• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä

Kuuntele

Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä

Sisältö


    Kuuntele

    Yammer on HAMKin yksityinen sosiaalinen verkko- ja keskusteluympäristö, jonka keskustelut ovat suojattuja ja näkyvät vain HAMKin ja HAMIn opiskelijoille ja henkilökunnalle. Yammer on HAMKin ja HAMIn opiskelijoille ja henkilökunnalle tarkoitettu virallinen, yleinen tiedotuskanava ja ryhmien sisäinen keskustelufoorumi.  Yammer ei ole tiedostojen jako- tai säilytyspalvelu.

    Tässä ohjeessa opastetaan Yammerin perustoimintojen käyttöön sekä mm. kerrotaan mistä pääset lataamaan Yammer-mobiilisovelluksen. Pääset kirjautumaan Yammeriin osoitteessa www.yammer.com/hamk.fi tai kirjautumalla johonkin Office 365 -palveluun ja valitsemalla vohvelivalikosta Yammerin.

    HUOM. Älä lähetä työkaverille tai opiskelijalle kutsuviestiä Yammeriin (invite-painikkeella). Kaikilla käyttäjillämme on Yammer-profiili, joten ketään ei tarvitse kutsua erikseen Yammeriin.

    Ryhmät

    HAMKin ja HAMIn Yammer-verkostoon pääsee kirjautumaan ainoastaan henkilökunta ja opiskelijat. Verkostossa on ryhmiä, joista osa on virallisia tiedotukseen käytettäviä ryhmiä.

    Liity ainakin seuraaviin ryhmiin

    Opiskelija:

    • HAMKin opiskelijat -ryhmään tai HAMIn opiskelijat -ryhmään,
    • oman koulutuksesi (esim. liikenneala) ryhmään
    • oman kampuksesi (esim. Riihimäki) ryhmään. Näin varmistat, että saat tietoa omaan opiskeluusi liittyvistä asioista.
    • palvelukatkot ryhmään ja
    • koronavirus-ryhmään.

    Henkilökunnan jäsen:

    • Liity oman toimipaikkasi (esim. Hämeenlinnan korkeakoulukeskus) ja yksikkösi (esim. HAMK Tech) ryhmään.
    • Sovellukset ja järjestelmät -ryhmään. Näin varmistat, että saat kaikki henkilökunnalle tarkoitetut tiedotteet.
    • Kaikki henkilökunnan jäsenet liitetään automaattisesti Henkilökunta -ryhmään Yammerissa.
    • palvelukatkot-ryhmään ja
    • koronavirus-ryhmään.

    Ulkoiset verkostot & ulkoiset ryhmät

    HAMKin ja HAMIn Yammer-verkostoon ja verkostossa oleviin tavallisiin ryhmiin ei voi kutsua organisaation ulkopuolisia henkilöitä. HAMKin tunnuksilla voit liittyä myös muihin kuin HAMKin verkostoon. Mikäli on tarpeen luoda uusi ulkoinen verkosto HAMKin toimesta esimerkiksi verkostohankkeelle tai yhteistyöryhmälle, se tehdään Servicedeskin kautta. Ulkoiseen verkostoon voi liittyä myös muilla kuin HAMKin tunnuksilla, mutta kuitenkin vain sellaisella jolla on pääsy Yammeriin oman organisaationsa kautta. Ulkoisen verkoston tilannut henkilö on vastuussa verkoston toiminnasta ja ylläpidosta. Ulkoisiin verkostoihin voi luoda useita eri ryhmiä näin tarvittaessa. Ulkoiset ryhmät ovat puolestaan HAMKin Yammer -verkostoon luotavia ryhmiä, joihin voi kutsua organisaation ulkopuolisia henkilöitä (jotka ovat jo rekisteröineet itselleen Yammer-tilin organisaationsa kautta).

    Hyödyllisiä ohjeita

    Tervetuloa uuteen Yammeriin (Microsoft)

    Uusi Yammer: Yammer-profiilin ja-asetusten muuttaminen (Microsoft)

    Yammer mobiili – asenna sovellus älypuhelimeesi

    Yammer kannattaa asentaa myös omaan älypuhelimeen, tästä pääset valitsemaan oikean sovelluksen laitteellesi >
    (iOS tai Android).

    Mobiilisovellukseen kirjautuminen:

    1. Avaa ohjelma ja valitse ensimmäisestä ikkunasta LOG IN
    2. Syötä ensimmäisessä vaiheessa koko sähköpostiosoitteesi. Esim. aku.ankka@student.hamk.fi (opiskelijat) tai aku.ankka@hamk.fi (henkilökunta).
    3. Tämän jälkeen sinulle tulee HAMKin oma kirjautumisikkuna johon käytetään samoja tunnuksia kuin muuallekin Office 365 -palveluihin kirjautuessa, eli esim. aku1234@student.hamk.fi (opiskelijat) tai aankka@hamk.fi (henkilökunta).

    HUOM! Kirjautumisen jälkeen Yammer -mobiilisovellus kysyy että haluatko kutsua muita Yammeriin. Kaikilla käyttäjillämme on Yammer-profiili, joten ketään ei tarvitse kutsua erikseen Yammeriin.​

    Yammer-ryhmän ylläpito

    Yammerissa vastataan kaikkiin asiallisiin kysymyksiin asiallisesti ja aikailematta. 

    Kaikkiin kysymyksiin vastataan

    • Jos viesti sisältää asiallisen, yleisen kysymyksen ja on oikeassa ryhmässä, siihen vastataan niin ikään Yammerissa, asiallisesti ja riittävän nopeasti. Jos kysymyksen asiasisältö ei kuulu ylläpitäjän vastuualueeseen, hän ohjaa kysymyksen asian omistajalle tapauksesta riippuen joko jakamalla sen yksityisviestinä tai liittämällä/tägäämällä  asian omistajan keskusteluun sen kommentissa.
    • Jos viesti on asiallinen mutta väärässä ryhmässä, viesti jaetaan oikeaan ryhmään, jossa siihen vastataan.
    • Jos sisältö liittyy yksittäiseen henkilöön ja hänen opiskeluunsa tai työhönsä, keskustelua jatketaan aiheesta riippuen joko Yammerin yksityisviesteinä tai muussa kanavassa tai prosessissa (esim. tietotekniikkaongelmat Servicedesk).

    Milloin viesti poistetaan?

    • Jos viestin sisältö on asiaankuulumaton eli ei esim. käsittele opiskelua tai työskentelyä HAMKissa, viesti poistetaan käyttösääntöjen vastaisena. Tästä ilmoitetaan Yammerin yksityisviestillä käyttäjälle.
    • Jos viestin kieli tai sisältö on asiatonta tai muuten rikkoo HAMKin Yammeriin asettamia käyttösääntöjä, viesti poistetaan käyttösääntöjen vastaisena. Tästä ilmoitetaan Yammerin yksityisviestillä käyttäjälle.

    Kaikessa viestinnässä, myös Yammerissa, on syytä olla provosoimatta ja provosoitumatta. Kannattaa kaivaa viestin ydinsisältö esille ja reagoida siihen oman toimivaltansa rajoissa.

    Päivitetty 10 kuukautta sitten
    Kategoriat: Viestiminen
    Avainsanat: O365, Yammer
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Blogikirjoituksia digipedagogiikan aihepiiristä
    • Navigointi Teamsissa ja yleiset käytön asetukset
    • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
    • Teamsin hakutoiminto
    • Moodlen keskustelualueet

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.