• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset


Kuuntele

Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset

bannerikuva_teams

Sisältö


    Kuuntele

    Tässä ohjeessa opastetaan keskusteluiden ja kokousten aloittamiseen sekä niihin liittyviin perustoimintoihin.

    Keskustelut ja puhelut yhden tai useamman henkilön kesken

    Teamsissa voit keskustella ja soittaa puheluita. Tätä varten sinun ei tarvitse kuulua mihinkään tiimiin.

    Keskustelu-toimintoon pääset klikkaamalla Teamsin vasemman reunan palkissa Keskustelu-painiketta. Etsi haluamasi henkilö klikkaamalla ruudun ylälaidassa näkyvää Uusi keskustelu -painiketta ja kirjoita etsimäsi henkilön nimi (osa nimestä riittää) hakuruutuun. Klikkaa sitten henkilön nimeä, jolloin keskusteluikkuna avautuu.

    Kirjoita viestisi viestiriville. Viesti lähtee joko enterin painalluksella tai klikkaamalla nuolen näköistä kuvaketta viestirivin alapuolella. Viestikentän alla on painikkeita, joista voit muun muassa muotoilla tekstiä, asettaa viestin tärkeyden sekä lisätä viestiin liitetiedostoja.

    teamsin keskustelu-välilehti, jossa merkattuna uuden keskustelun aloittaminen.

    Keskusteluikkunan yläpalkista löydät lisää toimintoja (kuva alla). Painikkeet vasemmalta oikealle: Videopuhelun soitaminen, puhelun soittaminen, näytön jakaminen, henkilöiden lisääminen keskusteluun ja keskustelun avaaminen erilliseen ikkunaan.

    Puhelun aikana voit muun muassa jakaa näyttöäsi, avata videokameran tai lähettää chat-viestejä. Katso lisätiedot puheluiden soittamisesta Microsoftin ohjeesta.

    Toiminnot keskusteluikkunan yläosassa.

    Keskustelut ja kokoukset tiimissä

    Pääsääntöisesti keskustelut ja kokoukset toimivat tiimin sisällä samaan tapaan kuin keskusteluissa ja puheluissa yksittäisten henkilöiden kanssa.

    Kokouksista ja verkkotapaamisista löytyy oma digipedaohjeensa, jossa on kuvattuna kokouksen järjestäminen, kutsun lähettäminen sekä kokouksen aikana käytössä olevat toiminnot. Digipedaohje verkkotapaamisista.

    Voit keskustella Teamsissa myös tiimien kautta, jolloin viesti näkyy kaikille kyseiseen tiimiin kuuluville. Huomaathan, että jokaisen tiimin lisäksi jokaisella alikanavalla on oma keskustelualueensa. Kanavan nimi näkyy lihavoituna, jos siellä on uutta toimintaa.

    Viestirivin alapuolella on painikkeita, jotka ovat pääosin samat kuin keskustelu-toiminnossakin (kuva alla). Huomaathan, että esimerkiksi viestin tärkeyden asettaminen löytyy muotoilu-painikkeen takaa. Hyödyllinen tapa tiimeissä on käyttää “tägäystä”, eli mainita henkilöitä kirjoittamalla @-merkki ja sen perään kyseisen henkilön nimi.

    Tiimikeskustelun painikkeet.

    Kanavalle voit lähettää viestin myös sähköpostilla. Microsoftin englanninkielinen ohje siitä, mistä löydät kanavan sähköpostiosoitteen.

    Yhteystietojen kiinnittäminen ja ryhmien nimeäminen

    Jos keskustelet tai soitat usein samoille ihmisille Teamsissa, voit kiinnittää heidät keskustelu-välilehdellä niin, että he näkyvät listassa aina ylimpänä. Kiinnitys tehdään klikkaamalla keskustelun perässä olevaa “kolmea pistettä” ja valitsemalla sieltä “kiinnitä”.

    Yhteystiedon kiinnittäminen Teams chatissa.

    Voit nimetä useamman henkilön ryhmäkeskusteluja kuvaavammin. Avaa haluttu keskustelu, klikkaa vasemman yläkulman kynä-kuvaketta nimien perässä ja anna keskustelulle nimi.

    Puheluiden pikavalinnat ja yhteyshenkilöt

    Teamsin puhelut-välilehdellä voit lisätä henkilöitä pikavalintaan tai lisätä yhteyshenkilöitä. Näiden lisäämiseen löytyy ohje Microsoftin sivulta: Yhteyshenkilöiden tarkastelu ja lisääminen Teamsissa.

    Päivitetty 9 kuukautta sitten
    Kategoriat: M365, Ryhmätyöskentely, Teams, Verkkotapaamiset, Viestiminen
    Avainsanat: m365, Opettaja, ryhmätyö, Teams, verkkotapaamiset
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
    • Jaettujen kanavien käyttö ja hallinnointi Teamsissa
    • OneNote digitaalisiin muistiinpanoihin
    • MS Viva Learning
    • Keskusteluviestien näkyminen Teams-kokouksissa

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.