• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Teams webinaari eli verkkoseminaari


Kuuntele

Teams webinaari eli verkkoseminaari

bannerikuva_teams

Sisältö


    Kuuntele

    Teamsissa voit valita verkkotapaamisen muodoksi myös verkkoseminaarin eli webinaarin, johon sisältyy enemmän järjestämiseen liittyviä vaihtoehtoja kuin tavallisessa Teamsin verkkotapaamisessaa.

    Uuden verkkoseminaarin luominen

    Verkkoseminaarin voi aikatauluttaa Teams-kalenterista avaamalla “Uusi kokous” -pudotusvalikko oikeasta yläkulmasta ja valitsemalla “Verkkoseminaari”. Tämän jälkeen avautuu uusi kokouskutsun pohja.

    Verkkoseminaarin luomisen painike teamsissa.

    Lisää kokouskutsuun seminaarin otsikko, ajankohta, paikka ja tiedot. Kutsu verkkoseminaarista lähetetään Teamsin kautta vain esittäjille. HUOM! Sinun tulee muistaa lähettää verkkoseminaarin kokouskutsu Teamsissa, vaikka olisit sen ainoa esittäjä.

    Verkkoseminaarin osallistujat eivät saa kutsua perinteisen Teams-kalenterikutsun muodossa, vaan osallistujat kutsutaan tapahtumaan rekisteröitymislinkillä, jonka voi lisätä vaikkapa verkkosivulle tai muuhun kutsuviestiin. Osallistujat saavat seminaarin Teams-osoitteen rekisteröidyttyään seminaariin.

    Rekisteröitymisen avulla kokouksen järjestäjä voi sekä rajata seminaarin osallistujajoukon esimerkiksi organisaation mukaan että kysyä osallistujilta tärkeitä tietoja seminaarin toteutusta varten.

    Rekisteröintiä ei ole pakko liittää verkkoseminaariin, vaan sen käyttö on kokouksen järjestäjän valittavissa. Rekisteröinti tapahtuu ottamalla rekisteröinti käyttöön kokouskutsun yläreunan valintapainikkeesta “Vaadi rekisteröinti”, josta voi valita myös ettei osallistujilta vaadita rekisteröintiä.

    Verkkoseminaarin rekisteröinnin vaihtoehdot alasvetovalikossa.

    Rekisteröintilomakkeen muokkaaminen

    Rekisteröintilomake tulee muokata ennen kutsun lähettämistä. Lomakkeen saa muokattavaksi info-ikkunasta, klikkaamalla “Näytä rekisteröintilomake” -tekstiä (näkyy yllä olevassa kuvassa). Lomakkeelle kirjoitetaan

    1. tapahtuman tiedot, kuten ajankohta ja lyhyt kuvaus verkkoseminaarin sisällöstä.
    2. puhujat.
    3. mahdolliset lisätiedot tai kysymykset, jotka halutaan tietää osallistujalta ilmoittautumisen yhteydessä.
    Kuvitteellisen Marjat massuun verkkoseminaarin rekisteröitymislomake, jossa näkyvissä tapahtuman tiedot, puhujat sekä rekisteröityjän tiedot ja heiltä kysyttävä lisäkysymys marjojen maistelupaketin tilaamisesta.

    Pääset muokkaamaan rekisteröintilomaketta vielä kutsun luomisen jälkeen Teamsin kaleterimerkinnän kautta “muokkaa”-painikkeen takaa .

    Osallistujien rekisteröintilinkki

    Osallistujien rekisteröintilinkki löytyy avaamalla tapahtuman kalenterimerkintä Teamsissa, kuva alla. Tarkista vielä ennen rekisteröitymislomakkeen lähettämistä, että siinä on mm. oikea tapahtuman ajankohta. Tietojen muuttaminen esittäjien Teams-viestiin ei muuta tietoja automaattisesti rekisteröintilomakkeessa.

