• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • HyFlex-laatukriteerit
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Teamsin keskustelut ja puhelut
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteerit
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut ja puhelut
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu

Planner tehtävien hallinnointiin


Kuuntele

Planner tehtävien hallinnointiin

bannerikuva_m365

Sisältö


    Kuuntele

    Planner on osa Microsoft365 -palvelua. Planner on helppo ja erittäin visuaalinen palvelu projektisuunnitteluun, tiimityön organisointiin sekä tehtävien ja projektien hallintaan. Plannerin kautta on mahdollista luoda uusia suunnitelmia, järjestää ja määrittää tehtäviä, jakaa tiedostoja, keskustella työtehtävistä ja seurata edistymistä. Tehtävien visualisointi on tärkeä Plannerin ominaisuus. Tehtäviä voi tarkastella erilaisten näkymien ja suodattimien avulla. 

    Käytä Planner-palvelua, kun 

    • Toimit tiimissä / projektissa ja tavoitteena on suunnitella ja hallita tiimin tehtäviä. Tiimi voi olla toiminnon sisäinen tai HAMKin eri toiminnoista koostuva. Tiimi jäseninä voi myös olla opiskelijoita tai opettajat ja opiskelijat yhdessä.
    • Haluat suunnitella ja hallinnoida muiden moduuliopettajien kanssa yhdessä tehtäviä. Esim. moduulitiimi voi työstää moduulin Storyboard-suunnitelman Plannerin avulla.
    • Haluat ideoida jonkin kehittämiskohteen toteutusta.
    • Ohjaat opiskelijoita projektimaiseen työskentelytapaan. Opiskelijat voivat hallinnoida projektia ja siihen liittyviä tehtäviä Plannerin avulla.

    Uuden suunnitelman luonti

    Luo uusi Planner-suunnitelma “Uusi suunnitelma” painikkeella. Taulu tulee määritellä joko julkiseksi tai yksityiseksi käyttötarkoituksen perusteella.

    Uusi suunnitelma painike sijaitsee vasemman reunan palkissa ylimpänä.

    Julkinen suunnitelma näkyy automaattisesti koko organisaation henkilöille. Voit lisätä henkilöitä yksityiseen suunnitelmaan “Jäsenet” -kohdasta Planner sivun yläreunasta tai “kolmen pisteen takaa” kohdasta “Jäsenet”, joka aukaisee kyseisen Plannerin jäsenluettelon Outlookissa. Jäsenten, omistajien ja vieraiden oikeuksista voit lukea tarkemmin Microsoftin ohjesivulta “Vieraskäyttö Microsoft Plannerissa” (avautuu uuteen välilehteen).

    Jäsenet -valikko avautuu yläreunassa olevien kolmen pisteen takaa.

    Outlookin kautta voit määritellä jäseniä myös Planner-suunnitelman omistajiksi, jolloin he voivat hallinnoida sitä laajemmin. Samasta paikasta voit myös lisätä jäseniä tai tarkastella suunnitelman tehtäviin liitettyjä tiedostoja.

    Plannerista avautuva Outlookin näkymä.

    Uuden tehtävän ja säilön luominen suunnitelmaan

    Planner-suunnitelma rakentuu yksittäisistä tehtävistä, joita voidaan ryhmitellä erilaisiin säilöihin eli sarakkeisiin. Luodessasi uuden suunnitelman siinä on ensimmäinen sarake valmiina ja voit aloittaa luomalla ensimmäisen tehtävän “Lisää tehtävä” -kohdasta. Jos haluat luoda uuden säilön eli sarakkeen, voit tehdä sen “Lisää uusi säilö” -kohdasta.

    Lisää tehtävä ja Lisää uusi säilö painikkeet Planner-suunnitelmassa.

    Voit nimetä tehtäviä ja säilöjä myöhemminkin klikkaamalla kyseisestä kohdasta ja kirjoittamalla uuden nimen avautuvaan kohtaan. Myös koko Plannerin uudelleen nimeäminen on mahdollista samalla tavalla.

