• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Blogikirjoituksia digipedagogiikan aihepiiristä


Kuuntele

Blogikirjoituksia digipedagogiikan aihepiiristä

bannerikuva_viestinta

Sisältö


    Kuuntele

    Digi-HAMK -blogissa kirjoittavat Hämeen ammattikorkeakoulun digitaalisuuden asiantuntijat, joiden työsarka on tietotekniikkaa, viestintää, koulutuksen kehittämistä, opetusta, tutkimusta tai niitä tukevia palveluita. Postaukset ovat muun muassa havaintoja ja kokemuksia arjen työstä, pohdintaa pinnalla olevista aiheista sekä vinkkejä digipedagogiikan kehittämiseen.

    Plussan puolella -postaussarja

    Yksi HAMKin strategisista tavoitteista on hyödyntää tehokkaasti digitaalisuuden tuomat mahdollisuudet koulutuksen ja tutkimuksen laadun parantamiseksi. Työtä tavoitteen eteen on myös tärkeää tuoda näkyväksi. Vuoden 2022 aikana LeaD+ -asiantuntijaverkostossa käynnistettiinkin yhteinen blogisarja Plussan puolella, jossa jaetaan kokemuksia verkko-oppimiseen liittyvistä asioista ja tuodaan esille kehittämisestä syntynyttä osaamista. Plussan puolella –sarja tarjoaa esimerkkejä digipedamentorien keskuudessa hyödyllisiksi havaituista toimintamalleista sekä verkko-oppimiseen liittyvistä ajankohtaisista teemoista. 

    Poimintoja blogista

    Bannerikuva Plussan puolella -blogista.
    • Digipedamentorit opetuksen digitalisaation ja kehittämisen tukena
    • Arviointi helpommaksi Moodlessa
    • Tiloja monipuolisen hybridiopetuksen tueksi
    • Suunnittelun lähtökohdaksi yhdenvertainen verkko-oppimiskokemus
    • Tarpeelliset taidot haltuun Digipakin avulla
    • Non-stop-toteutukset lisäävät joustavuutta opintoihin
    • Yhdessä kohti saavutettavaa ja tasavertaista opetusta
    • Toimiva rytmitys on avain laadukkaaseen non-stop –toteutukseen
    • Lukuvinkkejä hybridiopetuksen muotoiluun ja toteutukseen
    • Tekoäly – mitä sinun pitäisi tietää
    • Infograafeilla selkeyttä ja visuaalisuutta materiaaleihin
    • Gimbaali testissä kampuskierroksella
    • Tekoäly puhututti helmikuun tapaamisessa
    • Kampuskierrosta ja saavutettavuustoimia maaliskuun tapaamisessa

    Seuraa uusimpia kirjoituksia Digi-HAMK -blogissa

    Päivitetty 2 viikkoa sitten
    Kategoriat: Viestiminen
    Avainsanat: bloggaus, blogi, blogikirjoitus, blogipostaus, digipedagogiikka, digipedamentori, digipedavinkkejä, digitaalisuus, digitukihenkilöt, kehittäminen, kirjoitus, lead, lead+, plussan puolella, postaus, strategia, viestintä
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Navigointi Teamsissa ja yleiset käytön asetukset
    • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
    • Teamsin hakutoiminto
    • Moodlen keskustelualueet
    • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.