• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Moduulitoteutuksen suunnittelun vaiheet
          • Opetuksen suunnittelu ja valmistelu Pepissä ja Moodlessa
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moduulin suunnittelu ja toteutus
          • Toteutuksen rakentaminen työtilaan
          • Käsikirjoitus – Storyboard
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Osaamismerkit HAMKissa
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodlen tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoomin pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Näytä kaikki
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoomin ääni- ja videoasetukset
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Moodle-valmennukset
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
          • Näytä kaikki
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoomin pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Teams-ohjeet
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Näin teet dokumentistasi saavutettavan
          • Näin tuotat saavutettavan videon
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Screencast-O-Matic auttaa videon tekstityksessä
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Työyhteisöviestintä
          • Moodlen keskustelualue
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Näin teet dokumentistasi saavutettavan
          • Näin tuotat saavutettavan videon
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Screencast-O-Matic auttaa videon tekstityksessä
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Forms – työkalu lomakkeiden luontiin -valmennus
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • OneDrive for Businessin tiedostojen hallinnointi
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage-palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura videon jakaminen
          • Etäsession tallennus Teamsissa ja videon jakaminen Streamin kautta
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Businessin tiedostojen hallinnointi
          • Näytä kaikki

Toimintojen automatisointi Moodlessa

Kuuntele

Toimintojen automatisointi Moodlessa

Sisältö


    Kuuntele

    Hyödynnä Moodlen automatiikkaa, kun:

    • Hallinnoit isoja ryhmiä
    • Haluat virtaviivaistaa toistuvia toimintoja
    • Haluat vähentää yleiseen työtilan hallinnointiin kuluvaa aikaa

    Huomioi, että automatiikan rakentamiseen ja erityisesti sen mielekkäiden hyödyntämistapojen muotoiluun voi aluksi kulua runsaasti aikaa. Opit kuitenkin samalla tunnistamaan entistä paremmin tapoja, joilla tehokkaasti voi automatisointia hyödyntää ja teet työtä myös tulevia vastaavia toteutuksia varten. Toteutuksilla, joissa toimii yhdessä useita opettajia automatiikan rakentaminen vaatii huolellista yhteissuunnitelua.

    Automatiikkaa voit hyödyntää monella eri tavalla

    • Oppimisanalytiikan työkalut säästävät aikaasi opiskelijoiden etenemisen seurannassa. Ohje
    • Ajan kulumiseen tai opiskelijan suorituksiin sidottavat muistutusviestit hoitavat muistuttelun tai kannustamisen puolestasi. Ohje
    • Voit rakentaa lineaarisia kokonaisuuksia asettamalla ehtoja, joiden täyttymisen jälkeen tietyt aineistot tai aktiviteetit tulevat vasta näkyville. Ohje

    Ryhmien hyödyntäminen

    Mikäli toteutuksen ryhmäkoko on iso tai haluat jäsennellä sisältöjä työtilassa tehokkaammin, voit hyödyntää ryhmiä, esimerkiksi opiskelijoiden ryhmätehtäviä ja määrittämiesi kriteerien mukaan tehtävää opiskelijoiden ryhmien muodostamista ja niihin liittymistä. Myös työtilan kielivalinnat tai esimerkiksi opinnäytetöiden suodatus eri ohjaajille onnistuu ryhmävalinnoilla. Ohje

    Tenttien hyödyntäminen

    Tenttejä voit hyödyntää eri näkulmista. Opiskelijat voivat esimerkiksi tenttien avulla harjoitella vapaasti lisää aihetta tarpeen mukaan ja saada palautetta suorituksista itsensä tarkastavilla tenteillä. Tenttien itsensä arvioivien kysymystyyppien tunnistaminen ja niiden mielekäs hyödyntäminen ottaa jälleen oman aikansa, mutta mitä enemmän tenttejä laadit, pystyt sitä paremmin tiedostamaan, millaista osaamista erilaiset kysymystyypit tai tentin tekotavat mittaavat tai eivät mittaa. Ohje

    Päivitetty 6 kuukautta sitten
    Kategoriat: Moodle, Opettaja, Oppimisalustat
    Avainsanat: Toimintojen automatisointi Moodlessa
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Alityötila ja metalinkki (Yhteydet kahden Moodle-työtilan välillä)
    • Moodlen analytiikkatyökalut auttavat opiskelijan ohjauksessa
    • Moodle-valmennukset
    • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
    • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

    Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. Jatkamalla sivuston käyttöä ilman asetusten muuttamista hyväksyt evästeiden käytön.HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA