• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Kalturan kanavat


Kuuntele

Kalturan kanavat

bannerikuva_kaltura

Sisältö


    Kuuntele

    Kaltura-videopalvelussa on eri tapoja luokitella ja ryhmitellä videoita. Yksi tapa on hyödyntää kanavia. Kanavat voivat olla julkisia, osittain rajoitettuja tai vain rajatulle käyttäjäjoukolle tarkoitettuja.

    Jos julkaiset suljetulla kanavalla videon, ja se tulee näkyviin Kalturan etusivulla, niin älä säikähdä: se tulee näkyviin vain niille harvoilla, joilla on oikeus katsella sitä. Ohje videon julkaisemiseksi kanavalle: Kaltura: videon lisääminen kanavalle

    Videon julkisuus: vaikka videon tila näyttää olevan “Published”, ei se tarkoita automaattisesti, että se on koko maailmalle julkinen. “Published” tarkoittaa sitä, että video on julkaistu tietyssä kategoriassa tai kanavalla.

    • Jos video on julkaistu kategoriassa, on se julkisesti nähtävillä Kalturassa ja hakukoneiden löydettävissä.
    • Jos video julkaistaan kanavalla, voi se olla julkinen, mutta kanavan näkyvyydestä riippuen näkyvillä vain sisään kirjautuneille käyttäjille tai pelkästään vielä rajatummalle käyttäjäjoukolle.
    • Videota ei voi määrittää “Published”-tilaan, jos sille ei aseta kategoriaa tai kanavaa.

    Kanavat, jotka olet itse tehnyt tai joihin sinulla on käyttöoikeus, löytyvät My Channels -otsikon alta. Muut kanavat löytyvät User Channels -otsikon alta.

    Kanavan omistaja voi sallia käyttäjille kanavan seuraamisen, jolloin seuraajille tulee sähköposti, kun kanavalle tulee uusi video.

    Käytä kanavia, kun

    • haluat rakentaa videokokonaisuuden tietyn aiheen ympärille yksin tai yhdessä opiskelijoiden tai kollegojen kanssa.
    • haluat jakaa videokokonaisuuden ylläpitovastuun muiden käyttäjien kanssa tai hyödyntää muuten yhteiskäyttöä.
      • haluat rakentaa kanavan sisällöistä kanavasoittolistoja, ohje soittolistan luomiseen.
    • haluat, että videokokonaisuus löytyy helposti Kalturasta.
    • haluat hyödyntää katselusta kertyvää analytiikkaa.
    • haluat käyttäjien voivan saada automaattisesti tiedon, kun lisäät kanavalle videon.

    Kaltura, Login-painike, jonka alta löytyy Login-painike.

    Kirjaudu palveluun osoitteessa kaltura.hamk.fi HAMKin tunnuksella (lyhyt muoto)

    Kanavan luominen ja kanavan tiedot

    Kaltura, oman nimen alta löytyvä My Channels -painike.

    Siirry My Channels -sivulle. Valitse oma nimesi > My Channels

    My Channels näkymässä oleva Create Channel -painike.

    Valitse Create Channel

    1. Lisää kanavan nimi ja kuvaus.
    2. Valitse sopiva julkisuusaste.
    3. Jos haluat kanavan jonkun sivuston yläotsikon (Education, HAMK, Research) alaisuuteen, valitse kategoria, kuten Research (kanava voi olla silti sisäiseen käyttöön). Paina lopuksi Save-nappia luodaksesi kanavan.

    Videoiden lisääminen kanavalle

    Lisää haluamasi videot, Kaltura: videon lisääminen kanavalle (ohje)

    Kanavan muokkaus

    Kanavan muokkaus, poistaminen ja jäsenten lisääminen tapahtuu editointitilassa, johon pääset kahta reittiä pitkin:

    My Channels -sivulta kanavan kuvakkeen oikean alakulman kynä-kuvaketta painamalla. Kynä tulee näkyviin, kun viet kursorin kanavan kuvakkeen päälle.

     

    kaltura edit channel

    Vaihtoehtoisesti My Channels -sivulla avaa kanava. Avaa  kolmen viivan asetus -valikko (Channel Actions) ja valitse Edit.

     

    kaltura edit channel

    Kun kanavan asetuksia on muutettu,  paina Save-nappia sivun alareunasta. Alareunasta löytyy myös kanavan poistotoiminto Delete Channel.

