa.
        • Kurssi skaalautuu isolle opiskelijamäärälle.
        • Kurssin ajatellaan kiinnostavan useita kohderyhmiä.
    • O (Open)
      • Kurssi on kaikille avoin eli kurssille voi osallistua kuka tahansa.
        • Osallistumisoikeutta ei ole rajattu tietyille kohderyhmille, esimerkiksi HAMKin tai tiettyjen korkeakoulujen opiskelijoille tai muulle rajatulle ryhmälle kuten opettajille. 
      • Kurssille ei ole pääsyvaatimuksia.
        • Voidaan kuitenkin suositella edeltävää osaamista.
      • Opiskelija ei tarvitse HAMKin käyttäjätunnusta, mutta tarvitsee tunnuksen, jolla itserekisteröityy verkkokurssin opiskelijaksi.
      • Kurssin voi opiskella maksutta. Todistukset ja opintosuoritukset voivat olla maksullisia.
    • O (Online)
      • Kurssi on verkkokurssi eli kurssin voi tehdä kokonaan verkossa.
      • Mahdollisimman joustava opintojen aloitus.
        • Opiskelija voi aloittaa kurssin tietyn ajanjakson aikana.
        • Ilmoittautuminen Avoimen amkiin kurssin lopuksi opiskelijoille, joiden kurssitehtävät ovat hyväksyttyjä.
      • Mahdollisemman joustava opiskeluaikataulu.
      • Materiaalit ovat kaikkien saatavilla ts. materiaaliin pääsy ei edellytä HAMKin käyttäjätunnusta.
    • C (Course)
      • Oppimateriaalin lisäksi sisältää aktiivista työskentelyä/tehtäviä tavoitteiden saavuttamiseksi ja suoritusmerkinnän saamiseksi
      • Kurssi on opintopisteytetty ja laajuudeltaan 2-5 op.
      • Kurssi on HAMKin virallisessa tarjonnassa.
        • Opiskelija saa halutessaan virallisen opintosuorituksen ilmoittautumalla kurssin lopuksi avoimeen amkiin ja maksamalla opintomaksun.
        • Opiskelija voi halutessaan sisällyttää kurssin HAMKin tutkintoon (vähintään vapaasti valittaviin opintoihin).
        • EQF-taso on määritelty ja osaamistavoitteet sen mukaiset
        • Kurssi voi olla osa moduulia.

    Tausta-aineisto

    Digicampus. 2022. MOOC-kurssien kriteerit https://dc-help.digicampus.fi/fi/support/solutions/articles/101000426065-mooc-kurssien-kriteerit

    Koivumaa, M. & Dementjeff. N. 2022. Mikä on MOOC? Esitys Digipedagogiikan studiossa: Avoimen oppimisen hyvät käytänteet ja katsaus MOOCeihin korkeakoulu­kentällä 20.9. https://digivisio2030.fi/tapahtuma/avoimen-oppimisen-hyvat-kaytanteet-ja-katsaus-mooceihin-korkeakoulukentalla/

    Pajarre, E. 2022. Selvitys: Kansainväliset digipedagogiikan vertaisarvioinnit, Digivisio 2030. https://digivisio2030.fi/julkaisut/kansainvaliset-digipedagogiikan-vertaisarvioinnit/

    Päivitetty 3 päivää sitten
    Kategoriat: Opetuksen suunnittelu
    Avainsanat: avoin, käyttötarkoitukset, kriteeristö, kriteerit, Massive Open Online Course, MOOC, verkkokurssi
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Blogikirjoituksia hybridiopetuksen- ja työskentelyn aihepiiristä
    • Hybridiopetus – samanaikaisesti etänä ja läsnä
    • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
    • Moduulitoteutuksen suunnittelun vaiheet
    • Palaute ja kehittäminen

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.