• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Moduulitoteutuksen suunnittelun vaiheet
          • Opetuksen suunnittelu ja valmistelu Pepissä ja Moodlessa
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moduulin suunnittelu ja toteutus
          • Toteutuksen rakentaminen työtilaan
          • Käsikirjoitus – Storyboard
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Osaamismerkit HAMKissa
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Näytä kaikki
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
          • eMateriaalien saavutettavuus -webinaari
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Moodle-valmennukset
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
          • Näytä kaikki
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: käytön aloittaminen
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Työyhteisöviestintä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Kyselyt näppärästi Formsilla -valmennus
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage-palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Etäsession tallennus Teamsissa ja videon jakaminen Streamin kautta
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Näytä kaikki

Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen

Ehdoilla ei löytynyt nostoja


Kuuntele

Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen

Sisältö


    Kuuntele

    AV-käännösten laatusuositukset julkistettiin tammikuun lopulla. Näitä suosituksia kannattaa hyödyntää tehdessään itse tekstityksiä.  

    Muista, että tekstitys on osa videon kertomaa viestiä. Voit aina kiinnittää huomiota tyyliin, ymmärrettävyyteen ja luettavuuteen. Ohjelmasta riippuen et voi välttämättä vaikuttaa kaikkiin alla mainittuihin seikkoihin.

    Huomioi tekstitys jo videota tehdessä 

    • Jätä kuvan alareunaan tyhjää tilaa, älä täytä esim. dioihin visuaalista materiaalia alas asti. Näin ruudun alareunaan sijoittuva tekstitys ei peitä muuta. 
    • Puhu rauhallisesti ja selkeästi. Sanoita, mitä kuvassa näkyy, jos ei käy muuten videolta ilmi. 
    • Varmista, että äänenlaatu on mahdollisimman hyvä (sulje pois taustamelu, käytä erillistä mikrofonia) 

    Tekstityksen tyyli 

    • Huomioi videon tavoitteet ja katsojat. Kuka katsoo videota ja missä kontekstissa? 
    • Huomioi tekstittäessä kokonaisuus 
      • viesti määrittyy kuvan, käytetyn kielen ja äänen yhteispelinä. 
      • sovita viesti videon sisältöön, tyyliin ja rytmiin sopivaksi.  
    • Laadukas tekstitys on selkeää yleiskieltä, joka noudattaa kielioppi- ja oikeinkirjoitussääntöjä. 

    Tekstityksen muotoilu 

    • Lyhenteet kirjoitetaan joko auki tai jätetään pois. 
    • Kellonajat seuraavalla muotoilulla: hh.mm,ss. 
    • Lukujen suhteen noudatetaan tavallista kieliopin mukaista muotoilua. 

    Tekstitysten rivitys 

    Tekstitykset koostuvat kertalukemalla ymmärrettävistä repliikeistä, jotka asettuvat yhdelle tai kahdelle riville.  

    • Rivin lukemiseen tarvitaan kolme sekuntia. Riville ei enempää, kuin 37 merkkiä/ koko repliikkiin kaksi virkettä. 
    • Tee ylärivistä lyhyempi, kuin alarivistä. Näin katseen siirtäminen yläriviltä alemmalle riville on nopeampaa. 
    • Repliikit tasataan vasempaan reunaan.  
    • Tarvittaessa rivitä repliikin sisältö helposti luettavaksi ja ymmärrettäväksi kokonaisuudeksi. Luontevin kohta rivinvaihdolle on lauseraja. 
    • Jos joudut jakamaan virkkeen useampaan repliikkiin, muotoile kaikista repliikeistä ymmärrettäviä kokonaisuuksia.  
    • Jälleen luontevin kohta vaihdolle on lauseraja. Jos joudut jatkamaan virkettä seuraavassa repliikissä, merkitään virkkeen jatkuminen yhdysmerkillä ensimmäisen repliikin lopussa, jolloin ennen yhdysmerkkiä, repliikin viimeisen merkin jälkeen tulee välilyönti. – 
    • Tiivistämistä todennäköisesti tarvitaan! 

    Tekstitysten ajoittaminen 

    • Ajasta tekstitys ruudulle, kun puhe alkaa, korkeintaan pientä hetkeä aiemmaksi.  
    • Tekstitys loppuu aikaisintaan puheen loppuessa tai viimeistään sekuntia myöhemmin.  
    • Lyhyen repliikin lukemiseen käytetään enemmän aikaa, kuin pitkän. 
    • Nyrkkisääntö on, että tekstityksiä ei ole näkyvissä selvästi havaittavien kuvaleikkausten aikana, esimerkiksi silloin, jos videolla näytetään mustaa ruutua. 
    • Tästä poiketaan, mikäli tekstitysten ymmärrettävyys kärsii, eikä tekstejä ole mahdollista muotoilla toisin. 
    • Huomioi, että katsojan pitää ehtiä katsoa myös kuvaa. 
    • Kokeile itse lukea tekemiäsi tekstityksiä. Tuntuuko niiden nopeus sopivalta, kiireettömältä? 

    Tämä ohje tuotettu DigiCampus-hankkeen Estettömyys ja saavutettavuus -osahankkeessa. DigiCampus-hanketta rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö, ja osahanketta toteuttavat Hämeen ammattikorkeakoulu, Jyväskylän yliopisto ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

    Digikampus-hankkeen logot

    Tutustu valmennuksiin

    Päivitetty 1 vuosi sitten
    Kategoriat: Saavutettavuus
    Avainsanat: DigiCampus, tekstitys
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • HAMKin avoimen oppimisen ja oppimateriaalin periaatteet 
    • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
    • Ohje tekstityksen tilaamiseksi videoon
    • Miten saat Excelistä saavutettavan -valmennus
    • Saavutettava Excel

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.