• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?


Kuuntele

Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?

bannerikuva suunnittelu

Sisältö


    Kuuntele

    Useimmille nonstop tarkoittaa tauotta, keskeytymättä ympäri vuorokauden tai vuoden tapahtuvaa toimintaa. Koulutusten osalta tämä tarkoitta yleensä jatkuvaa mahdollisuutta ilmoittautua ja joustavaa opintojen aloitusta. Tavanomaisten verkko-opintojaksojen ohella CampusOnline portaalissa on ammattikorkeakoulujen opiskelijoille tarjolla nonstop-opintojaksoja.  

    Nonstop-opintojaksolle on tyypillistä: 

    • opiskelija voi aloittaa opiskelun joustavasti toteutuksen aukioloaikana 
    • toteutuksella on oma selkeästi ilmoitettu alkamis- ja päättymispäivä 
    • toteutuksen opiskelijamäärää voidaan rajoittaa 
    • opiskelijan opiskeluaikaa voidaan rajoittaa esim. neljä viikkoa aloituspäivästä 
    • suoritusaika ei useinkaan noudata perinteisiä lukukausirajoja 
    • opiskella voi ympärivuorokauden ja osittain tai kokonaan omaan tahtiin 
    • toteutuksella voi olla yksilö- ja ryhmätehtäviä 
    • toteutuksella voi olla monenlaista vuorovaikutusta 
    • ohjausta ja palautetta sekä tukea on saatavissa koko opintojakson ajan 
    • arvioinnin osalta noudatetaan samoja periaatteita kuin muillakin opintojaksoilla. 

    Käytännön vinkkejä opettajalle: 

    • yhtenä oppimistehtävänä on opiskelijan omien tavoitteiden ja aikataulun laatiminen 
    • laadi selkeät ohjeet tehtäville ja työskentelylle, ajankäytölle sekä arvioinnille 
    • ilmoita etukäteen säännölliset ohjausajat verkossa esim. kerran viikossa tunnin verkkotapaaminen zoomissa 
    • voit pyytää opiskelijaa ilmoittautumaan ohjaustapaamiseen (esim. Moodlen valintatyökalu) 
    • voit pyytää etukäteen aiheen, johon opiskelija haluaa ohjausta 
    • ilmoita etukäteen, milloin arvioit oppimistehtäviä ja annat palautetta esim. kahden viikon välein 
    • ilmoita etukäteen, jos olet poissa/vapaalla ja et ole tavoitettavissa 
    • kerro, miten olet tarvittaessa tavoitettavissa 
    • hyödynnä automaattisia viestejä esim. opiskelijan aloittaessa opinnot 
    • hyödynnä erilaisia testejä ja automaattisia tehtäviä laajempien oppimistehtävien rinnalla 
    • hyödynnä oppimisanalytiikkaa opiskelijoiden etenemisen seurannassa 
    • ota käyttöön Moodlessa opiskelun edistymisen seuranta aktiviteeteissa ja materiaaleissa sekä ohjaa opiskelijat seuraamaan omaa etenemistään. 

    Lisää materiaalia ja vinkkejä:

    • eAMK-hankkeen webinaari Suurryhmien verkkototeutuksen suunnittelu (kesto 60 min.) 
    • Non-stop-toteutukset lisäävät joustavuutta opintoihin (Digi-HAMK blogi)
    • Toimiva rytmitys on avain laadukkaaseen non-stop –toteutukseen (Digi-HAMK blogi)
    • Totutuista tavoista eTotsuun (HAMKBeat)
    • Rohkeasti uuden äärellä. SAMKin Jatkuvan oppimisen digitaaliset kärkijoukot (Satakunnan ammattikorkeakoulun julkaisu)
    • Itsenäisesti suoritettavat joustavat toteutukset tutkintoon kuuluvissa viestintä- ja kieliopinnoissa (TLC blogi, Tampereen yliopisto & Tampereen ammattikorkeakoulu)
    • Pieneksi palasteltua verkko-opiskelua HUBSin 24H Online -kirjaston minikursseilla (TAMK-blogi)
    • Nonstop-opintojakso. (Oamk_telulainen)

    Päivitetty 2 kuukautta sitten
    Kategoriat: Opetuksen suunnittelu
    Avainsanat: nonstop, oppimistehtävä, Työskentely ja ohjaus, verkko-opetus, Verkko-opiskelu
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • MOOC-tarjonnan käyttötarkoitukset ja kriteerit
    • Blogikirjoituksia hybridiopetuksen- ja työskentelyn aihepiiristä
    • Hybridiopetus – samanaikaisesti etänä ja läsnä
    • Moduulitoteutuksen suunnittelun vaiheet
    • Palaute ja kehittäminen

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.