• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Zoom pienryhmätyöskentely


Kuuntele

Zoom pienryhmätyöskentely

bannerikuva_zoom

Sisältö


    Kuuntele

    Pienryhmätyöskentely mahdollistaa istunnon sisälle jaettavat pienemmät työtilat, joihin voit jakaa istunnon hostina tai co-hostina osallistujia, tai vaihtoehtoisesti osallistujat voivat liittyä niihin itse (vain Zoom-sovelluksilla). Voit jakaa tietyillä ehdoilla osallistujia myös etukäteen pienryhmiin.

    • Miten pienryhmätyöskentely tapahtuu Zoom-istunnossa? (yleisesittely) (Zoomin oma ohje)
    • Miten osallistun pienryhmätyöskentelyyn Zoom-istunnossa? (Zoomin oma ohje)
    • Miten muokkaan pienryhmätyöskentelyn asetuksia Zoom-istunnossa? (Zoomin oma ohje), tämä ohje sisältää seuraavat toiminnot:
      • ryhmien luonti
      • osallistujien jakaminen ryhmiin
      • pienryhmätilojen valmistelu
      • pienryhmätilojen hallinnointi ryhmätyöskentelyn aikana
      • avun pyytäminen opettajalta pienryhmätyöskentelyn aikana
      • viestin lähettäminen pienryhmätiloihin

    Pienryhmien hallinta

    • Breakout roomeja voi hallita istunnon host ja co-host. Kun pienryhmät on jaettu kerran istunnon aikana, voivat muutkin vetäjät niitä hyödyntää.
    • Lisätietoa istunnon osallistujien rooleista ja ohje host-oikeuden luovuttamiseksi toiselle käyttäjälle: verkkoistunnon roolit

    Eri tavat saada osallistujat pienryhmähuoneisiin istunnon aikana

    Zoom breakout room self selection
    • Osallistujat voi jakaa pienryhmähuoneisiin automaattisesti, jolloin heidät jaetaan valitsemaasi määrään huoneita arpomalle.
    • Voit määritellä manuaalisesti, kuinka moneen huoneeseen osoitat itse käyttäjät.
    • Osallistujat voivat itse liittyä pienryhmähuoneisiin Self Select -toiminnolla.
      • Sinä määrittelet, kuinka monta huonetta on käytössä. Tietokoneelle tai mobiililaitteelle Zoom-sovelluksen ladanneet osallistujat voivat valita vapaasti ja liikkua breakout roomien välillä.
      • Huom! Selainkäyttäjät eivät voi tehdä tätä valintaa, vaan heille on edelleen osoitettava pienryhmä.

    Osallistujien jakaminen pienryhmiin ennen istunnon alkamista

    • Istunnon osallistujia voi jakaa Zoomin web-portaalin kautta istunnon asetuksista pienryhmiin ennen istuntoa pre-assign -toiminnolla.
    • Jakaminen tehdään Zoom-tunnuksessa käytettävän sähköpostiosoitteen perusteella, hamkilaisilla käytetään HAMKin sähköpostiosoitetta.
    • Käyttäjien on tultava tunnistetuksi Zoomiin-istuntoon liittyessään, jotta käyttäjät voidaan tunnistaa pienryhmiin jaettaviksi osallistujiksi. Tunnistaminen edellyttää sisäänkirjautumista Zoom-tilille. Huom. Zoom-sovellusta käyttämällä ei tule kirjatuksi automaattisesti sisään, vaan käyttäjän on itse tehtävä kirjautuminen. Ohje: Kirjautuminen Zoom-tilille.
    • Kun jako on tehty etukäteen, tulee jaetut breakout roomit ja istuntoon jo liittyneet osallistujat näkyviin hostille, kun hän avaa Breakout roomien hallintaikkunan istunnon aikana. Jos osallistujia tulee lisää ryhmätyöskentelyn aloittamisen jälkeen, saat lisättyä uudet osallistujat mukaan pienryhmiin Recreate-toiminnolla. Valitse Recover.
    • Jos opiskelija on kirjautunut Zoomiin sisään toisella Zoom-tunnuksella, ei käyttäjää voida jakaa aiottuun pienryhmään, sillä käyttäjän Zoom-tilin sähköpostitunnus ei vastaa ennakkojaossa annettua sähköpostiosoitetta.
      • Opasta osallistuja kirjautumaan ulos muilta mahdollisilta Zoom-tileiltä ennen istuntoon osallistumista.

    Ohje jaon tekemiseksi ennen istunnon käynnistämistä

    1. Avaa Zoomin web-portaalin istuntolistauksesta istunto, johon haluat tehdä jaon.
    2. Avaa istunnon muokkausnäkymä Edit- tai Edit this meeting -napista.
    3. Avaa lisäasetukset Options-otsikosta. Laita rasti ruutuun ”Breakout Room pre-assign”.
    4. Ota istunnon asetuksista käyttöön ”Require authentication to join”-asetus. Näin istuntoon ei pääse sisään ilman, että kirjautuisi tunnuksellaan sisään, ja käyttäjät osataan yhdistää valmiiksi huoneisiinsa. Ohje HAMKilaisten sisäänkirjautumiseksi. Huom. hamkilaiset eivät kirjaudu sisään sähköpostiosoitteellaan, vaan valitsevat SSO-kirjautumisen.

    Tämän jälkeen tee jako joko käsin Create Rooms -toiminnolla tai vie osallistujat csv-dokumenttina Import from CSV -toiminnolla.zoom breakout pro pre-assign

    Osallistujien jako käsin web-portaalin kautta Create Rooms -toiminnolla

    1. Tee jako käsin ”Create Rooms” -toiminnolla.
    2. Luo pienryhmähuoneet ja lisää niihin osallistujien sähköpostiosoitteet. Voit vaihtaa lisättyjä osallistujiaeri huoneiden välillä, kuten Zoom-istunnonkin aikana.
      • Tällä tavalla voidaan jakaa pienryhmiin hamkilaiset käyttäjät, ei organisaation ulkopuolisia käyttäjiä.
    3. Tallenna lopuksi Save-napilla.

    Osallistujien jako csv-tiedostolla Import from CSV -toiminnolla

    1. Import from CSV -toiminto on erityisen toimiva, kun jaettavia osallistujia on runsaasti. Valitse “Import from CSV”. Lataa itsellesi mallitiedostopohja Download-linkistä.
      • Älä muuta taulukon ensimmäistä riviä tai pilkutusta EXcelissä. Voit muokata breakout roomin nimeä. Laita jokainen osallistuja omalle rivilleen.
      • CSV-tiedostoja voi käsitellä myös tekstimuotoisina tiedostoina, ohjevideo (alkaa kohdasta 00:55).
    2. Tallenna csv-muodossa.
    3. Raahaa tai browse-napilla tuo tallennettu tiedosto Zoom-istunnon Import from CSV -toimintoikkunaan.
    4. Tallenna lopuksi Save-napilla.
    Näkymä, jonka kautta CSV-tiedoston voi tuoda Zoomiin.
    zoom breakout room csv mallipohja.

    Näytön jako breakout roomeihin

    • Voit valita sisällön jakamisen pienryhmähuoneisiin Share screen -valikon kautta. Huom! Jakomahdollisuus tulee näkyviin vasta, kun pienryhmät ovat käynnissä.zoom share screen to breakout room
    • Voit jakaa esim. tarkan tehtävänannon, ohjeistaa lennosta lisää ryhmiä, muistuttaa jäljellä olevasta ajasta jne. Voit myös hyödyntää whiteboardia!
    • Web-kameran kuvaa tai ääntä ei voi jakaa.
    • Jos pienryhmähuoneessa jo käynnissä näytön jako, se katkeaa.
    • Host voi annotoida jakamansa sisällön päälle. Osallistujat pienryhmissä eivät voi ei voi annotoida jaetun sisällön päälle.

    Päivitetty 7 kuukautta sitten
    Kategoriat: Ryhmätyöskentely, Verkko-opetus, Verkkotapaamiset, Zoom
    Avainsanat: Aktiviteettejä aineistoja ja toimintoja Moodlessa, breakout rooms, Create Rooms, csv-tiedosto, Näytön jako breakout roomeihin, Osallistujien jakaminen pienryhmiin, pienryhmätyöskentely, Pienryhmien hallinta, zoom
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Breakout Rooms in Microsoft Teams
    • Microsoft Teamsin pienryhmätilat eli "Breakout Roomit"
    • Reaaliaikainen tekstitys ja käännös PowerPointissa
    • Navigointi Teamsissa ja yleiset käytön asetukset
    • Teamsin verkkotapaamiset

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.