    Verkkoseminaarin rekisteröintilinkki Teams kokouskutsun yläreunassa,

    Seminaariin rekisteröityminen osallistujana

    Osallistujan näkökulmasta tapahtumaan ilmoittautuminen edellyttää rekisteröintilomakkeen täyttämistä. Täytettyään ja lähetettyään rekisteröintilomakkeen, hän saa siitä kuittauksen sekä ilmoittautumislomakkeella että siinä ilmoittamaansa sähköpostiosoitteeseen.

    Piirretty peukun kuva sinisen ympyrän sisällä ja Nähdään tapahtumassa teksti.

    Osallistujalle lähetetyssä sähköpostissa on tapahtuman perustiedot ja liittymislinkki, sekä rekisteröinnin peruuttamisen mahdollistava linkki. Osallistuja voi lisätä tapahtuman omaan Outlook-kalenteriin kätevästi liitteenä olevan ics-tiedoston avaamalla.

    Verkkoseminaariin osallistuminen

    Tilaisuuden alkaessa osallistuja voi liittyä verkkoseminaariin “Liity tapahtumaan” -painikkeesta, jonka jälkeen seminaarin järjestäjä hyväksyy liittymisen tilaisuuteen. Voit siis joutua odottamaan hetken odotusaulassa/lobbyssa ennen varsinaiseen Teams-tilaan pääsyä.

    Julkisessa webinaarissa osallistujan ääni ja videokuva ovat oletuksena pois käytöstä, eivätkä osallistujat voi myöskään jakaa sisältöjä muille osallistujille.

    Seminaariin osallistujien tarkastelu

    Verkkoseminaarin järjestäjä voi tarkastella rekisteröitymislistaa lataamalla sen tapahtuman kokouskutsusta. Raportti latautuu tietokoneen Ladatut tiedostot -kansioon, josta sen voi avata Excel-työkirjan sivuna.

    Rekisteröinti -raportin latauspainike Teams kokousmerkinnässä.

    Excel-tiedostosta verkkoseminaarin järjestäjä näkee mm. kuinka monta kertaa rekisteröitymissivu on avattu sekä jokaisen tilaisuuteen rekisteröityneen henkilön nimen, sähköpostiosoitteen sekä vastaukset muihin lomakkeella olleisiin kysymyksiin.

    Mitä hyötyä verkkoseminaarista tai rekisteröitymisestä voi olla?

    Rekisteröitymisen avulla voit lähettää tilaisuuden kutsun laajalle joukolle rajaamatta osallistujakoukkoa etukäteen ja kuitenkin tietää kuinka monta henkilöä siihen osallistuu. Voit myös kysyä osallistujilta etukäteen esimerkiksi seminaarin sisällön suunnitteluun tai webinaarin kulkuun vaikuttavia asioita, jotta voit suunnitella seminaarista mahdollisimman kiinnostavan kokonaisuuden.

    Verkkoseminaarin osallistujan näkökulmasta on näppärää, että tilaisuuden voi tallentaa Outlook-kalenteriin tapahtumaksi ja myös tilaisuuden linkki on samassa kutsussa saatavilla.

    Päivitetty 6 kuukautta sitten
    Kategoriat: Teams, Webinaari
    Avainsanat: kokous, kokousasetukset, m365, Microsoft Teams, osallistujien rekisteröinti, osallistujien tarkastelu, rekisteröintilomakkeen muokkaaminen, seminaari, seminaariin osallistuminen, seminaariin rekisteröityminen, Teams, teams webinaari, uusi webinaari, verkkoseminaari, verkkotapaamiset, Verkkotapahtuma, webinaari
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Pollsien eli kyselyiden luominen Teams-kokoukseen
    • Jaettujen kanavien käyttö ja hallinnointi Teamsissa
    • MS Viva Learning
    • Breakout Rooms in Microsoft Teams
    • Keskusteluviestien näkyminen Teams-kokouksissa

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.