• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Microsoft Teamsin pienryhmätilat eli “Breakout Roomit”


Kuuntele

Microsoft Teamsin pienryhmätilat eli “Breakout Roomit”

bannerikuva_teams

Sisältö


    Kuuntele

    Pienryhmätilat eli niin sanotut breakout roomit mahdollistavat osallistujien työskentelyn pienryhmissä Teams-kokouksen aikana. Ainoastaan kokouksen järjestäjällä on kaikki oikeudet muodostaa ja hallinnoida pienryhmätiloja. Hän voi nimetä yhteisjärjestäjiä, joilla on tiettyjä oikeuksia. Pienryhmätilojen hallinnointi on mahdollista vain Teamsin työpöytäohjelmassa.

    Tekniset ohjeet pienryhmätilojen luomiseen ja hallinnointiin

    Kattavat tekniset ohjeet pienryhmien luomiseen ja hallinnointiin löytyvät Microsoftin ohjeesta. Ohjeesta löytyy muun muassa vastaukset seuraaviin:

    • Pienryhmien luominen
    • Pienryhmien asetukset
    • Jako pienryhmiin
    • Vuorovaikutus pienryhmässä
    • Yhteisjärjestäjän oikeudet

    Käytä pienryhmiä, kun…

    • Haluat rytmittää pitkiä verkkosessioita.
    • Kokouksissa on paljon osallistujia, jolloin mielipiteet ja ajatukset on helpompi saada kuuluviin pienryhmissä.
    • Haluat jaotella osallistujat pohtimaan keskenään erilaisia teemoja tai aiheita.

    Aikataulusta miettiessä kannattaa suunnitella rytmitys, ohjeistukset ja sessioiden kesto etukäteen, jolloin työskentely on sujuvaa ja mielekästä. Työskentelyllä tulee olla selkeä peruste, eikä ryhmiä tule käyttää vain tavan vuoksi. Usein pienryhmätyölle tulee myös varattua liian vähän aikaa.

    Vinkkejä ongelmatilanteisiin ja usein kysyttyihin kysymyksiin

    • Kokouksen järjestäjä painoi vahingossa “Poistu” -painiketta, miten pienryhmien työskentelyn käy?
      Kokouksen järjestäjän ei anneta poistua kokouksesta, vaikka hän painaisi vahingossa väärää poistumispainiketta. Järjestäjä poistuu ainoastaan pääkokoukseen, joka menee “pidossa” -tilaan. Kokouksen järjestäjän täytyy ottaa kokous pois pidosta, jotta muut voivat myöhemmin palata siihen.
    • Tarkoitukseni oli palata pääkokoukseen, mutta painoin vahingossa “Poistu” -nappia ja näköjään koko Teams-kokous hävisi. Mitä teen?
      Olet poistunut vahingossa koko kokouksesta. Pääset palaamaan sinne takaisin samasta linkistä, jost5a alun perin liityit kokoukseen. Kokouksen järjestäjä voi liittää sinut takaisin pienryhmätilaan, kun olet palannut kokoukseen.
    • Pienryhmiin jakaessa en pääse liittymään, vaan kokous jää jumiin. Mitä teen?
      Kannattaa poistua kokouksesta ja palata uudelleen takaisin. Kokouksen järjestäjä voi tämän jälkeen liittää sinut uudelleen oikeaan pienryhmään.
    • Kokous on tulossa tunnin päästä. Minun pitäisi jakaa osallistujat pienryhmiin, mutta en ole järjestäjä.
      Tällä hetkellä ainoastaan kokouksen järjestäjä voi tehdä ennakkoon jaon pienryhmiin. Kannattaakin etukäteen miettiä tarkasti, kuka tekee kokouskutsun. Järjestäjä voi kokousasetusten kautta nimetä yhteisjärjestäjiä, jotka voivat hallinnoida pienryhmiä kokouksen aikana.

    Päivitetty 5 kuukautta sitten
    Kategoriat: M365, Ryhmätyöskentely, Teams, Verkkotapaamiset
    Avainsanat: kokous, kokousasetukset, m365, Opettaja, pienryhmätyöskentely, ryhmätyö, Teams, verkkotapaamiset
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
    • Jaettujen kanavien käyttö ja hallinnointi Teamsissa
    • OneNote digitaalisiin muistiinpanoihin
    • MS Viva Learning
    • Keskusteluviestien näkyminen Teams-kokouksissa

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.