• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Tietosuoja tutkimuksessa

Kuuntele

Tietosuoja tutkimuksessa

Sisältö


    Kuuntele

    Ohjeen taustaa

    Tutkimuksessa tapahtuvaan henkilötietojen käsittelyyn on tekeillä korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten yhteistyönä käytännesäännöt. Myös tietosuojavaltuutettu toimisto saattaa julkaista tarkennettuja ohjeita. Tämä HAMKin ohje päivittyy sitä mukaa, kun lisätietoja saadaan. Tämä ohje toimii myös opinnäytetöiden yhteydessä.

    Intrasta löytyy myös PowerPoint tiedosto tutkimus ja tietosuoja.

    ​Aineistonhallintasuunnitelma

    Henkilötietojen käsittelyyn tutkimuksessa liittyy läheisesti aineistonhallintasuunnitelma. HAMKin aineistonhallintasuunnitelmien käytännöt, https://www.hamk.fi/tutkimus/aineistonhallinta/.

    Henkilötietojen käsi​​ttelyn sopimukset

    Mikäli rekisterinpitäjä käyttää henkilötietojen käsittelyssä esimerkiksi alihankkijoita tai kumppaneita, tulee tarvittavat sopimukset olla tehtynä. Tästä tarkempi kuvaus löytyy: https://digipedaohjeet.hamk.fi/henkilotietojen-kasittelyn-sopimukset-dpa/​ .​​

    ​Vaikutustenarviointi​

    Myös tutkimustoiminnassa saatetaan joutua tekemään vaikutustenarviointi. Aina, jos tutkimuksessa käsitellään henkilötietoja, tulee ohjeen https://digipedaohjeet.hamk.fi/tietosuoja-vaikutustenarviointi/​ mukaisesti arvioida onko tarvetta vaikutustenarvioinnin tekemiselle.

    Rekisterinpitäjä tutkimuksessa

    Tietosuoja-asetuksen mukaan rekisterinpitäjänä toimii se taho, joka tosiasiallisesti määrittelee ”henkilötietojen käsittelyn tarkoitukset ja keinot”. Rekisterinpitäjä on siis tutkija tai Hämeen ammattikorkeakoulu Oy tai, Hämeen ammatti-instituutti Oy tai HAMK Akatemia Oy. Tutkija on siis silloin rekisterinpitäjänä, jos hän on määritellyt, miten tutkimuksessa henkilötietoja käsitellään. Laajemmissa yhteistyökuvioissa voi tulla kyseeseen myös yhteisrekisterinpitäjyys.

    Opinnäytetyössä tehtävän henkilötietojen käsittelyn rekisterinpitäjä on tyypillisesti opiskelija itse.

    Tutkija tai opiskelija rekisterinpitäjänä

    Mikäli rekisterinpitäjänä on tutkija tai opinnäytetyön tekijä, tarkoittaa se mm. seuraavaa:

    • Rekisterinpitäjä vastaa henkilötietojen käsittelystä.
    • Henkilötietojen käsittelyn informoinnissa (tietosuojailmoitus) rekisterinpitäjäksi ilmoitetaan tutkija tai opiskelija.
    • Tietosuojavastaavan määrittely on rekisterinpitäjän vastuulla.
      • Tietosuojavastaava tulee nimittää, mikäli rekisterinpitäjän ydintehtävät muodostuvat käsittelytoimista, jotka edellyttävät laajamittaista rekisteröityjen säännöllistä ja järjestelmällistä seurantaa tai rekisterinpitäjän ydintehtävät muodostuvat laajamittaisesta käsittelystä, joka kohdistuu erityisiin henkilötietoryhmiin tai rikostuomioita tai rikkomuksia koskeviin tietoihin.
      • Esimerkiksi jos kyseessä on tutkimus, jossa käsitellään paljon terveydentilaan liittyviä tietoja, tulee tietosuojavastaavan tarve arvioida.

    Henkilötietoja sisältävän aineiston oikeusperuste

    Tutkimuksessa käsittelyperusteena käytetään ensisijaisesti “yleinen etu” (Suomen tietosuojalaki 4 §). Tällöin tulee kuitenkin henkilötietojen käsittelyn olla oikeasuhtaista sillä tavoiteltuun yleisen edun mukaiseen tavoitteeseen nähden.

