• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Moduulitoteutuksen suunnittelun vaiheet
          • Opetuksen suunnittelu ja valmistelu Pepissä ja Moodlessa
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moduulin suunnittelu ja toteutus
          • Toteutuksen rakentaminen työtilaan
          • Käsikirjoitus – Storyboard
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Osaamismerkit HAMKissa
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
          • eMateriaalien saavutettavuus -webinaari
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Moodle-valmennukset
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: käytön aloittaminen
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Työyhteisöviestintä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Kyselyt näppärästi Formsilla -valmennus
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage-palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Etäsession tallennus Teamsissa ja videon jakaminen Streamin kautta
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi

Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen


Kuuntele

Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen

Sisältö


    Kuuntele

    Kuuntele ja kerää palautetta opiskelijoilta & kollegoilta – muokkaa seuraavalle kierrokselle!

    Kriteeristöt apuna kokonaisuuden arvioinnissa – onko jotain unohtunut?

    • Laatukriteerit verkko-opetuksen toteutukseen https://www.eamk.fi/fi/campusonline/arviointilomake/
    • Digiohjauksen laatukriteerit https://www.eamk.fi/fi/digipedagogiikka/digiohjauspolku/digiohjauksen-laatukriteerit/

    Rytmiä ja selkeyttä – hyödynnä tiimiopettajuutta

    • jaksottakaa tekemistä esimerkiksi viikko kerrallaan ja suunnitelkaa opettajatiimin kanssa yhdessä 1-2 viikon työskentely
    • kirjatkaa suunnitelmat Teams-ympäristöön tai Moodle-alustalle
    • käykää yhdessä viikoittain toteutuneet asiat ja muokatkaa tarvittaessa tulevia suunnitelmia. Mikä toimii, mikä ei ja miten muutamme toimintaa?
    • sopikaa ohjausajoista/päivystyksistä ja miten seuraatte opiskelijoiden etenemistä esim. analytiikan avulla. Miten ja kuka reagoi tarvittaessa?

    Suunnittelun apuna käsikirjoitukset

    • tehkää yhteinen käsikirjoitus moduulin etenemisestä kohti osaamistavoitteita
    • tarkenna suunnitelmaa eri tasoille periodille, viikolle, päivälle, webinaarille
    • fokuksessa opiskelijan työskentely, miten eri tavoin osaaminen on mahdollista saavuttaa
    • miten opettajana tuen oppimisen ja osaamisen kehittymistä
    • ideoikaa, miten monin tavoin osaamista voidaan osoittaa
    • Esimerkki kahdesta koko päivän täydennyskoulutuksesta verkkoympäristöissä (Ruhalahti & Korhonen)
    Digipediavinkki esimerkki kahdesta koko päivän täydennyskoulutuksesta verkkoympäristössä.

    Oppimistehtävät – selkeys, mitoitus, joustavuus

    • kytke tehtävät osaamistavoitteisiin ja työelämään tai opiskelijan arkeen
    • selkeässä tehtävässä on esillä: tarkoitus, tiedon lähteet, työskentelyohje & aikataulu, ohjaus & palaute, arviointi, ajankäyttö
    • käytä ajankäytön arvioinnissa opiskelijapalautetta sekä seuraavia lähteitä
      • Verkko-opintojen mitoituksen arviointi KKA 2006 (kts. Liite 1, s.33)
      • Oppimiskokemuksen työkalupakki FITech
    • pienet kyselyt ja testit auttavat oman osaamisen arvioinnissa pieninä välipaloina
    • rytmitä yksilö- ja ryhmätehtäviä varmistaaksesi jokaisen eteneminen ja perehtyminen asiaan
    • mahdollista tehtävien tekeminen opiskelijalle erilaisin tavoin teknisesti (esim. ääni, video, teksti)
    • anna palautetta, seuraa ja ohjaa säännöllisesti
    • käytä jo valmista verkosta löytyvää materiaalia (esim. videoita, äänitiedostoja, tekstiä, kuvia). Oppimateriaalin valinta ja käyttö -opas
    • tarvittaessa tee omaa materiaali – kokeile tekstin lisäksi videoita ja äänitiedostoja

    Ohjaus sovitusti saatavilla – tavanomaisella verkkoyhteydellä

    • kuulostele millaisia välineitä ja mahdollisuuksia opiskelijoilla on olla vuorovaikutuksessa
    • käytä tuttuja organisaation työkaluja
    • valmistaudu ohjaustilanteeseen esim. tarkastelemalla analytiikkaa
    • pyydä opiskelijoita valmistautumaan esim. kysymykset, ongelmakohdat, halutut teemat etukäteen
    • aktivoi opiskelijoita ohjaus/opetustilanteissa verkossa esim.
      • kyselyt ja testit, esim. forms tai zoomin kyselytyökalu
      • pienryhmätyöskentely
      • opiskelijoiden esitykset, ratkaisut
      • valkotaulutyöskentely
      • kuvat kertomaan tämän hetken tunnetilasta
    • kokeile lyhyitä videoklippejä tai äänitiedostoja yhtenä ohjauksen välineenä

    Lisää materiaalia ja vinkkejä verkko-opetuksesta

    • HAMKin etätenttien valvonta -ohje (vaatii kirjatumisen)
    • eAMK hankkeen valmennusohjelman webinaaritallenteet (laatukriteereittäin)
    • eAMK hankkeen webinaarit eri teemoista
    • Matleena Laakson blogi vinkkejä verkkotyökalujen opetuskäyttöön
    • Flippausmanuaali (Itä-Suomen yliopisto)
    • Verkko-oppimisen muotoilukirja (FITech-verkostoyliopisto)
    • Koulutusta ja tukevat palvelut poikkeustilanteessa (CSC)
    • Millainen on hyvä etätentti (Helsingin yliopisto)

    Päivitetty 2 kuukautta sitten
    Kategoriat: Laadukas moduulitoteutus, Opetuksen suunnittelu, Verkko-opetus
    Avainsanat: Etätentti, Työskentely ja ohjaus, Verkko-opiskelu, verkkotapaamiset
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Hybridiopetustilat Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksella
    • HAMKin avoimen oppimisen ja oppimateriaalin periaatteet 
    • HAMKin digipedamentorit ja digitukihenkilöt
    • eMateriaalien saavutettavuus -webinaari
    • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.