• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä


Kuuntele

Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä

bannerikuva_saavutettavuus

Sisältö


    Kuuntele

    Sitoutuminen – Miksi oppia?

    • ITSESÄÄTELY: Tarjoa opiskelijoille mahdollisuus valita joustavasti elämäntilanteeseensa ja oppimistyyliinsä soveltuva f2f, samanaikainen tai eriaikainen toteutustapa.
    • Osallista f2f, samanaikaiset ja eriaikaiset opiskelijat valitsemaan toteutuksessa käsiteltäviä aiheita ja tekemään itsenäisiä valintoja esim. vaihtoehtoisten aineistojen sekä tehtävien suhteen.
    • Ohjaa opiskelijatiimejä tekemään työskentelyyn sitouttava tiimisopimus ja tarjoa työskentelyprosessin aikana tiimiivalmennusta esim. ristiriitojen ratkaisemiseen.
    • Motivoi opiskelijoita tekemään parhaansa.
    • MIELENKIINNON HERÄTTÄMINEN JA YLLÄPITÄMINEN: Muotoile mielenkiintoisia ja tarkoituksenmukaisia oppimistehtäviä f2f, samanaikaisille ja eriaikaisille opiskelijoille esim. yhdistämällä kurssin sisältö ja tehtävänannot työelämän kokemuksiin.
    • Kommunikoi tasapuolisesti f2f, samanaikaisten ja eriaikaisten opiskelijoiden kanssa, käytä sukupuolineutraalia kieltä ja inklusiivisia esimerkkejä (rotu/kulttuuri jne.).
    • Tee esityksesi aikana kohdistettuja kysymyksiä f2f, samanaikaisille ja eriaikaisille opiskelijoille ja huomioi heidän vastauksensa.
    • Kun teet kyselyjä, esim. Forms, pidä vastausaikaa auki niin kauan, että kaikki opiskelijat ovat päässeet vastaamaan ja/tai kommentoimaan​.
    • Minimoi uhat ja häiriötekijät oppimisympäristössä.
    • Huomioi ajoissa opiskelijoiden sitoutumishaasteet ja riittävä tekninen osaaminen​.

    Esittämisen ja havainnollistamisen keinot – Mitä oppia?

    • ORIENTOIVA KOKONAISKUVA: Auta opiskelijaa hahmottamaan kokonaiskuva f2f, samanaikaisista ja eriaikaisista toteutuksista tarjoamalla aikataulut, aineistot, harjoitukset ja oppimistehtävät Moodle -oppimisympäristössä.
    • Tuo luentojen sisältöä havainnollistavat esitysaineistot, esim. PowerPoint-diat, opiskelijoiden saataville vähintään päivää ennen opetustapahtumaa.
    • KOHDENNUS: Ohjaa opiskelijoita kohdennetusti erilaisten toteutusmuotojen sisällöistä ja tehtävistä esim. Moodlen -ryhmittelytyökaluilla ja tekstitetyillä johdanto-videoilla.
    • Kun tallennat opetustasi, kohdista puhettasi suoraan vuoroin f2f ja samanaikaisesti ja myös eriaikaisesti opiskeleville.
    • SISÄLLÖN JÄSENTÄMINEN: Tuo oppimisympäristöön sanastot termeistä ja käsitteistä
    • Havainnollista  sisältöjä monipuolisesti, esimerkiksi käyttäen grafiikkaa, videoita, tekstejä, kuviota, käsitekarttoja.
    • Jäsennä ja korosta oppimissisällöistä tärkeimpiä malleja ja käsitteiden välisiä suhteita.
    • MONIKANAVAISUUS: Tallenna luennot ja jaa ne oppimisympäristössä (video tai podcast)
    • Kerro opiskelijalle mahdollisuudesta saada kurssikirja digitaalisena versiona (esitys 2-3 kk ennen toteutusta kirjaston kautta Celiaan).
    • Infoa tarjolla olevasta avustavasta teknologiasta, esim. erilaisista tekstistä puheeksi -ohjelmistovaihtoehdoista (syventävä lukuohjelma, Readspeaker jne.).
    • Tarjoa tekstivastikkeet auditiivisille ja visuaalisille aineistoille, esim. pysyvämpien videoiden tekstitykset.
    • Anna oppimistehtävistä havainnollistavat ohjeet useammalla tavalla, esim. tarjoamalla vaativista tehtävistä malliratkaisuja.
    • Sisällytä toteutuksiin excursioita.

    Toiminnan ja osaamisen ilmaisutavat – Millä tavoin oppia?

    • TOTEUTUKSET: Mahdollista opiskelijalle oppimistyylinsä mukaisten ja elämäntilanteeseen soveltuvien toteutusten valinnan mahdollisuus.
    • Ohjaa opiskelijatiimejä optimoimaan kaikkien tiimiläisten kannalta tehokkaita yhdessä työskentelytapoja.
    • Sisällytä toteutukseen toteutusrajat ylittävää työskentelyä, esim. tuotosten ristiinkommentointi f2f, samanaikaisesti ja eriaikaisesti opiskelevien kesken.
    • HARJOITUKSET: Muotoile sisältöjen harjoitteluun valinnaisia käytännönläheisiä harjoituksia ja tehtäviä toteutettavaksi f2f, samanaikaisessa ja eriaikaisessa oppimisympäristöissä.
    • Anna harjoituksista selkeää ja täsmällistä palautetta, joka ohjaa opiskelijaa asettamaan itselleen tavoitteita ja kehittämään oppimisstrategioita.
    • TEHTÄVÄNANNOT: Muotoile tehtävänannot soveltuviksi f2f, samanaikaisiin ja eriaikaisiin toteutuksiin.
    • Jäsentele tehtäväksiannot selkeästi ja otsikoi ne.
    • Varaa oppimistehtäville riittävästi aikaa.
    • ARVIOINTI JA PALAUTE: Anna opiskelijoille mahdollisuus valita, kuinka he haluavat saada palautetta oppimistehtävistä (esim. suullinen tai kirjallinen palaute).
    • Anna oppimistehtävistä selkeää ja täsmällistä palautetta.
    • Salli opiskelijoiden palauttaa tehtäviä uudelleen ja mahdollista joustavat palautuspäivät laajemmissa oppimistehtävissä.
    • Sisällytä itsereflekointi, itsearviointi ja erityisesti ryhmätehtävissä vertaisarviointi osaksi toteutusta.
    • OPPIMISEN SEURANTA: Tarjoa opiskelijalle mahdollisuus seurata omaa edistymistä oppimisympäristöstä ja opintotietojärjestelmästä.

    Hybridiopetuksen ja -työskentelyn taidot ja tavat –hankketta koordinoi Suomen eOppimiskeskus. Hanketta rahoittaa Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Osatoteuttajina toimivat Hämeen ammattikorkeakoulu ja Koulutuskuntayhtymä Tavastia.

    Logojono

    Päivitetty 3 kuukautta sitten
    Kategoriat: Saavutettavuus
    Avainsanat: digipedagogiikka, hott, hybridi, hybridiopetus, Saavutettavan opetuksen suunnittelu (UDL), UDHL
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • HAMK EXAM system accessibility statement
    • HAMKin EXAM-järjestelmän saavutettavuusseloste
    • Miten parannan tekstini saavutettavuutta oppimateriaaleissa ja ohjeissa?
    • Kuuloon, näköön ja motoriikkaan liittyvien haasteiden huomioiminen verkko-opetuksessa
    • Erilaisten opiskelijoiden huomioiminen verkko-opetuksessa

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.