• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Moduulitoteutuksen suunnittelun vaiheet
          • Opetuksen suunnittelu ja valmistelu Pepissä ja Moodlessa
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moduulin suunnittelu ja toteutus
          • Toteutuksen rakentaminen työtilaan
          • Käsikirjoitus – Storyboard
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Osaamismerkit HAMKissa
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodlen tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoomin pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Näytä kaikki
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoomin ääni- ja videoasetukset
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Moodle-valmennukset
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
          • Näytä kaikki
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoomin pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Teams-ohjeet
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Näin teet dokumentistasi saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Työyhteisöviestintä
          • Moodlen keskustelualue
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Näin teet dokumentistasi saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Forms – työkalu lomakkeiden luontiin -valmennus
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • OneDrive for Businessin tiedostojen hallinnointi
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage-palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura videon jakaminen
          • Etäsession tallennus Teamsissa ja videon jakaminen Streamin kautta
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Businessin tiedostojen hallinnointi
          • Näytä kaikki

UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä

Kaikille soveltuvan opetuksen suunnitteluperiaatteet.


Kuuntele

UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä

Sisältö


    Kuuntele

    Merja Saarela

    Universal Design for Learning (UDL) tarkoittaa vapaasti määriteltynä kaikki opiskelijat huomioivaa opetuksen suunnittelua. Jokaisella meillä on erilaisia vahvuuksia ja heikkouksia erilaisilla älykkyyden osa-alueilla: kielellisyys, loogismatemaattisuus, visuo-spatiaalisuus, musikaalisuus, jne. Oppimistyylit ja mieltymykset ovat erilaisia. Osa kokee oppivansa parhaiten kuuntelemalla, osa näkemällä, osa tekemällä ja suurin osa hyödyntää jossain määrin kaikkia edellisiä. Oppimiskokemusta muokkaavat myös erilaiset elämäntilanteet, kielelliset ja kulttuuriset taustat sekä mahdolliset pysyvät tai tilapäiset oppimisvaikeuksia aiheuttavat liikkumis- ja toimimisesteet. Erilaisuudesta johtuen vastaanotamme, käsittelemme ja tallennamme tietoa muistiin yksilöllisesti ja yksilöllisiä käyttötarkoituksia varten. Parhaat oppimiskokemukset ja -tulokset mahdollistuvat opiskelijalle, kun opetuksen suunnittelija huomioi jo suunnitteluvaiheessa:  

    1. oppijoiden potentiaalisen erilaisuuden, 
    2. saavutettavien esitysaineistojen, oppimateriaalien, oppimisympäristöjen ja vaihtoehtoisten oppimistehtävien rakentamisen,
    3. mahdollisuudet oppimista avustavan teknologian käyttöön. 

    UDeL viitekehys tarjoaa systemaattisen lähestymistavan opetuksen suunnittelemiseksi viestinnällisesti ja pedagogisesti saavutettavaksi siten, että mahdollisimman monilla opiskelijoilla on mahdollisuus hyödyntää omaa ainutlaatuista lahjakkuus- ja oppimispotentiaaliaan parhaalla mahdollisella tavalla. UDL-näkökulmasta erilaisuus tulee huomioiduksi kolmen pääperiaatteen kautta (Kuva 1): 

    1. Oppimiseen sitoutuminen (Engagement). Henkilökohtaista kiinnostusta, oppimisprofiilia ja osaamista tukevat yksilölliset materiaali-, työskentelytapa- sekä tehtävävalinnat luovat perustan oppimiseen sitoutumiselle koko oppimisprosessin ajan. Oma sitoutuminen vahvistaa aivoissa affektiivisen verkon aktivoitumista – miksi oppia. 
    2. Opittavan aineksen esittäminen useammalla tavalla (Representation). Esittämällä informaatio ja sisällöt useammalla tavalla, monikanavaisesti, varmistetaan pääsy opittavaan ainekseen. Tällöin aivoissa aktivoituu tunnistava verkosto – mitä oppia. 
    3. Monenlaiset toiminta- ja ilmaisutavat (Action and Expression). Mahdollistamalla tehtävänannoissa eri tavoin strategisesti ja tavoitesuuntautuneille opiskelijoille vaihtoehtoja osaamisensa ilmaisemiseen, aktivoidaan aivojen strateginen verkosto – kuinka oppia.  

    Yhteenvetona voidaan sanoa, että kaikille soveltuvan oppimisen muotoilussa varmistetaan opiskelijoille yhdenvertaiset oppimismahdollisuudet sekä oppimisympäristöjen ja –aineistojen saavutettavuus. Oppijoiden erilaisuuden huomioiminen tarjoamalla joustavia vaihtoehtoja, antaa opiskelijalle mahdollisuuden yksilöllisiin valintoihin ja vahvistaa opiskeluun sitoutumista. Pyrkimyksenä on irtaantuminen perinteisestä, lähes pelkästään tekstipohjaisesta didaktiikasta ja oppimisaineistoista, jolloin vahvistetaan mahdollisuuksia yksilöllisen oppimistyylin kautta opiskeluun. Opetuksessa pyritään kohti dynaamisia, aktivoivia ja osallistavia käytänteitä sekä oppimisympäristöjä. Ytimessään UDL:n tarkoituksena on tarjota tietoisesti valittuja vaihtoehtoja kaikille opiskelijoille, jotta he voivat oppia ohjaamaan omaa oppimistaan ja tekemään töitä omista yksilöllisistä lähtökohdista käsin. 

    Kaikille soveltuvan opetuksen suunnitteluperiaatteet.

    Kuuntele lisää HAMKin henkilöstöpäivien UDeL-tallenteesta (Kaltura ohjevideo, kesto 29:55). 

    Lähteet: 

    Hall, T. E., Meyer, A., & Rose, D. H., Eds. (2012). Universal design for learning in the classroom: Practical applications. New York: Guilford Press. 

    Nelson, L. L. (2013). Design and Deliver: Planning and Teaching Using Universal Design for Learning, Brookes Publishing.  

    Padden, Lisa, O’Connor, John and Barrett, Terry (Eds.). (2017). Nine Principles of Universal Design for Instruction. Universal Design for Curriculum Design: Case Studies from University College Dublin. Dublin: Access and Lifelong Learning University College Dublin. 

    Saarela, M. (2016). Multimodality and learning: Increasing understandability and accessibility. Article in SeOppi 2/2016. https://eoppimiskeskus.fi/en/multimodality-and-learning-increasing-understandability-and-accessibility/. 

    Tämä ohje tuotettu DigiCampus-hankkeen Estettömyys ja saavutettavuus -osahankkeessa. DigiCampus-hanketta rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö, ja osahanketta toteuttavat Hämeen ammattikorkeakoulu, Jyväskylän yliopisto ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu. 

    Opetus- ja kulttuuriministeriön, DigiCampuksen, HAMKin, Jyväskylän yliopiston ja JAMKin logot.

    Päivitetty 4 kuukautta sitten
    Kategoriat: Moduulin suunnittelu ja toteutus, Opettaja, Opetus ja ohjaus, Osaaminen näkyväksi, Saavutettavuus
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
    • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
    • Opetuksen suunnittelu ja valmistelu Pepissä ja Moodlessa
    • Moduulitoteutuksen suunnittelun vaiheet
    • Palaute ja kehittäminen

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.