• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅
Kuuntele

Saavutettavuus

Saavutettavuus opetuksessa ja opiskelussa

Tälle sivulle on koottu ohjeita saavutettavaan materiaalituotantoon sekä avustavan teknologian hyödyntämiseen. Ohjeet on suunnattu korkeakoulun henkilökunnalle ja opiskelijoille. Tavoitteena on tukea henkilökuntaa tuottamaan saavutettavaa opetus- ja ohjemateriaalia sekä tukea opiskelijoita avustavan teknologian hyödyntämisessä opiskeluarjessa. Sivulle on koottu myös hyödyllisiä linkkejä lisätiedon etsimiseen. Kaikki sivun linkit aukeavat uuteen välilehteen.

Saavutettavan opetuksen suunnittelu (UDL)

bannerikuva suunnittelu

Oppimistyylit ja mieltymykset ovat jokaisella meillä erilaisia. Miten siis suunnitella ja toteuttaa opetusta niin, että siitä hyötyvät ihan kaikki?

  • Blogikirjoituksia hybridiopetuksen- ja työskentelyn aihepiiristä
  • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
  • Kuuloon, näköön ja motoriikkaan liittyvien haasteiden huomioiminen verkko-opetuksessa
  • Erilaisten opiskelijoiden huomioiminen verkko-opetuksessa
  • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
  • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Laatukriteeristö
  • Laadukas moduulitoteutus
  • Ohjeita suunnittelun tueksi (saavutettavuusvaatimukset.fi)

Saavutettavan dokumentin tuottaminen

bannerikuva saavutettavat dokumentit

Saavutettavaksi tehty dokumentti  on kaikkien kannalta luettavampi, helppokäyttöisempi ja selkeämpi. Muista, että jo pienetkin muutokset lisäävät saavutettavuutta!

  • Saavutettava Excel
  • Microsoftin syventävä lukuohjelma
  • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
  • Näin tuotat Swaylla saavutettavaa opetusmateriaalia
  • Moodlen tekstieditorin painikkeet
  • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
  • Näin teet dokumentista saavutettavan
  • Näin tuotat saavutettavia asiakirjoja Word-, PowerPoint-, Excel- ja PDF-tiedostoina (saavutettavasti.fi)

Uusimmat Digipedaohjeet saavutettavuudesta

bannerikuva uusimmat ohjeet

Sivuiltamme löytyy runsaasti HAMKissa tuotettuja ohjeita ja materiaaleja saavutettavuuteen liittyen.

  • HAMKin EXAM-järjestelmän saavutettavuusseloste
  • Miten parannan tekstini saavutettavuutta oppimateriaaleissa ja ohjeissa?
  • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
  • Kuuloon, näköön ja motoriikkaan liittyvien haasteiden huomioiminen verkko-opetuksessa
  • Erilaisten opiskelijoiden huomioiminen verkko-opetuksessa
  • Kaikki Digipedaohjeet saavutettavuudesta ➜

Saavutettavan videon tuottaminen

bannerikuva videotuotanto

Videoiden tekstittäminen lisää melkoisesti niiden saavutettavuutta. Tekstityksistä hyötyvät esimerkiksi heikkokuuloiset, maahanmuuttajataustaiset tai videota ilman ääniä katselevat.

  • Miten tilata tekstitys videoon?
  • Tekstittäjän tarkistuslista
  • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
  • Tekstitystiedoston tuottaminen Screencast-O-Maticilla
  • Kaikki Digipedaohjeet saavutettavaan videotuotantoon liittyen ➜
  • Videot ja äänitteet (saavutettavasti.fi)
  • Videoiden ja äänilähetysten saavutettavuus (saavutettavuusvaatimukset.fi)

Saavutettavan sisällön tuottaminen

bannerikuva tyokaluja

Sisällöllinen saavutettavuus tarkoittaa, että materiaalit tuotetaan sisällöltään, rakenteeltaan ja ulkoasultaan mahdollisimman loogisiksi ja yksinkertaisiksi. Näin edistetään asian ymmärtämistä ja oppimista.

