Viva Engage HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
Sisältö
Viva Engage (ent. Yammer) on HAMKin yksityinen sosiaalinen verkko- ja keskusteluympäristö, jonka keskustelut ovat suojattuja ja näkyvät vain HAMKin ja HAMIn opiskelijoille ja henkilökunnalle. Viva Engage on HAMKin ja HAMIn opiskelijoille ja henkilökunnalle tarkoitettu virallinen, yleinen tiedotuskanava ja ryhmien sisäinen keskustelufoorumi. Viva Engage ei ole tiedostojen jako- tai säilytyspalvelu.
Tässä ohjeessa opastetaan Viva Engagen perustoimintojen käyttöön sekä mm. kerrotaan mistä pääset lataamaan Yammer-mobiilisovelluksen. Pääset kirjautumaan Yammeriin osoitteessa www.yammer.com/hamk.fi tai kirjautumalla johonkin Office 365 -palveluun ja valitsemalla vohvelivalikosta Yammerin.
HUOM. Älä lähetä työkaverille tai opiskelijalle kutsuviestiä Yammeriin (invite-painikkeella). Kaikilla käyttäjillämme on Yammer-profiili, joten ketään ei tarvitse kutsua erikseen Yammeriin.
Ryhmät
HAMKin ja HAMIn Viva Engage -verkostoon pääsee kirjautumaan ainoastaan henkilökunta ja opiskelijat. Verkostossa on ryhmiä, joista osa on virallisia tiedotukseen käytettäviä ryhmiä.
Liity ainakin seuraaviin ryhmiin
Opiskelija:
- HAMKin opiskelijat -ryhmään tai HAMIn opiskelijat -ryhmään,
- oman koulutuksesi (esim. liikenneala) ryhmään
- oman kampuksesi (esim. Riihimäki) ryhmään. Näin varmistat, että saat tietoa omaan opiskeluusi liittyvistä asioista.
- palvelukatkot ryhmään ja
- koronavirus-ryhmään.
Henkilökunnan jäsen:
- Liity oman toimipaikkasi (esim. Hämeenlinnan korkeakoulukeskus) ja yksikkösi (esim. HAMK Tech) ryhmään.
- Sovellukset ja järjestelmät -ryhmään. Näin varmistat, että saat kaikki henkilökunnalle tarkoitetut tiedotteet.
- Kaikki henkilökunnan jäsenet liitetään automaattisesti Henkilökunta -ryhmään Yammerissa.
- palvelukatkot-ryhmään ja
- koronavirus-ryhmään.
Ulkoiset verkostot & ulkoiset ryhmät
HAMKin ja HAMIn Viva Engage -verkostoon ja verkostossa oleviin tavallisiin ryhmiin ei voi kutsua organisaation ulkopuolisia henkilöitä. HAMKin tunnuksilla voit liittyä myös muihin kuin HAMKin verkostoon. Mikäli on tarpeen luoda uusi ulkoinen verkosto HAMKin toimesta esimerkiksi verkostohankkeelle tai yhteistyöryhmälle, se tehdään Servicedeskin kautta. Ulkoiseen verkostoon voi liittyä myös muilla kuin HAMKin tunnuksilla, mutta kuitenkin vain sellaisella jolla on pääsy Yammeriin oman organisaationsa kautta. Ulkoisen verkoston tilannut henkilö on vastuussa verkoston toiminnasta ja ylläpidosta. Ulkoisiin verkostoihin voi luoda useita eri ryhmiä näin tarvittaessa. Ulkoiset ryhmät ovat puolestaan HAMKin Viva Engage -verkostoon luotavia ryhmiä, joihin voi kutsua organisaation ulkopuolisia henkilöitä (jotka ovat jo rekisteröineet itselleen Yammer-tilin organisaationsa kautta).
Hyödyllisiä ohjeita
Tervetuloa uuteen Yammeriin (Microsoft)
Uusi Yammer: Yammer-profiilin ja-asetusten muuttaminen (Microsoft)
Viva Engage mobiili – asenna sovellus älypuhelimeesi
Yammer kannattaa asentaa myös omaan älypuhelimeen, tästä pääset valitsemaan oikean sovelluksen laitteellesi >
(iOS tai Android).
Mobiilisovellukseen kirjautuminen:
- Avaa ohjelma ja valitse ensimmäisestä ikkunasta LOG IN
- Syötä ensimmäisessä vaiheessa koko sähköpostiosoitteesi. Esim. aku.ankka@student.hamk.fi (opiskelijat) tai aku.ankka@hamk.fi (henkilökunta).
- Tämän jälkeen sinulle tulee HAMKin oma kirjautumisikkuna johon käytetään samoja tunnuksia kuin muuallekin Office 365 -palveluihin kirjautuessa, eli esim. aku1234@student.hamk.fi (opiskelijat) tai aankka@hamk.fi (henkilökunta).
HUOM! Kirjautumisen jälkeen Viva Engage -mobiilisovellus kysyy että haluatko kutsua muita Viva Engageen. Kaikilla käyttäjillämme on Viva Engage -profiili, joten ketään ei tarvitse kutsua erikseen Viva Engageen.
Viva Engage -ryhmän ylläpito
Yammerissa vastataan kaikkiin asiallisiin kysymyksiin asiallisesti ja aikailematta.
Kaikkiin kysymyksiin vastataan
- Jos viesti sisältää asiallisen, yleisen kysymyksen ja on oikeassa ryhmässä, siihen vastataan niin ikään Yammerissa, asiallisesti ja riittävän nopeasti. Jos kysymyksen asiasisältö ei kuulu ylläpitäjän vastuualueeseen, hän ohjaa kysymyksen asian omistajalle tapauksesta riippuen joko jakamalla sen yksityisviestinä tai liittämällä/tägäämällä asian omistajan keskusteluun sen kommentissa.
- Jos viesti on asiallinen mutta väärässä ryhmässä, viesti jaetaan oikeaan ryhmään, jossa siihen vastataan.
- Jos sisältö liittyy yksittäiseen henkilöön ja hänen opiskeluunsa tai työhönsä, keskustelua jatketaan aiheesta riippuen joko Viva Engagen yksityisviesteinä tai muussa kanavassa tai prosessissa (esim. tietotekniikkaongelmat Servicedesk).
Milloin viesti poistetaan?
- Jos viestin sisältö on asiaankuulumaton eli ei esim. käsittele opiskelua tai työskentelyä HAMKissa, viesti poistetaan käyttösääntöjen vastaisena. Tästä ilmoitetaan Yammerin yksityisviestillä käyttäjälle.
- Jos viestin kieli tai sisältö on asiatonta tai muuten rikkoo HAMKin Yammeriin asettamia käyttösääntöjä, viesti poistetaan käyttösääntöjen vastaisena. Tästä ilmoitetaan Yammerin yksityisviestillä käyttäjälle.
Kaikessa viestinnässä, myös Viva Engagessa, on syytä olla provosoimatta ja provosoitumatta. Kannattaa kaivaa viestin ydinsisältö esille ja reagoida siihen oman toimivaltansa rajoissa.