Tekstittäjän tarkistuslista
Sisältö
- Kokeile aina itse lukea tekemiäsi tekstityksiä: Onko niitä helppo lukea? Välittyykö tieto?
- Tuntuuko nopeus sopivalta ja kiireettömältä, ehtiikö katsoja myös katsella kuvaa?
Tutustu myös laadukkaan tekstityksen tuottamisen ohjeeseen: Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
Silmäile tekstitys läpi ja varmista, että tekstitykselle on tilaa
- Varmista, että jätät ruudun alareunaan tilaa tekstitykselle, jotta repliikit eivät peitä muuta olennaista sisältöä.
- Oikolue aina automaattisella puheentunnistuksella tuotettu tekstitys!
- Harkitse, kuinka paljon jätät mukaan puhekielisyyttä ja täytesanoja: tota, elikkä, niinku.
![tekstitysesimerkki 1.](https://digipedaohjeet.hamk.fi/wp-content/uploads/2020/06/2020-06-16-14_02_55.png)
Älä jätä repliikkiin liikaa tekstiä, rivejä tai merkkejä
- Älä jätä yhteen repliikkiin liikaa tekstiä, liikaa rivejä tai liikaa merkkejä.
- Jaa mieluummin kahdeksi tai useammaksi erilliseksi repliikiksi, niin tekstitystä on helpompi seurata.
- Tee ylärivistä lyhyempi, kuin alarivistä. Näin katseen siirtäminen yläriviltä alemmalle riville on nopeampaa.
- Tasaa mieluummin kaksi hieman lyhyempää riviä, kuin pitkä ylärivi ja lyhyt alarivi tai toisinpäin.
![tekstitysesimerkki 2.](https://digipedaohjeet.hamk.fi/wp-content/uploads/2020/06/2020-06-16-14_15_13.png)
Alkuperäinen ohje on tuotettu DigiCampus-hankkeen Estettömyys ja saavutettavuus -osahankkeessa. DigiCampus-hanketta rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö, ja osahanketta toteuttavat Hämeen ammattikorkeakoulu, Jyväskylän yliopisto ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
![Digikampus-hankkeen logot](https://digipedaohjeet.hamk.fi/wp-content/uploads/2019/02/logot-ohjeisiin.png)