• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Moduulitoteutuksen suunnittelun vaiheet
          • Opetuksen suunnittelu ja valmistelu Pepissä ja Moodlessa
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moduulin suunnittelu ja toteutus
          • Toteutuksen rakentaminen työtilaan
          • Käsikirjoitus – Storyboard
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Osaamismerkit HAMKissa
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Näytä kaikki
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
          • eMateriaalien saavutettavuus -webinaari
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Moodle-valmennukset
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
          • Näytä kaikki
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: käytön aloittaminen
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Työyhteisöviestintä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Kyselyt näppärästi Formsilla -valmennus
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage-palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Etäsession tallennus Teamsissa ja videon jakaminen Streamin kautta
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Näytä kaikki

Vuorovaikutuksen lisääminen Zoom-istuntoon


Kuuntele

Vuorovaikutuksen lisääminen Zoom-istuntoon

Sisältö


    Kuuntele

    Tässä ohjeessa on esitelty työkaluja, jolla voit lisätä vuorovaikutusta Zoom-istuntoon.

    Web-kamera, taustakuva ja filtterit

    Taustakuvia voi käyttää, jos osallistuu istuntoon tietokoneelle tai mobiililaitteelle asennettavalla Zoom-sovelluksella. Selainosallistuja voi käyttää rajatusti taustakuvia. Ohjeet virtuaalisen taustakuvan ja filtterien käyttöön: Taustakuva, filtterit ja videoasetukset

    Osallistujat samassa “tilassa” Immersive-toiminnolla

    Zoom-istunnon host hallitsee näkymää istuntoikkunan oikean yläkulman View-painikkeesta. Immersive view toimii osallistujilla, joilla on tietokoneelle tai mobiililaitteelle ladattu Zoom-sovellus. Näyttöä ei voi jakaa Immersive-tilassa.

    Zoom Immersive View

    Zoom on lisännyt valmiita taustoja, ja kuten Teamsissa, eri taustat sopivat eri määrälle osallistujia. Voit myös ladata omia virtuaalisia taustakuvia +napista. Voit käyttää lisäksi oman web-kamerasi näkymää. Osallistujat voidaan järjestää satunnaisille paikoille istumaan, tai voit jakaa heidät haluamaasi järjestykseen. Voit osoittaa vain osan osallistujista paikoille.

    Zoom Immersive View asetukset

    Reaktiot, peukutus, äänestys, kädennosto

    Zoom reactions
    • Voit käyttää vuorovaikutteisia toimintoja Reactions-napista, osallistuit sitten tietokoneelle tai mobiililaitteelle asennetulla sovelluksella, tai selaimessa.
    • Istunnon osallistujat voivat hyödyntää vähän aikaa näytöllä näkyviä reaktioita, kuten kätten taputusta tai peukutusta, tai voit järjestää äänestyksen esimerkiksi Yes/no-painikkeilla.
    • Näet kädennoston ja muut pitkäkestoiset reaktiot avaamalla Participants-listan.
    • Näet osallistujalistan pohjalta yhteenvedon osallistujien valinnoista.
    • Voit Clear all -toiminnolla putsata osallistuien valinnat.

    Ohjeet reaktioiden käyttöön osallistujille.

    Annotointityökalu

    • Annotoida voi jaetun sisällön tai valkoisen Whiteboardin päälle. Annotointi toimii tietokoneelle ja mobiililaitteille asennetuilla Zoom-sovelluksilla.
    • Osallistujan ohjeet

    Tuotetun sisällön tallentaminen

    1. Save
    2. Halutessasi valitse tiedostomuoto päältä klikkaamalla
    3. Tallentuu oman koneen C-asemalle Documents>Zoom>istunnon nimi –kansioon (aukeaa myös Show in Folder –linkistä painamalla).

    Host hallitsee istunnon annotointia

    Lähtökohtaisesti annotointi kaikkien osallistujien käytössä, kun jaetaan joko jotain sisältöä tai valkoista Whiteboard-pohjaa.

    Host voi putsata joko kaikkien jäljet tai omansa, osallistuja vain omansa.

    • Lähtökohtaisesti annotointi kaikkien osallistujien käytössä, kun jaetaan joko jotain sisältöä tai valkoista Whiteboard-pohjaa.
    • Voit poistaa annotoijien nimet näkyviltä.
    • Host voi putsata joko kaikkien jäljet tai omansa, osallistuja vain omansa.

    Whiteboard

    Whiteboardille voi tuottaa sisältöä tietokoneelle ja mobiililaitteille asennetuilla Zoom-sovelluksilla. Selaimella osallistuva henkilö näkee Whiteboardin, mutta ei voi tuottaa siihen sisältöä. Zoomin Whiteboard-ohje

    Polls-kyselyt

    Ohje polls-kyselyiden hyöntämiseen: Polls-kyselyt

    Pienryhmät Zoomissa

    Ohje pienryhmien hyödyntämiseen: Zoom pienryhmätyöskentely

    Päivitetty 8 kuukautta sitten
    Kategoriat: Verkkotapaamiset, Zoom
    Avainsanat: host, vuorovaikutus
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Hybridiopetustilat Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksella
    • Teams webinaari eli verkkoseminaari
    • Zoomin Focus Mode
    • Kutsumattomia vieraita Zoom-istunnoissa? Toimintaohjeet yllättävien tilanteiden varalle
    • Keskusteluviestien näkyminen Teams-kokouksissa

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.