    Uudelle tehtävälle tulee antaa nimi sen luontivaiheessa, jolloin se kiinnittyy Planner-tauluun. Klikkaamalla tehtävää uudelleen avautuvat sen yksityiskohtaisemmat tiedot, joiden avulla voit määritellä mm. henkilöt, joille tehtävä on osoitettu, tehtävän suorittamisen ajanjakson tai lisätä tehtävään liitteen. Tarkistusluettelo-kohtaan voit määritellä tehtävän yksityiskohtaisemman rakenteen tai vaiheet ja merkitä ne myöhemmin tehdyiksi.

    Tehtävä-näkymä avautuneena ponnahdusikkunaan.

    Planner taulun erilaiset näkymät ja suodatus

    Planner-taulua voi tarkastella erilaisten ryhmittelyjen ja suodatuksen avulla.

    Ryhmittelyperusteet lista Plannerissa.

    Oletuksena suunnitelma on ryhmitelty säilöjen mukaisena rakenteena, mutta voit valita näkymän myös niin, että sarakkeissa näytetään tehtävät niiden vastuuhenkilöiden, edistymisen/vaiheen tai määräpäivän mukaan lajiteltuina.

    Suodatus-toiminnolla voit valita useampia suodatusehtoja yhtä aikaa, esimerkiksi tietylle henkilölle tällä viikolla erääntyvät tehtävät.

    Suunnitelman yleisasetukset

    Planner-suunnitelman yleisasetuksiin pääset näkymän yläreunasta, “kolmen pisteen takaa” ja suunnitelman asetukset. Asetuksissa on kolme välilehteä:

    • Yleiset, josta voit määritellä suunnitelman taustavärin tai -kuvan.
    • Ryhmä, josta voit nimetä planner-taulun uudelleen ja muuttaa sen julkisuutta/yksityisyyttä.
    • Ilmoitukset, josta voit muokata planner-taulua koskevia ilmoitusasetuksia.
    Suunnitelman asetuksista löytyvät välilehdet Yleiset, Ryhmä ja Ilmoitukset -asetuksista.

    Plannerin käyttö Teamsissa

    Planner on myös mahdollista liittää Teams-palveluun, esimerkiksi tiimin työnjaon suunnittelua varten. Avaa tiimi sen kanavan kohdalta, johon haluat luoda uuden Planner-suunnitelman. Planner löytyy valikosta Tasks by Planner and ToDo -nimellä. Lisää uusi sovellus yläreunan “+” -painikkeesta.

    Yksityiskohtaisempi ohje Plannerin käytöstä Teamsissa löytyy Digipedaohjeiden Teamsin tehtävien hallinta Plannerissa -artikkelista (sivu avautuu uuteen välilehteen).

    Microsoftin ohjeita Plannerin käyttöön 

    • Laajempi ohje Planner-palvelun käyttämisestä
    • Planner-tehtävien lisääminen Outlook-kalenteriin
    • Plannerin helppokäyttötoimintojen käytön aloittaminen
    • Plannerin lisääminen Teamsiin (englanninkielinen video)
    • Suunnitelman edistymiseen liittyvien kaavioiden tarkasteleminen

    Plannerin käyttö mobiilisti

    • Mobile app for iPhone and Android (englanninkielinen ohjesivu)

    Valmennukset ja osaamismerkit (HAMKin henkilöstö)

    • Valmennus: Microsoftin harvinaiset helmet: Planner, Sway ja Whiteboard
    • Planner -osaamismerkki

    Päivitetty 8 kuukautta sitten
    Kategoriat: M365
    Avainsanat: m365, microsoft planner, Moduulitiimi, Opettaja, opetuksen suunnittelu ja hallinnointi, Outlook, Planner, planner taulu, plannerin käyttö teamsissa, plannerin nimeäminen, Projektisuunnittelu, ryhmätyö, ryhmätyöskentely, suunnitelma, suunnittelu, Teams, Tehtävien hallinta, tehtävien visualisointi, Tiimityö, to do
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • FindTime-toiminto Outlookissa haarukoi eri toimijoiden kanssa palaveriajankohtaa.
    • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
    • OneNote digitaalisiin muistiinpanoihin
    • MS Viva Learning
    • Saavutettava Excel

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.