• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Moduulitoteutuksen suunnittelun vaiheet
          • Opetuksen suunnittelu ja valmistelu Pepissä ja Moodlessa
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moduulin suunnittelu ja toteutus
          • Toteutuksen rakentaminen työtilaan
          • Käsikirjoitus – Storyboard
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Osaamismerkit HAMKissa
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Näytä kaikki
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
          • eMateriaalien saavutettavuus -webinaari
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Moodle-valmennukset
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
          • Näytä kaikki
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: käytön aloittaminen
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Työyhteisöviestintä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Kyselyt näppärästi Formsilla -valmennus
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage-palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Etäsession tallennus Teamsissa ja videon jakaminen Streamin kautta
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Näytä kaikki

Teamsin ja Zoomin toimintojen vertailua


Kuuntele

Teamsin ja Zoomin toimintojen vertailua

Sisältö


    Kuuntele

    Tähän listaukseen on koottu toimintoja ja työkalukohtaisesti viimeisimmät ratkaisut näiden hyödyntämiseen.

    Vertailu

    Toiminto Teams Zoom
    Istuntoon pääsyn rajoittaminen · odotushuone.
    · rekisteröityminen (webinar ja live event).
    · tavallisessa istunnossa odotushuone.
    · webinaarissa practice session.
    · salasana.
    · tunnistautuminen.
    · rekisteröityminen.
    · rajoitus istuntoon liittymisestä vain hostin ollessa paikalla.
    · webinaarissa rekisteröityminen ja tunnistautuminen.
    Host-oikeudet · vain kokouksen perustajalla.
    · jatkossa webinarissa ja live eventissä presenterit
    · voi lisätä vaihtoehtoisia hosteja, apua istunnon aikana co-hosteista.
    · webinaarissa hostin ja co-hostin  lisäksi panelisti-rooli.
    Max osallistujia · 1000 aktiivista osallistujaa, jonka jälkeen osallistujat voivat liittyä kokoukseen “view-only” oikeuksin, eli heillä ei käytössä kokouksen toiminnallisuuksia (view-only experience). ·1000 henkilöä, lisäksi laajennettavissa esim. Youtube-streamiksi.
    · laajemmat yleisömäärät mahdollisesti myös järjestettävissä.
    Vuorovaikutus · Teams-kokouksessa Forms-kyselyt.
    · chat.
    · lyhytaikaiset reaktiot ja pysyvät reaktiot viesteihin.
    · kädennosto.
    · polls-kyselyt.
    · chat.
    · annotointi.
    · lyhytkestoiset reaktiot, kuten peukutus.
    · yes-no-painikkeet.
    · kädennosto. 
    Tallennus · OneDriveen, tallennusta ei ole mahdollista keskeyttää (pause). · paikallisesti omalle laitteelle, tallennuksen voi keskeyttää (pause).
    Tallenteen jakaminen · videotiedoston jako linkillä tai sähköpostiosoitteella.
    · jako videopalvelun kautta.
    · jako videopalvelun kautta.
    Chat · jää osallistujien käyttöön kokouksen jälkeen, pois päältä kokonaan tai vain istunnon aikana (host hallitsee valintaa). · osallistuja näkee vasta istuntoon liittymisen jälkeen lähetetyt viestit.
    · myös moderoitu Q&A mahdollinen (webinaari).
    · keskustelut tallennettava erikseeen tai oman automaattisen tallennuksen asetuksen mukaan.
    Mikrofonit · kokouksessa host voi mykistää ja määritellä, ettei voi avata enää.  · tavallisessa istunnossa host voi mykistää ja määritellä, ettei voi avata enää tai ottaa pois käytöstä. 
    · webinaarissa ei osallistujien käytössä.
    Web-kamerat · host voi hallita tai ottaa kokonaan pois käytöstä. · host voi hallita tai ottaa kokonaan pois käytöstä (ei lainkaan osallistujien käytössä webinaarissa).
    Pienryhmätyöskentely · host ohjaa pienryhmätyöskentelyä ja esim voi siirtää osallistujia huoneesta toiseen. · host ja co-hostit ohjaavat pienryhmätyöskentelyä.
    · osallistujat voivat liikkua myös vapaasti huoneesta toiseen.
    Istunnon toiminnot · Microsoftin jakamien päivitysten mukaan. · host voi määrittää jo etukäteen yksityiskohtaisesti päälle/pois päältä toiminnot, jotka istunnossa/webinaarissa käytössä.
    · istunnon/webinaarin aikana host voi hallita kootusti kaikkia toimintoja, jotka osallistujilla käytössä.
    Tiedostojen jako · chatissa tiedostoina, muuten www-linkkeinä. · chatissa tiedostoina, muuten www-linkkeinä.
    Tekstitys istunnossa · puheentunnistus toimii englanniksi, tämä on osallistujakohtainen näkymä.
    Istunnossa käytettävissä Transkriptio-toiminto, joka kirjoittaa puheenvuorot tekstiksi. Tiedosto ladattavissa kokouksen jälkeen koneelle. Puheentunnistus myös suomeksi.
    · manuaalisesti.
    Virtuaaliset taustakuvat x x
    Istunnon kesto max 24 30 tuntia
    Osallistujalistat jne raportit · host voi tallentaa Excel-tiedoston. · host voi katsella itse kk sisään pidetyistä istunnoista, vanhemmat ServiceDesk-tiketillä.
    Osallistuminen selaimella · Edge tai Chrome suositeltu. · Chrome suositeltu.
    Mobiilisovellus x x
    Lisenssit · henkilöstöllä laaja A5-lisenssi, opiskelijoilla A5 Student Benefit. Lue lisää lisensseistä Microsoft Education -sivulta. · täysi lisenssi, 300-500 hlön osallistujille lainattavissa ison istunnon lisenssi ServiceDesk-tiketillä.
    · webinaarilisenssi lainattavissa ServiceDesk-tiketillä.

    Päivitetty 9 kuukautta sitten
    Kategoriat: Opetus ja ohjaus, Teams, Verkko-opetus, Verkkotapaamiset, Webinaari, Zoom
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Hybridiopetustilat Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksella
    • ThingLink osaksi PowerPoint-esitystä 
    • CampusOnline-kurssien kirjautumisessa huomioitavaa
    • Opinnäytetyöhön liittyviä esimerkkejä
    • Breakout Rooms in Microsoft Teams

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.