• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä


Kuuntele

Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä

bannerikuva_teams

Sisältö


    Kuuntele

    Microsoft Teams on tiimityöskentelyyn tarkoitettu palvelu. Pääset kirjautumaan Teamsiin M365 -pilvipalvelun tunnuksilla. Teams kokoaa yhteen paikkaan kaikki tiimityöskentelyyn tarvittavat työkalut. Teamsin kautta voit muun muassa chattailla, järjestää kokouksia sekä yhteismuokata tiedostoja. Voit käyttää Teamsia tietokoneelle tai puhelimeen ladattavan sovelluksen avulla tai suoraa selaimen kautta.

    Käytä Teams-palvelua, kun…

    Opettajana:

    • Työskentelet ja kehität asioita erilaisissa HAMKin sisäisissä tiimeissä.
    • Suunnittelet moduuleita muiden opettajien kanssa.
    • Järjestät kokouksia ja työstät ja jaat tiedostoja yhdessä muiden kanssa.
    • Tarvitset viestintäkanavan nopealle yhteydenpidolle.
    • Työskentelet opiskelijoiden kanssa projekteissa tai ohjaat heitä niissä.
    • Työskentelet ja kehität asioita erilaisissa HAMKin koordinoimissa projekteissa, joissa mukana on myös HAMKin ulkopuolisia käyttäjiä.

    Opiskelijana:

    • Opiskelet projektimaisesti yhdessä yhdessä opettajien, muiden opiskelukavereiden ja mahdollisesti työelämäedustajien kanssa.
    • Tarvitset alustan ryhmätyöskentelylle, keskusteluille ja tiedostojen jakamiselle.

    Uuden tiimin luominen Teams-palveluun

    Teams löytyy M365-palvelun vohvelivalikosta ja kuka tahansa hamkilainen voi luoda uuden tiimin Teamsissa. Nimeä luomasi tiimi loogisesti ja järkevästi. Tiimillä on myös hyvä olla useampi kuin yksi omistaja. Jos tiimin luominen ei ole tuttua, katso Microsoftin ohje tiimin luomisesta.

    Huomioi, että henkilöstön on mahdollista luoda Teamsiin erityyppisiä tiimejä (Luokat, PLC, Henkilöstö/Staff, Muu/Other). Eniten käytetty ja vahvasti suositeltu tiimityyppi on “Muu/Other”, koska sen mukaan ei tule valmiita sovelluksia ja sisältöjä, vaan tiimin omistajilla on vapaat kädet päättää, mitä ominaisuuksia ottaa käyttöön ja missä järjestyksessä. Tiimityyppien mukana tulevia sovelluksia ei saa poistettua tai muokattua. Esimerkiksi Staff-tiimityypissä tulevan muistikirjan hallinnollista rakennetta ei saa muokattua. Tiimityyppiä ei voi jälkikäteen muuttaa. Microsoftin ohje erilaisista tiimityypeistä.

    Teamsin peruskäyttö

    Varsinaisen tiimin alle voit luoda valmiin Yleinen/General-kanavan lisäksi myös muita alikanavia. Kanavilla on oma keskstelu-sivunsa ja niiden alle on mahdollista lisätä tiedostoja, linkkejä ja sovelluksia. Kanavista on mahdollista tehdä myös yksityisiä ja määritellä, keille tiimin jäsenille ne näkyvät. Lisää tietoa kanavista Microsoftin sivulla.

    Teams mahdollistaa myös verkkotapaamisten järjestämisen. Verkkotapaamisia voi joko kalenteroida etukäteen niin Teamsin kuin Outlook-kalenterin kautta tai aloittaa pikakokouksen heti. Katso tarkemmat digipedaohjeet Teamsin verkkotapaamisten järjestämisestä.

    Teams-tapaaminen on mahdollista myös tallentaa. Kun tallennus on tehty, istunnon tallenne löytyy Teamsin keskusteluketjusta tai yksittäisestä chatista, riippuen siitä miten istunto on käynnistetty. Microsoftin laajemmat Teams-istunnon nauhoittamisen ohjeet.

    Organisaation ulkopuoliset käyttäjät

    Teamsiin on mahdollista kutsua myös HAMKin ulkopuolisia käyttäjiä. Jos kutsuttavalla on olemassa Microsoft-tili, mm. (oman organisaation puolesta), niin lisääminen tiimiin onnistuu suoraviivaisesti: henkilölle lähtee sähköpostitse kutsu HAMKin Teamsiin ja hän pääsee liittymään suoraan kutsun linkistä. Jos taas kutsuttavalla henkilöllä on Google-tunnus (gmail), hän saa kutsun mukana kehotuksen luoda Microsoft-tunnuksen käyttämällä gmail-tunnustaan.  Katso tarkemmin Microsoftin ohjeista mitä vieras voi tehdä Teamsissä.

    Teamsin käyttö sovelluksella

    Microsoft Teams on myös saatavana omana sovelluksenaan tietokoneille Windows ja Mac -laitteille.  Henkilökunta voi asentaa erillisen Teams -sovelluksen HAMKin työasemalleen Software Centeristä. Suosittelemme että lataat sovelluksen käyttöön, sillä sen kautta työskentely on sujuvampaa.

    Teamsin käyttö mobiilisti

    Voit käyttää Teamsia myös mobiililaitteellasi, kun lataan mobiilisovelluksen joko Play-kaupasta tai AppStoresta. Katso tarkempi sovelluksen latausohje Microsoftin sivuilta.

    Teams-tiimin elinkaari ja poisto

    Tyhjiksi jääneet Teams-tiimit, eli ryhmät joissa ei ole omistajaa tai yhtään jäsentä, tullaan poistamaan tietohallinnon toimesta.

    Poiston myötä kaikki tiimiin liittyvät tiedostot, muistiot, Planner-suunnitelmat ym. poistuvat, myös SharePointista. Mikäli Teamsissa on tiedostoja, jotka tarvitsee säilyttää myös tiimin poistamisen jälkeen, ne kannattaa tallentaa esim. omaan OneDriveen tai verkkolevyasemalle (pitkäaikainen säilytys).

    Mikäli tarve tiimin olemassaololle lakkaa, voivat tiimin omistajat poistaa sen myös itse Poista tiimi / Delete the team –toiminnolla Teamsissa, joka löytyy tiimin nimen jälkeen “kolmen pisteen” alta.

    Lisämateriaalia

    • Teams videokoulutus (Microsoft)
    • Navigointi Teamsissa ja yleiset käytön asetukset (Didipedaohje)
    • Teamsin verkkotapaamiset (Didipedaohje)
    • Kanavat ja niiden käyttö (Didipedaohje)
    • Jäsenten lisääminen ja liittyminen tiimiin (Didipedaohje)

    Valmennukset ja osaamismerkit (HAMKin henkilöstölle)

    • Tiimityöskentelyn osaamismerkki
    • M365 opetuskätön osaamismerkki
    • Valmennus Intrassa: Pysy kartalla Teamsin toiminnoista

    Päivitetty 6 kuukautta sitten
    Kategoriat: M365, Teams
    Avainsanat: m365, Microsoft Teams, oppimisympäristö, organiaastion ulkupuoliset, sharepoint, Teams, teams elinkaari, teams käyttö, teamsin käyttö, teamsin peruskäyttö, teamsin poisto, tiimityyppi, uuden teams tiimin luominen, uusi teams, yhteisöllinen työskentely
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
    • Jaettujen kanavien käyttö ja hallinnointi Teamsissa
    • OneNote digitaalisiin muistiinpanoihin
    • MS Viva Learning
    • Keskusteluviestien näkyminen Teams-kokouksissa

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.