• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Miten parannan tekstini saavutettavuutta oppimateriaaleissa ja ohjeissa?


Kuuntele

Miten parannan tekstini saavutettavuutta oppimateriaaleissa ja ohjeissa?

bannerikuva_saavutettavuus

Sisältö


    Kuuntele

    Oppimateriaaleja ja ohjeita tuottaessa teknisen saavutettavuuden lisäksi on tärkeää huomioida myös sisällöllinen saavutettavuus. Sisällöllinen saavutettavuus tarkoittaa, että materiaalit tuotetaan sisällöltään, rakenteeltaan ja ulkoasultaan mahdollisimman selkeiksi, loogisiksi ja yksinkertaisiksi. Näin edistetään asian ymmärtämistä ja oppimista.

    Tässä ohjeessa keskitytään tekstisisällön sisällölliseen saavutettavuuteen ja annetaan käytännön vinkkejä tekstin saavutettavuuden parantamiseen.

    Tekstin saavutettavuus koostuu kolmesta osa-alueesta:

    1. Tekstin sisällöstä, eli ymmärrettävyydestä.
    2. Tekstin muotoilusta, eli silmäiltävyydestä.
    3. Tekstin teknisestä rakenteesta, eli luettavuudesta.
    Tekstin saavutettavuus koostuu ymmärrettävyydestä, silmäiltävyydestä, ja luettavuudesta.

    Ymmärrettävyys auttaa vastaanottajaa omaksumaan viestisi

    Tekstin ymmärrettävyydellä tarkoitetaan sitä, että asia on esitetty lukijalle mahdollisimman helposti ja selkeällä kielellä. Voit parantaa tekstin ymmärrettävyyttä seuraavien keinojen avulla:

    1. Mieti, kenelle teksti on suunnattu. Tuota teksti kohderyhmälle sopivalla kielellä.
    2. Käytä selkeää ja ymmärrettävää kieltä. Suosi tuttuja, arkipäiväisiä sanoja. Avaa ja selitä lyhenteet ja ammattisanasto, kun käytät niitä tekstissä ensimmäisen kerran.
    3. Jos tuotat materiaaleja tai ohjeita henkilöille, joilla on kielellisen tuen tarpeita tai heidän kielitaitonsa ei ole hyvä, harkitse selkokielisen tekstin tuottamista. Lue lisää selkokielestä ja sen tarpeesta Selkokeskuksen verkkosivuilta (avautuu uuteen välilehteen).
    4. Kirjoita teksti käyttäen lyhyitä lauseita. Vältä monimutkaisia lauserakenteita.
    5. Kerro tärkein informaatio ensin. Jos teksti on pitkä, laadi alkuun lyhyt tiivistelmä, joka auttaa hahmottamaan sisältöä. Napakka ja johdonmukainen teksti edesauttaa tekstin lukemista loppuun.
    6. Puhuttele lukijaa sinä-muodossa. Sinä-muoto lisää ymmärrettävyyttä ja auttaa lukijaa hahmottamaan, mitä hänen odotetaan tekevän. Sinä-muoto luo lukijalle tunteen, että teksti on tarkoitettu juuri hänelle.
    7. Käytä kuvaavia otsikoista. Otsikon tulisi olla tiivistys asian keskeisimmästä sisällöstä.
    8. Rikasta tekstisisältöä videoilla, kuvilla ja infograafeilla. Visuaalisuus auttaa osaa ihmisistä omaksumaan tietoa paremmin. Se auttaa kiinnittämään huomiota, edistää silmäiltävyyttä ja tehostaa viestiä. Muista tarjota kuvien ja videoiden sisältämä informaatio myös tekstinä, jotta se on kaikkien saavutettavissa.

