• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Näytön jakamisen vaihtoehdot Teamsissa


Kuuntele

Näytön jakamisen vaihtoehdot Teamsissa

bannerikuva_teams

Sisältö


    Kuuntele

    Teams-kokouksissa esittäjä voi jakaa osallistujille näkymää monin tavoin. Esitysnäkymäksi voi valita koko näytön, jonkun auki olevan sovelluksen (esimerkiksi PowerPoint -esityksen OneNote-luonnoslehtiön), Microsoftin Whiteboardin tai kameran sisällön (esimerkiksi dokumenttikamera). Etukäteen on hyvä miettiä, mitä näytön jakamisen aikana haluaa jakaa ja valita vaihtoehdoista siihen käyttötarkoitukseen soveltuvin tapa.

    Näytön jakamisen valikko avautuu Teams-näytön yläreunan kuvakkeesta, jossa on ylöspäin osoittava nuoli. Huomioithan, että vaihtoehdot ovat hieman rajatummat, jos kyseessä on Teams-kokouksen sijasta suoraan toisille henkilöille soitettu Teams-puhelu.

    Teamsin jaa-valikko avoinna. Erilaiset mahdollisuudet numeroituna ylhäältä alas.

    Yllä kuvankaappaus vaihtoehdoista, jotka ovat:

    1. Tietokoneen äänien sisällyttäminen jakoon.
    2. Esittäjän näkymän valitseminen.
    3. Koko näytön jakaminen.
    4. Auki olevan sovelluksen jakaminen.
    5. Whiteboardin jakaminen.
    6. Kameran sisällön jakaminen.
    7. PowerPoint- esityksen jakaminen ns. esittäjänäkymässä. (Teams tarjoaa viimeksi auki olleita esityksiä vaihtoehdoksi, lisää vaihtoehtoja saat haettua “Etsi tietokoneesta”-painikkeesta).

    Esittäjän kuvan näkyminen näytön jakamisen aikana

    Esittäjän on mahdollista vaikuttaa oman videokuvan sijoittumiseen esityksen aikana. Tämä onnistuu Esittäjätila /Presenter mode -kohdasta. Voit myös lisätä videokuvallesi taustan. Testaa ja kokeile vaihtoehtoja löytääksesi tilanteeseen sopivimman tavan.

    Koko näytön jakaminen

    Koko näyttöä jakaessa esityksen seuraaja näkee kaiken, mitä esittäjän näytöllä näkyy. Jos käytössä on useampi näyttö, valikossa näkyvät kaikki valittavissa olevat työpöydät. Sen näytön ympärille jota esität, ilmestyy punainen kehys. Huomioi, että esimerkiksi sähköpostin tms. ponnahdusikkunat tulevista viesteistä tai muista ilmoituksista näkyvät myös jaossa, ellei sinulla ole käytössä Teamsin “Älä häiritse” -tila ja/tai Windowsin “Keskittymisavustaja”. Myös muita Teamsin ilmoituksia voit hallinnoida Teamsin asetus-valikosta.

    Työpöydän jakaminen soveltuu tilanteisiin, joissa…

    • haluat vaihdella esitysnäkymää eri sovellusten tai ikkunoiden välillä. Esimerkiksi PowerPoint esityksessäsi on linkkejä, joita haluat näyttää esityksen aikana.
    • haluat havainnollistaa jonkun ohjelman tai sovelluksen toimintaa, esimerkiksi näytät Moodlen toimintoa, joka avautuu alasvetovalikkona.

    Ikkunan eli avoinna olevien sovellusten jakaminen

    Kun esityksen jakamisen vaihtoehdoksi valitsee “Ikkuna”, Teams näyttää valittavissa oleviksi vaihtoehdoiksi kaikki ne sovellukset, jotka ovat avoinna sillä hetkellä. Aluksi näkyy vain avoinna olevien ikkunoiden määrä, mutta kuvaketta klikkaamalla näkee tarkemmin mitä sovelluksia on auki.

    Yksittäisen ikkunan jakaminen on tietosuojan kannalta paras vaihtoehto, koska silloin voit olla varma, että osallistujat eivät näe mitään muuta. Kannattaa myös huomioida, että esimerkiksi alasvetovalikoiden sisällöt eivät välttämättä näy ikkunaa jakaessa.

    PowerPointin esittäjänäkymä

    PowerPointin esittäjänäkymässä diat avautuvat näkymään, joka on monipuolisempi ja saavutettavin tapa näyttää diaesitystä. Katso tarkempi ohje esittäjänäkymän käytöstä Microsoftin ohjeesta. Esitysnäkymässä on mahdollista käyttää myös piirto- ja osoitustyökaluja, eli annotointityökaluja. Lue lisää piirtotyökaluista Microsoftin ohjeesta.

    Kuvankaappaus powerpointin esittäjänäkymästä teamsissa.

    Whiteboardin jakaminen

    Microsoft Whiteboard on digitaalinen valkotaulu, jonne voi muun muassa lisätä liimalappuja, kirjoittaa tekstiä tai piirtää. Whiteboardista löytyy erillinen ohje Digipedaohjeista.

    Tietokoneen äänien sisällyttäminen esitykseen

    Tietokoneen äänet eivät automaattisesti kuulu osallistujille. Tilanteessa, jolloin osallistujien on hyvä kuulla äänet esimerkiksi videoita jaettaessa, tulee äänien kuuluminen sallia “Sisällytä tietokoneen ääni”-painikkeesta näytön jakamista aloitettaessa.

    Esityksen aikana äänet saa kuulumaan osallistujille näytön yläreunan valintapalkista, kuva alla.

    Tietokoneen äänien sisällyttäminen esitykseen valintanauha näytön yläreunassa.

    Osaamismerkit

    • Tiimityöskentely
    Päivitetty 5 kuukautta sitten
    Kategoriat: M365, Teams, Verkkotapaamiset
    Avainsanat: esitys, jakaminen, kokous, m365, materiaalin jakaminen, Osallistujien jakaminen pienryhmiin, pienryhmätyöskentely, ryhmätyöskentely, Teams
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
    • Jaettujen kanavien käyttö ja hallinnointi Teamsissa
    • OneNote digitaalisiin muistiinpanoihin
    • MS Viva Learning
    • Keskusteluviestien näkyminen Teams-kokouksissa

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.