    Myös muita käsittelyperusteita voidaan käyttää:

    • Suostumus
    • Sopimuksen toimeenpano
    • Rekisterinpitäjän lakisääteiset velvoitteet
    • Rekisteröidyn tai toisen henkilön elintärkeät edut (tyypillisesti ei sovellu tutkimukseen)
    • Käsittely on tarpeen rekisterinpitäjän tai kolmannen osapuolen oikeutettujen etujen toteuttamiseksi (ei sovelleta viranomaisten suorittamaan tehtävään)

    Opinnäytetöiden osalta tulee erikseen arvioida, täyttääkö työ yleisen edun mukaisen tieteellisen tutkimuksen kriteeriä. AMK-opinnäytetyössä ei tyypillisesti voida käyttää yleisen edun mukaista tieteellistä tutkimusta henkilötietojen käsittelyperusteena. YAMK-työlle se saattaa olla mahdollinen. Opinnäytetöissä käsittelyperusteena onkin tyypillisesti ”suostumus”.

    Mikäli käsittelyperusteena on suostumus, niin tutkimusta suunniteltaessa tulee varautua siihen, että rekisteröity voi suostumuksensa perua.

    Erikseen kannattaa huomata, että vaikka tutkimukseen osallistuminen olisikin vapaaehtoista, henkilötietojen käsittelyperusteena voidaan silti käyttää “yleistä etua”.

    Rekisteröidyn oikeuksista poikkeaminen tutkimuksessa

    Rekisteröidyn oikeuksista poiketaan HAMKissa vain perustellussa poikkeustapauksessa. Tietosuojalain 31 § mukaan rekisteröidyn oikeudesta saada pääsy tietoihin, oikeudesta tietojen oikaisemiseen, oikeudesta käsittelyn rajoittamiseen ja vastustamisoikeudesta voidaan tarvittaessa poiketa, jos

    1. Käsittely perustuu asianmukaiseen tutkimussuunnitelmaan
    2. Tutkimuksella on vastuuhenkilö tai siitä vastaava ryhmä; ja
    3. Henkilötietoja käytetään ja luovutetaan vain historiallista tai tieteellistä tutkimusta taikka muuta yhteensopivaa tarkoitusta varten sekä muutoinkin toimitaan niin, että tiettyä henkilöä koskevat tiedot eivät paljastu ulkopuolisille.
    4. Jos tutkimuksessa käsitellään erityisiä henkilötietoja (tietosuoja-asetuksen artiklan 9) tai rikostuomioihin tai rikkomuksiin liittyviä henkilötietoja (artiklassa 10), niin edellä olevien kohtien 1 – 3 lisäksi tulee tehdä tietosuojan vaikutustenarviointi (35 artiklan) ja toimittaa se tietosuojavaltuutetun toimistoon ennen henkilötietojen käsittelyn aloittamista. Tietosuojavaltuutetun ohjeet tähän löytyvät: https://tietosuoja.fi/rekisteroidyn-oikeuksista-poikkeaminen.

    Poikkeamisen tarpeellisuutta on arvioitava tapauskohtaisen harkinnan perusteella. Eli vielä edellisen kohdan listan toteuttaminen ei oikeuta poikkeamiseen. Poikkeaminen rekisteröidyn oikeuksista on mahdollista ainoastaan siltä osin kuin

    1. Tällaiset oikeudet todennäköisesti estävät näiden erityisten tarkoitusten saavuttamisen tai vaikeuttavat sitä suuresti ja
    2. Tällaiset poikkeukset ovat tarpeen näiden tarkoitusten täyttämiseksi.

    Kannattaa huomata, että tietosuoja-asetuksen artikla 17 mukaan rekisteröidyllä ei ole oikeutta tutkimuksessa tietojen poistamiseen, mikäli se todennäköisesti estää kyseisen käsittelyn tai vaikeuttaa sitä suuresti.

    Rekisteröidyn informoiminen

    Rekisteröidyn informoinnin ohjeet löytyvät https://digipedaohjeet.hamk.fi/tietosuoja-rekisteroidyn-informointi/ .

    Muita henkilötietojen käsittelyyn liittyviä periaatteita

    • Kerätään tutkimuksen näkökulmasta olennaista henkilötietoa
    • Aina, kun mahdollista, tutkimusaineistoa käsitellään anonymisoituna tai pseudonymisoituna. Pseudonymisoitu aineisto on kuitenkin edelleen henkilötietoa. Näistä löytyy lisätietoa esimerkiksi: https://www.fsd.uta.fi/aineistonhallinta/fi/tunnisteellisuus-ja-anonymisointi.html . Kansainvälisissä tutkimushankkeissa on erityisen tärkeää anonymisoida aineisto, mikäli aineistoa käsitellään EU / ETA -alueen ulkopuolella.

    Päivitetty 2 vuotta sitten
    Kategoriat: Tietosuoja
    Avainsanat: tietosuoja, tutkimus
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Opinnäytetyöhön liittyviä esimerkkejä
    • Webropol -palvelut
    • Zoomin tietosuoja
    • Tietosuojan käsitteet
    • Tietosuoja opinnäytetöissä

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.