    Silmäiltävyys tukee nopeaa havainnointia

    Tekstin silmäiltävyydellä tarkoitetaan sitä, että tekstin rakenne tukee nopeaa havainnointia. Hyvä silmäiltävyys auttaa hahmottamaan tekstin eri elementit ja osat helpommin. Voit parantaa tekstin silmäiltävyyttä seuraavien keinojen avulla:

    1. Kirjoita lyhyitä tekstikappaleita. Aloita kappale tärkeimmällä asialla.
    2. Käytä listoja, väliotsikoita ja olennaista kuvitusta rytmittämään tekstiä ja tukemaan viestiä.
    3. Korosta tärkeitä asioita sanallisesti. Korostusta voi tukea käyttämällä esimerkiksi lihavointia. Huomaa kuitenkin, että visuaaliset korostuskeinot eivät välity esimerkiksi tekstiä kuunneltaessa.
    4. Käytä tekstissä riittävän suurta kirjaisinkokoa (fonttikokoa).
    5. Käytä tekstissä päätteettömiä fontteja, kuten Calibria, Verdanaa tai Arialia. Päätteetön fontti on näytöllä tarkka ja helppolukuinen.
    6. Jos asioita luetellaan, käytä luettelon muodostamiseen aina luettelomerkkejä tai numeroita.
    7. Pidä tekstisi ilmavana. Määritä tekstin rivivälien koko 1.5-kertaiseksi ja tekstikappaleiden välit 2-kertaiseksi fontin kokoon nähden.
    8. Tasaa tekstit ainoastaan vasemmalle. Riviltä toiselle siirtyminen on helpompaa, kun rivien loput erottuvat toisistaan.

    Luettavuus tukee tekstin teknistä rakennetta ja auttaa apuvälineitä toimimaan oikein

    Tekstin luettavuudella tarkoitetaan teknistä rakennetta, joka auttaa esimerkiksi ruudunlukulaitteita toimimaan oikein. Voit parantaa luettavuutta seuraavien keinojen avulla:

    1. Käytä tekstin muotoiluun ohjelman tarjoamia tyylejä, jotta lukuohjelmat tunnistavat rakenteen. Erityisen tärkeää on käyttää otsikkotasoja (H1, H2) johdonmukaisesti.
    2. Jos lisäät tekstiin informaatiota sisältävän kuvan, kerro kuvan sanoma myös tekstissä. Vaihtoehtoisesti voit lisätä kuvauksen kuvan alt-tekstiin (alternative text). Alt-tekstiin lisätty kuvaus toimii ruudunlukijalla tai näkyy ruudulla tekstinä, jos kuvaa ei jostain syystä voida näyttää.
    3. Merkitse linkit selkeästi käyttäen linkkien vakiintunutta ulkoasua (sininen, alleviivattu teksti). Anna linkeille selkeät ja merkitykselliset nimet. Vältä yleisiä viittauksia, kuten ”Lue lisää” tai ”Klikkaa tästä”, koska ne eivät kerro linkin loppukohteesta.

    Lähteet ja lisätietoa tekstien saavutettavuudesta

    Kaikki linkit avautuvat uuteen välilehteen.

    • Viisi vinkkiä saavutettavampaan verkkosisältöön (Celia)
    • Videotallenne: Näin kirjoitat saavutettavaa verkkotekstiä (Digicampus)
    • Miten tehdään erityyppiset tiedot saavutettaviksi. (Saavutettavat oppimateriaalit kaikille oppijoille -kurssi)
    • Selkokielen tarve (Selkokeskus)
    • Näin kirjoitat selkokieltä (Selkokeskus)
    • Saavutettavuus-hub (Digipedaohjeet)

    Alkuperäisen ohjeen on laatinut Taru Kosunen Ammatillisen opettajankoulutuksen kehittämistyönään keväällä 2022.

    Päivitetty 5 kuukautta sitten
    Kategoriat: Saavutettavuus
    Avainsanat: inklusiivinen opetus, materiaali, materiaalin tuottaminen, opetusmateriaali, oppimateriaalit, saavutettava materiaali, Saavutettavan sisällön tuottaminen, saavutettavuus, UDHL, udl, yhdenvertaisuus
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • HAMK EXAM system accessibility statement
    • HAMKin EXAM-järjestelmän saavutettavuusseloste
    • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
    • Kuuloon, näköön ja motoriikkaan liittyvien haasteiden huomioiminen verkko-opetuksessa
    • Erilaisten opiskelijoiden huomioiminen verkko-opetuksessa

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.