  • Miten parannan tekstini saavutettavuutta oppimateriaaleissa ja ohjeissa?
  • Viisi vinkkiä saavutettavampaan verkkosisältöön (Celia)
  • Rautalankaohje saavutettavaan sisällöntuotantoon (DigiCampus)
  • Selkeä kieli (saavutettavasti.fi)
  • Selkeät rakenteet (saavutettavasti.fi)
  • Hyvä ja saavutettava otsikko palvelee kaikkia (DigiCampus)
  • Värit ja kontrastit (saavutettavasti.fi)
  • Saavutettavuus sosiaalisessa mediassa (saavutettavasti.fi)
  • Kuvien vaihtoehtoiset tekstit (saavutettavasti.fi)
  • Opas saavutettavaan infografiikkaan (Eficode)

Avustavan teknologian hyödyntäminen opiskelussa

bannerikuva avustava teknologia

Helpotusta tekstien lukemiseen tai saneluun? Alta löydät lisätietoa apuvälineiden käyttöön.

  • HAMKin ReadSpeaker -kuuntelutoiminto
  • Appsit ja multimodaalisuus oppimisen tukena (Venngage)
  • Windows 11 helppokäyttötoiminnot (Microsoft)
  • Microsoftin syventävä lukuohjelma
  • Microsoftin oppimistyökalut (Microsoft)
  • Tekstin sanelu puheentunnistusta käyttämällä (Microsoft)
  • Apple accesibility features (Apple)
  • Ruudunlukuohjelmat (Wunder)
  • Webinaari: kuulovammaisena digituessa ja kirjastossa (Kirjastokaista)

Blogipostauksia saavutettavuuteen liittyen

bannerikuva blogipostauksia.

Näkökulmia saavutettavuuteen on yhtä monia kuin käyttäjiäkin. Laajenna näkemyksiäsi ja lue HAMKin asiantuntijoiden mietteitä blogipostausten muodossa.

  • Suunnittelun lähtökohdaksi yhdenvertainen verkko-oppimiskokemus
  • Käytännön kokemuksia videoiden tekstittämisestä
  • Saavutettavuuden kehittäminen HAMKissa
  • Saavutettavan Instagram-julkaisun tekeminen
  • Saavutettavat e-aineistot HAMKin kirjastosta
  • Screencast-O-Matic tekstittää videot tarkasti
  • Saavutettavuutta edistämässä (NORDUnet Technical Workshop)
  • DigiCampus-hankkeen blogipostaukset saavutettavuudesta (DigiCampus)
  • Saavutettavaa korkeakoulutusta kaikille
  • Saavutettavuuden edistäminen on meidän kaikkien tehtävä

Valmennusta saavutettavuuteen liittyen

bannerikuva valmennukset

Lisätreeniä ja uutta oppia? Saavutettavuuteen liittyen on nykyisin tarjolla paljon laadukasta ja maksutonta koulutusmateriaalia.

  • Saavutettavat asiakirjat verkossa -kurssi (eOppiva)
  • Webinaaritallenteita saavutettavuusaiheista (DigiCampus)
  • eMateriaalien saavutettavuus -webinaari
  • Saavutettavat oppimateriaalit kaikille oppijoille -kurssi (somat.fi)
  • Saavutettavuus ja digipalvelulain vaatimukset -kurssi (saavutettavasti.fi)

Hyödyllisiä linkkejä saavutettavuuteen liittyen

bannerikuva linkkejä

Kurkkaa myös nämä!

  • Estettömyys ja erityisjärjestelyt HAMKissa
  • HAMKin kirjaston e-aineistojen saavutettavuus
  • Saavuta e-kirja -oppimateriaali (HAMKin kirjasto)
  • Celian palvelut korkeakouluopiskelijoille
  • Saavutettavasti.fi
  • Saavutettavuusvaatimukset.fi
  • DigiCampus
  • WebAim Contrast checker
  • Papunetin saavutettavuussivusto
  • Helsingin kaupungin saavutettavuusmalli

Footer

Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
PL 230 13101 Hämeenlinna
03 6461
HAMK@HAMK.FI

Tietosuoja
Evästeet
Alasottoilmoitus
Saavutettavuusseloste
Sivustokartta

cc-lisenssi

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.