    Jäsenten lisääminen

    Kanavan jäsenet näkevän kanavan sisällön, vaikka se olisikin suljettu ulkopuolisilta. Kanavan jäsenet ja heidän roolinsa näkyvät kanavan muokkaustilan Members -välilehdellä. Channel actions>Edit>Users/Members. Jäsenten lisääminen tapahtuu Add Members –toiminnolla.

    Members-välilehdellä oleva Add Members -painike.
    Member Contributor Moderator Manager
    • näkee kanavan sisällön
    • näkee kanavan sisällön
    • voi lisätä mediaa kanavalle, nämä sisällöt vaativat hyväksynnän.
    • näkee kanavan sisällön
    • voi lisätä mediaa kanavalle
    • voi moderoida kanavaa (hyväksyä contributoreiden lisäämät sisällöt)
    • näkee kanavan sisällön
    • voi lisätä mediaa kanavalle
    • moderoi kanavaa
    • hallitsee kanavan yleisiä asetuksia (esim. jäsenten lisääminen ja muokkaus)

    Kanavan sisällön rajaaminen henkilökunnalle

    kaltura channel add staff member
    1. Voit rajata kanavan sisällön vain henkilökunnalle lisäämällä kanavalle memberiksi “staff”. Staff tulee valittavaksi, kun alat kirjoittaa sitä tekstikenttään.
    2. Tarkista, että Select Permissions -kohdassa on valittu Member, jos halutaan vaan katseluoikeus.
    3. Lisäyksen jälkeen sisältö näkyy sisään kirjautuneille HAMKin työntekijöille.

    Subscribe-toiminnon käyttöönotto

    Valitse Options-valikosta Enable subscription to channel. Voit myös hyödyntää suoraa linkkiä, jolla pääsee kanavan seuraajaksi.

    Kaltura kanavan asetukset.

    Kanavasoittolistat

    Ohje Kanavasoittolistojen käyttämiseen, linkki.

    Tutustu myös Kalturan soittolistojen käyttöön, ohje sekä Moodlen Media Gallery -toimintoon, ohje.

    Kanavien julkisuusasteet

    Kanavan julkisuusaste Katseluoikeudet Muokkausoikeudet Käyttöesimerkit HUOM.
    Open Kaikki kirjautuneet käyttäjät Kaikki kirjautuneet käyttäjät Avoin kanava johonkin teemaan liittyen, johon kaikki kirjautuneet käyttäjät voivat tuottaa materiaalia, esim. osaamisalue tai tapahtuma. Kanava näkyy mahdollisena julkaisupaikkana Publish in Channel -osiossa kaikille kirjautuneille käyttäjille.
    Restricted Kaikki kirjautuneet käyttäjät Kanavan luoja ja erikseen lisätyt käyttäjät* Videokokonaisuus, joka halutaan jakaa sellaisenaan HAMKin sisällä. esim. kielenoppimisen strategia Lisäoikeudet annetaan käyttäjille yksittäin käyttäjätunnuksen tai nimen perusteella*
    Private Kanavan luoja ja erikseen lisätyt käyttäjät* Kanavan luoja ja erikseen lisätyt käyttäjät.^* Tietylle pienelle joukolle rajattu videokokonaisuus. Esim. sisäiset tallenteet palavereista. Lisäoikeudet annetaan käyttäjille yksittäin käyttäjätunnuksen tai nimen perusteella*
    Public Kaikki (myös ulkopuoliset anonyymikäyttäjät) Kanavan luoja ja erikseen lisätyt käyttäjät* Täysin julkisen videokokonaisuuden jakaminen koko maailmalle. Lisäoikeudet annetaan käyttäjille yksittäin käyttäjätunnuksen tai nimen perusteella*

    *Myös kaikki henkilökuntaroolilla toimivat Staff-lisäyksen kautta, ohje.

    Päivitetty 3 kuukautta sitten
    Kategoriat: Kaltura, Videotuotanto
    Avainsanat: avoin, editointi, hallinnoija, jaettu kanava, jäsen, jäsenen lisääminen, julkinen, julkisuusasteet, Kaltura, kanava, kanavan luominen, kanavan muokkaus, kanavan poistaminen, kanavan tiedot, kanavan tilaaminen, kanavasoittolista, moderaattori, omistaja, piilotettu, rajaaminen, rajattu, sisällöntuottaja, videon lisääminen kanavalle, yksityinen, yksityinen kanava
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Kaltura-videoiden hyödyntäminen Moodlessa
    • Kalturan analytiikkatyökalut auttavat opiskelijan ohjauksessa
    • Kaltura videon lisääminen kanavalle
    • Kalturan evästeet / 3rd party cookies
    • Kaltura Hotspots

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.